سپیده قلیان در پی افشای آزار زنان زندانی در بوشهر به «تبلیغ علیه نظام» متهم شد

By | ۱۴۰۰-۰۶-۳۱

سپیده قلیان، زندانی سیاسی که در مرخصی بود و به تازگی گزارشی از آزار زنان در زندان بوشهر منتشر کرد، احضاریه‌ای با شکایت ادار‌ه کل زندان‌های بوشهر دریافت کرد.

در این احضاریه که از سوی شعبه دوم دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان بوشهر صادر شده و قلیان آن را در توییترش منتشر کرده، اتهام «نشر اکاذیب رایانه‌ای» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به قلیان منسوب شده است.

این احضاریه که به تاریخ دوشنبه ۲۹ شهریور صادر شده، به قلیان پنج روز فرصت داده تا در این شعبه حضور یابد و در غیر این صورت، «جلب» خواهد شد.

قلیان روز چهارشنبه ۳۱ شهریور در حساب توییتر خود نوشت: «جمهوری اسلامی یه بار دیگه ثابت کرد که جواب دادخواهی و حقیقت، سرکوب و انتقامه.»

این فعال مدنی زندانی که اکنون در مرخصی است، اضافه کرد که زندان بوشهر۱۰ روز پیش در تماسی از او خواسته به زندان بازگردد.

قلیان ادامه داد وقتی به زندان بوشهر مراجعه کرده به او گفتند که باید به تهران برود و «اجرای احکام تهران» درباره محل زندانی که او باید به آنجا منتقل و محبوس شود، تصمیم می‌گیرد.

قلیان نوشت: «دارن بین زندان‌هاشون می‌گردن ببینن بدتر از بوشهر کجا هست لابد. محبوبه رضایی از زندان بوشهر به نمی‌دونم کجا منتقل شده، تلفن‌های نسوان قطعه و من هاج و واج ایستادم تا ببینم قراره با جوونیم چیکار کنن.»

او تاکید کرد: «اما مبارزه ادامه داره. خیابون‌های خوزستان و نیزار ماهشهر، خون ریخته‌ ۱۵۰۰ نفر توی آبان ۹۸، ۴۳ سال اعدام‌های مخفیانه رو شاهد می‌گیرم که مبارزه ادامه داره. حالا هر قدر هم که بکشن و خفه کنن.»

احضار سپیده قلیان به دستگاه قضایی در حالی است که او پیشتر در رشته توییتی و با استفاده از اسامی مستعار، وضعیت بند زنان زندان بوشهر و نقض شدید حقوق بشر در این زندان را تشریح کرد.

به عنوان نمونه، او نوشت مسئول بند زنان زندان بوشهر تشخیص داده که پوشیدن لباس زیر باید اجباری باشد و وقتی یکی از زن‌های زندانی از این کار امتناع کرد مددکار بند برای تنبیه او همه زنان زندانی را به تحویل لباس زیرشان مجبور کرد.

همچنین این فعال مدنی با اشاره به حجاب اجباری برای زنان زندانی بوشهر نوشت چادر و پوشش کامل در صف آمار و راهرو و هواخوری اجباری است و زنان زندانی در هر جایی جز تختخواب باید حجاب داشته باشد.

قلیان از مجبور کردن زنان به «ارائه خدمات جنسی» گفت و نوشت: «اینجا با هماهنگی مسئول بند خیلی کارها انجام می‌شود، مثل فرستادن زنانی که از طرف خانواده حمایت مالی نمی‌شوند نزد زندانی‌های مرد بند مالی و صیغه موقت آن‌ها.»

پیش‌تر رسانه‌ها گزارش داده بودند که قلیان در زندان بوشهر به دست زندانیان جرائم غیرسیاسی «در برابر چشم مسئولان این زندان» مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. او همچنین در زندان به کرونا مبتلا شد.

گزارش او از بند زنان زندان بوشهر چندی پس از انتشار تصاویر دوربین‌های هک‌شده زندان اوین بود که در آنها رفتارخشونت‌آمیز ماموران زندان اوین با زندانیان نشان داده می‌شود.

پس از انتشار این تصاویر، تعدادی از زندانیان سیاسی سابق نیز روایت خود را از فجایع زندان‌های سراسر ایران ارائه دادند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *