اعتراف به بروز “فاجعه کرونا” در ایران با چاشنی وعده‌های جدید

By | ۱۴۰۰-۰۶-۱۶

وزیر بهداشت ایران وعده داده واکسیناسیون شتاب بگیرد و اعتراف می‌کند با ۶۰۰ مرگ کرونایی در روز شاهد یک فاجعه هستیم. او می‌گوید تلاش می‌کنیم تزریق واکسن کرونا در ایران به روزی یک و نیم تا دو میلیون دوز برسد.

مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت دوشنبه ۱۵ شهریور اعلام کرد در شبانه‌روز گذشته در سراسر ایران ۳۰۰ هزار و ۹۱۷ دوز واکسن برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید۱۹ به شهروندان تزریق شد.

روند واکسیناسیون در ایران از اوایل مرداد ماه به نسبت ماه‌های قبل شتابی چشمگیر گرفت اما در چند روز گذشته به علت کمبود واردات واکسن برخی از مراکز واکسیناسیون فعالیت خود را متوقف کردند.

در شهریور ۱۴۰۰ تعداد قربانیان روزانه کرونا در ایران به ۷۰۹ نفر هم رسید

تعداد واکسن‌های تزریق شده در شبانه‌روز منتهی به ظهر شنبه به ۱۳۸ هزار دوز کاهش یافت که کمترین میزان در چهل روز گذشته بود.

با ورود حدود پنج میلیون دوز واکسن جدید به ایران، دوباره وضعیت واکسیناسیون تا حدودی بهبود پیدا کرد و در روز یک‌شنبه به بیش از ۳۰۹ هزار دوز رسید.

نقش حکومت در تدارک “فاجعه کرونا”

وزیر بهداشت روز دوشنبه در حاشیه نشست مشترک با اعضای هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی ایران به خبرنگاران گفت: «متاسفانه امروزه شاهد یک فاجعه هستیم و روزانه بیش از ۶۰۰ نفر از هموطنان عزیز ما به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست می‌دهند.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، بهرام عین‌اللهی راه موثر پیشگیری از مرگ و میر بیشتر شهروندان به خاطر ابتلا به کووید۱۹ را شتاب گرفتن واکسیناسیون عنوان کرد و وعده داد تعداد واکسن‌های تزریق شده در روز به یک و نیم تا دو میلیون دوز افزایش یابد.

وزیر بهداشت می‌گوید “با تسریع واکسیناسیون می‌توان از موج‌های بعدی بیماری کرونا در کشور جلوگیری کرد”. این حرفی است که اغلب کارشناسان نیز تکرار می‌کنند و پژوهش‌های زیادی درستی آن را تائید کرده‌اند.

با این حساب می‌توان گفت تعلل حکومت در تامین واکسن مورد نیاز شهروندان در ماه‌های گذشته در اوج گرفتن پنج موج پاندمی و بروز فاجعه کرونا نقشی مستقیم داشته است.

پیامدهای مرگبار فرمان خامنه‌ای

واردات واکسن به ایران از نیمه بهمن ماه سال پیش آغاز شد اما طی شش ماه بسیار کند پیش رفت. مطابق شواهد، یکی از علت‌های اصلی کندی واردات واکسن به ایران فرمان ۱۹ دی ماه رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای بود که ضمن انکار اثربخشی “واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی” کرونا ورود آنها به ایران را ممنوع کرد.

ناکامی واکسن نهاد تحت نظر خامنه‌ای

خامنه‌ای که ظاهرا در پی افزایش انتقادها و نارضایتی‌ها متوجه پیامد فاجعه‌بار این فرمان خود شده چندی پیش گفت، کرونا “مسئله اول” کشور است و واکسن مورد نیاز مردم باید “به هر شکل ممکن” تهیه شود.

فرمان خامنه‌ای زمانی صادر شد که سه واکسنی که مجوزهای بین‌المللی را دریافت کرده بودند با مشارکت شرکت‌های داروسازی مهم آمریکا و بریتانیا تولید می‌شدند.

ظاهرا یکی از انگیزه‌های خامنه‌ای در صدور این فرمان حمایت از واکسن ایرانی برکت بوده که در یکی از شرکت‌های زیر مجموعه “ستاد اجرایی فرمان امام”، از نهادهای تحت نظر او تولید می‌شود. خامنه‌ای برای تبلیغ این واکسن حتی به اجرای نمایش دریافت آن مقابل دوربین تلویزیون هم اقدام کرد.

ناکامی ستاد اجرایی در تولید و عرضه واکسن برکت مطابق وعده‌ها، در کنار افزایش اعتراض‌ها و اظهارات کارشناسی درباره تاثیر کندی واکسیناسیون در بالا رفتن شاخص‌های ابتلا، بستری و مرگ بیماران کرونایی باعث شد که راه واردات واکسن از اواخر تیر ماه هموارتر شود.

افزایش واردات واکسن با وجود ادامه تحریم‌ها

کارگزاران حکومت و حامیان “ولایت مطلقه فقیه” کندی واردات واکسن در ماه‌های گذشته را به تحریم‌های آمریکا نسبت می‌دهند. افزایش چشمگیر واردات واکسن در یک ماه و نیم گذشته بدون برداشته شدن تحریم‌ها نادرستی این ادعا را نشان می‌دهد.

مجموع واکسن‌هایی که تا اول مرداد در ایران تزریق شده بود به ده میلیون دوز هم نمی‌رسید، این میزان تا ۱۵ شهریور از مرز ۲۹ میلیون دوز فراتر رفته است.

تا نیمه شهریور ماه در مجموع بیش از ۴۰ میلیون دوز واکسن وارد ایران شده و کریم همتی، رئیس جمعیت هلال احمر می‌گوید تا پایان ماه ۲۰ میلیون دوز دیگر هم وارد می‌شود.

همتی گفته واردات واکسن در ماه‌های بعدی به همین شکل ادامه می‌یابد و تا پایان آبان ماه در مجموع ۹۰ میلیون دوز واکسن وارد ایران خواهد شد.

در ماه‌های گذشته اغلب وعده‌های مسئولان برای واردات محموله‌های بزرگ واکسن به ایران توخالی از آب درمی‌آمد و جهش آمار واکسیناسیون در شش هفته گذشته بیانگر تغییر این روند است.

نقش مهم واکسیناسیون و ماه‌های از دست رفته

در هفته‌های گذشته پژوهش‌های انجام شده در برخی استان‌ها نظیر ایلام و سیستان و بلوچستان آشکار کرده که افزایش واکسیناسیون به میزان زیادی باعث کاهش موارد بستری، بیماران بدحال و مرگ در میان مبتلایان به کووید۱۹ شده است.

به تازگی ۵۷۵ فعال مدنی، سیاسی و صنفی ایران در بیانیه‌ای مهم‌ترین علت افزایش موارد شدید ابتلا و مرگ بر اثر کرونا را ادعای نادرست درباره توان تولید داخلی واکسن و ممنوعیت واردات “واکسن آمریکایی و انگلیسی” از سوی خامنه‌ای عنوان کردند.

بر پایه آمار وزارت بهداشت تا نیمه شهریور نزدیک به پنج میلیون و ۱۵۷ هزار مورد ابتلا به کرونا در ایران شناسایی شده و شمار قربانیان مبتلا به کووید۱۹ به ۱۱۱ هزار و ۲۵۷ نفر رسیده است.

بسیاری از کارشناسان، حتی مقام‌های ارشد وزارت بهداشت و کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا معتقدند تعداد واقعی قربانیان کرونا دو و نیم تا سه برابر آمار رسمی است.

با وجود مشاهده تاثیر واکسیناسیون در کاهش موارد ابتلا و مرگ در برخی مناطق، این وضعیت هنوز شامل سراسر ایران نمی‌شود و در آمار روزانه کرونا چندان متبلور نیست.

علت اصلی این وضعیت “فاجعه‌بار” به شش ماهی بازمی‌گردد که عناد خامنه‌ای و ناکارآمدی مسئولان مانع واردات به‌موقع واکسن کافی و تزریق آن به شهروندان شده بود.

جبران این فاجعه، حتی در صورت تحقق وعده وزیر بهداشت برای تزریق تا دو میلیون دوز واکسن در روز هفته‌ها و ماه‌ها طول می‌کشد. از جمعیت حدود ۸۴ میلیونی ایران تا کنون کمتر از ده میلیون نفر به طور کامل واکسینه شده‌اند.
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *