یک سنجش: کودکان کدام مناطق ایران لاغرتر و کوتاه‌قدترند؟

By | ۱۴۰۰-۰۳-۰۹

نتایج سنجش سلامت جسمی و آمادگی تحصیلی سال ۹۹ در ایران اعلام شد. در این سنجش سابقه آموزش قبل دبستان کودکان، سواد و کمترین و بیشترین درصد خویشاوندی والدین، لاغری و کوتاهی قد کودکان در استان‌های مختلف ایران بررسی شده است.

دکتر جواد حسینی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ایران اعلام کرد سنجش کودکان در بدو ورود به دبستان در اغلب استان‌های کشور محقق شده است.

او گفت بر اساس نتایج سنجش سال گذشته میانگین کشوری سابقه آموزش قبل دبستان بیش از ۷۰ درصد بوده و استان‌های مازندران، چهارمحال بختیاری و ایلام بیشترین سابقه آموزش پیش از دبستان را داشتند و استان‌های قم، شهرستان‌های تهران و سیستان و بلوچستان کم‌ترین سابقه آموزش قبل دبستان را داشتند.

به گفته جواد حسینی، میانگین کشوری نداشتن بیمه پایه ۱۶ درصد بوده و استان‌های شهرستان‌های تهران، قم و البرز بیشترین درصد نداشتن بیمه پایه و استان‌های بوشهر، خراسان جنوبی و چهار محال بختیاری کم‌ترین درصد نداشتن بیمه را به خود اختصاص دادند.

خویشاوندی و سواد والدین 

نتایج این سنجش نشان داده است که استان‌های سیستان و بلوچستان، خوزستان و بوشهر بیشترین درصد خویشاوندی والدین و استان‌های زنجان، گیلان و کردستان کم‌ترین درصد خویشاوندی والدین را داشتند و میانگین کشوری خویشاوندی والدین در کشور حدود ۳۰ درصد اعلام شده است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور و معاون وزیر آموزش و پرورش ضمن اشاره به سواد والدین گفت، میانگین کشوری بی‌سوادی مادر چهار درصد و بی‌سوادی پدر سه و نیم درصد بوده است.

کودکان کدام استان‌ها لاغرتر و کوتاه‌قدترند؟

به گفته معاون وزیر آموزش و پرورش میانگین کشوری کوتاهی قد شدید  ۵۶ / ۰ درصد، لاغری شدید ۴۷ /۱ درصد و چاقی ۸۴ /۶ درصد بوده است.

براساس نتایج سنجش‌ در استان‌های کردستان، مازندران و سیستان و بلوچستان بیشترین درصد کوتاهی قد و استان‌های بوشهر، سمنان و مرکزی کم‌ترین کوتاهی قد را داشتند.

استان‌های کردستان، هرمزگان و مازندران بیشترین درصد لاغری و استان‌های ایلام، خراسان شمالی و اردبیل کم‌ترین لاغری شدید داشتند.

این مقام ایرانی درباره درصد چاقی در مناطق مختلف ایران هم توضیح داد که استان‌های گیلان، شهرستان‌های تهران و کرمانشاه بیشترین درصد چاقی و کردستان، مرکزی و سیستان و بلوچستان کم‌ترین درصد چاقی را داشتند.

جواد حسینی در دوره دوم دولت روحانی وظیفه سرپرستی وزارت آموزش و پرورش را نیز برعهده داشت. او که با وضعیت تحصیلی کودکان آشنایی دارد درباره علت کوتاهی قد و لاغری کودکان ایرانی توضیحی نداده است. اما این موضوع مدتهاست نطر کارشناسان را به خود جلب کرده است.

نظرسنجی پیرامون سواد والدین و یا خویشاوندی آنان به لحاظ آماری می‌تواند مهم باشد اما نکته مهم‌تر سنجش کوتاهی قد و لاغری کودکان است که وضعیت کودک ایرانی را دقیق‌تر نشان می‌دهد. هم رشد چاقی بیش از حد و هم لاغری بیش از حد و همچنین کوتاهی قد می‌تواند تصویری واقعی‌تر از وضعیت کودک ایرانی را نشان دهد.

در رشد جسمی کودکان و نوجوانان عوامل گوناگونی دخیل‌اند، از تغذیه گرفته تا برخورداری از عطوفت و احساس امنیت، از ورزش گرفته تا فضایی که در آن جسم و جان در آرامش و ایمنی باشد.

نبود شادی و کم‌تحرکی و تغذیه نیز در رشد جسمی کودکان موثر است

به نظر می‌رسد که مشکل‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی فراوانی که منتقدان به جمهوری اسلامی همواره مطرح کرده‌اند اکنون تاثیرات خود را بر رشد نسل‌های جدید نشان می‌دهد.
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *