حفظ صادرات به عراق به قیمت قطع برق صنایع داخلی

By | ۱۴۰۰-۰۳-۱۵

ایران هنوز نتوانسته پول برق صادراتی خود به عراق را دریافت کند

طی هفته‌های اخیر قطعی و جیره‌بندی برق به یک معضل اصلی در ایران بدل شده است. درحالی‌که سایر کشورها صنایع و مصرف داخلی را بر صادرات ترجیح می‌دهند، در ایران دولت حاضر است به قیمت قطع برق صنایع داخلی، روند صادرات برق به عراق را حفظ کند.

عراق بابت واردات انرژی (برق و گاز)، بیش از ۶ میلیارد دلار به ایران بدهکار است

به گزارش تجارت نیوز، محمدرضا حسینا، عضو اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به درآمد یک میلیارد دلاری ایران از محل صادرات برق به پاکستان، ترکیه، عراق و افغانستان، اظهار داشت ترکمنستان در زمستان به دلیل افت فشار گاز، صادرات گاز خود به ایران را قطع می‌کند اما در ایران هر چند که صنایع نیازمند برق هستند اما صادرات به عراق همچنان ادامه دارد.

او همچنین ضمن اشاره به تبعیض در قطعی برق بین تهران و شهرستان‌ها افزود:«وزارت نیرو در قطع برق صنایع در استان‌های مختلف تبعیض قائل شده است و طبق بررسی‌هایی که ما انجام دادیم برق صنایع تهران بسیار کمتر از صنایع سایر استان‌ها قطع می‌شود و قطع برق صنایع در تبریز هفته‌ای یک مرتبه و در خراسان رضوی هفته‌ای سه مرتبه است.»

چندی پیش رضا اردکانیان، وزیر نیرو در مورد دستاوردهای سفر اخیر خود به عراق به ایرنا گفت: «قراردادهای صادرات برق به عراق پیش از این یک‌ساله بود، اما در این سفر مذاکرات نهایی شد و قرارداد دوساله برای صادرات برق در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به امضاء رسید.» او همچنین گفت که حدود ۴۰۰ میلیون دلار، معادلی نیمی از مطالبات برق ایران از طرف عراقی وصول شد.

از سوی دیگر ایران برای وصول پول برق صادراتی خود با عراق با مشکلاتی مواجه است به طوری که عراق به دلیل نگرانی از تحریم‌های آمریکا تا امروز حاضر نشده پول برق صادراتی ایران را پرداخت کند.

چندی پیش و در همین رابطه، چندی پیش، ایرنا به نقل از رضا اردکانیان، وزیر نیرو دررابطه‌با نحوه دریافت پول برق صادراتی به عراق، نوشت: «با افتتاح این حساب با مشکلات کمتری ناشی از تحریم‌های تحمیلی می‌توان این مبالغ را برای نیازهای ضروری از جمله در بخش مواد موردنیاز دارویی و کالاهای اساسی صرف کرد. او اضافه کرد که از این محل همچنین می‌توان برای پرداخت بدهی بخش خصوصی و شرکت‌های ایرانی نیز، اقدام کرد.»

عراق بابت واردات انرژی (برق و گاز)، حدود ۶ میلیارد دلار به ایران بدهکار است و مقام‌های ایران در ماه‌های اخیر برای آزادسازی و دریافت آن، تلاش بسیاری کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع امنیتی غربی و عراقی، مقام‌های بغداد چراغ سبز واشینگتن برای آزاد کردن وجوه بدهی‌های پیشین به ایران برای واردات انرژی خود و انتقال آن به حسابی در بانک سوئیس را نیز دریافت کرده‌اند.
هرچند که معافیت‌های آمریکا ادامه واردات انرژی از ایران را برای عراق امکان‌پذیر می‌کند، اما به دلیل تحریم‌های دیگر، همچنان پرداخت هزینه آن به دلار امکان‌پذیر نیست.

تمدید ۱۲۰ روزه معافیت عراق که دولت جو بایدن روز چهارشنبه اعلام کرد، نخستین دور تمدید این معافیت‌ها از زمان روی کار آمدن دولت جدید آمریکا است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *