عباس عراقچی: توافق بر سر خروج نام اکثریت افراد و نهادها از فهرست تحریم‌ها

By | ۱۴۰۰-۰۲-۱۲

معاون وزیر امور خارجه ایران و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی در مذاکرات برجام از «موافقت با خروج نام اکثریت افراد، اشخاص و نهادها» از فهرست تحریم‌ها خبر داد.

عباس عراقچی روز شنبه ۱۱ اردیبهشت در مصاحبه‌ای با خبرنگار سازمان صدا و سیما در وین گفت: «دیگرانی هستند که هنوز به دلایل مختلف در فهرست تحریم‌ها وجود دارند و مذاکره ما برای این قسمت از کار هنوز ادامه دارد.»

وی در ادامه اظهار داشت: «تحریم‌های موضوعی و بخشی مثل تحریم بخش انرژی ایران که شامل نفت و گاز می‌شود یا تحریم صنعت خوردو، تحریم مالی، بانکی و بنادر، بر اساس توافقاتی که تا الان صوت گرفته است، باید برداشته شود و توافق هم در این زمینه وجود دارد.»

به گفته این مقام ایرانی، برخی افراد و نهادها به صورت خاص مورد تحریم واقع شده‌اند که «مذاکرات درباره این لیست هنوز ادامه دارد، اگرچه موافقت شده که اکثریت آنها از فهرست تحریم‌ها خارج شوند».

آقای عراقچی پیش از این نیز گفته بود که فهرست تحریم‌ها طولانی است و به ۱۵۰۰ مورد می‌رسد.

معاون وزیر خارجه در ادامه سخنان تصریح کرد که مذاکرات در حال حاضر «به پختگی رسیده و روشن‌تر شده است» و طرفین وارد مرحله نگارش توافق شده‌اند، اگر چه هنوز مشخص نیست در چه زمانی و به چه شکلی توافق حاصل خواهد آمد.

ساعاتی قبل از این نیز میخائیل اولیانوف مذاکره‌کننده ارشد روسیه در برجام با انتشار توئیتی گفته بود: «هنوز زود است هیجان‌زده شویم، اما همه شواهد نشان می‌دهد باید انتظار موفقیت در مذاکرات و رسیدن به توافق در چند هفته آینده را داشت.»

تاکنون همه طرفین مذاکره، از جمله آمریکا از «پیشرفت» در مذاکرات خبر داده‌ند با این حال اغلب آنها تاکید داشته‌اند که فعلا درباره قضاوت زود است.

از جمله جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا روز جمعه ۱۰ اردیبهشت گفت همه طرف‌های حاضر در مذاکرات وین از جمله ایران درباره لغو تحریم‌های آمریکا و بازگشت جمهوری اسلامی به تعهدات هسته‌ای به طور «جدی» در حال مذاکره هستند، اما این مذاکرات فعلا در وضعیت «نامشخصی» است.

دولت جو بایدن ابراز تمایل کرده است که به توافق هسته‌ای با ایران بازگردد. اما ایران حاضر نشده است در این خصوص با آمریکا به طور مستقیم مذاکره کند. به همین دلیل هیئت آمریکایی هم‌اکنون به طور غیرمستقیم و از طریق سایر اعضای برجام در این مذاکرات حضور دارد.

برخی منابع خبری از جمله رسانه‌های اسرائیلی به نقل از مقام‌های ارشد این کشور، گفته‌اند که به احتمال زیاد ایالات متحده در هفته‌های آینده به برجام باز می‌گردد.

با استفاده از گزارش‌های صدا و سیما، فارس و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *