خاموشی گسترده و طولانی برق در ایران و ‘وضعیت قرمز تامین آب در ۱۰۱ شهر’

By | ۱۴۰۰-۰۴-۱۴

در حالی که مسئولان اداره برق در ایران علت خاموشی گسترده، اعلام نشده و طولانی دیشب را از مدار خارج شدن دو نیروگاه عنوان کردند، شهروندان امروز، (یکشنبه ۱۳ تیرماه) همچنان از ادامه خاموشی های مکرر خبر می‌دهند. شرکت آب و فاضلاب ایران هم درباره وضعیت آب هشدار داد و گفت ۱۰۱ شهر در وضعیت قرمز تامین آب قرار دارد.

دیشب (شنبه ۱۲ تیر ماه) برق در مناطق گسترده‌ای از تهران و کرج بدون اعلام قبلی قطع شد و خاموشی تا ساعاتی از بامداد امروز ادامه داشته است. در برخی مناطق قطعی برق از ۱۱ شب تا ۵ صبح گزارش شده است.

به جز تهران و البرز، کاربران شبکه‌های اجتماعی از نقاط مختلف ایران از جمله اهواز، اصفهان، مشهد، شیراز، زاهدان، کرمانشاه، کرج، سمنان، زابل خبر از قطع گسترده برق دادند.

با ادامه خاموشی ها در یکشنبه شب، بعضی از کاربران شبکه های اجتماعی تصاویری را منتشر کرده اند که نشان دهنده تجمع شهروندان در برابر اداره برق شرق تهران و بعضی نقاط دیگر کشور چند شهر استان گلستان و کازرون در استان فارس است.

در بعضی از تصاویر منتشر شده از یکی از مناطقی که گفته شده در شرق تهران واقع است، شعارهای ”مرگ بر خامنه ای ” و ”مرگ بر دیکتاتور ” شنیده می شود.

رامین فرج، سرپرست شرکت توزیع برق استان البرز درباره علت خاموشی در استان تهران و البرز گفت که دو نیروگاه تولید برق به دلیل مصرف بالا از مدار خارج شده است.

او گفت که بر اساس “دستور ملی” مجبور شدند خاموشی برق را افزایش دهند و تایید کرد که قطعی برق، خارج از زمان‌بندی اعلام‌شده بوده است.

این مسئول اداره برق می‌گوید که با توجه به اینکه “شرایط تولید برق در ایران ثبات ندارد، او نمی‌تواند به مردم قول بدهد که دیگر خاموشی خارج از برنامه اتفاق نمی‌افتد.”

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق، علت قطع برق بیش از پنج ساعت در برخی استان‌ها را “وقوع حادثه” خواند و به خبرنگاران گفت: “اگر خاموشی به دلیل وقوع حادثه صورت بگیرد امکان اطلاع‌رسانی از قبل وجود ندارد.”

آقای رجبی مشهدی توضیحات بیشتری درباره اینکه “حادثه” چه بوده است، نداد.

محمدحسن متولی‌ زاده، مدیرعامل شرکت توانیر هم شرایط برق در یک ماه آینده را “اضطراری” خواند.

آقای متولی زاده علت خاموشی‌های ناگهانی و بدون اطلاع قبلی دو روز اخیر را “مشکلات در شبکه برق” عنوان کرد و گفت که قرار است خاموشی‌ها طبق جدول‌ها باشد.

وضعیت قرمز تامین آب در ۱۰۱ شهر ایران

حمیدرضا جانباز، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب ایران می‌گوید که در حال حاضر “از میان ۳۰۴ شهر در معرض تنش آبی، ۱۰۱ شهر ایران در وضعیت قرمز تامین آب قرار دارد.”

آقای جانباز از افزایش تعداد روستاهایی که با تانکر سیار آبرسانی می‌شوند خبر داد و گفت: ” پیش‌بینی شده امسال آب حدود ۸۰۰۰ روستا از طریق آبرسانی سیار تامین شود که این عدد در سال گذشته برابر ۵۵۰۰ روستا بود.”

او موضوع کوپن آب را رد کرد و گفت که “هنوز به شرایط کوپن” نرسیده‌اند.

به گفته این مقام شرکت آب و فاضلاب ایران، میزان ورودی آب سدها در سال‌جاری آبی نسبت به متوسط سال گذشته ۶۰ درصد و متاسفانه میزان حجم آب سدها هم ۳۴ درصد کاهش یافته است.

او کاهش باران، افزایش مصرف و گرمای زودرس را از علت این مساله خواند و گفت که در مرکز ایران کولرها حدود ۱۱ درصد آب مصرفی را به خود اختصاص می‌دهند.
بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *