پشت پرده دلار ۲۸ هزار تومانی / دستور رئیسی دلار را گران کرد؟

By | ۱۴۰۰-۰۷-۰۸

برخی می‌گویند سیگنال‌های خارجی قیمت دلار را به ۲۸ هزار و ۲۵۰ تومان رسانده است. سیگنال‌هایی که می‌گوید توافق برجام دور از دسترس است و معامله‌گران را از حالت انتظار خارج کرده است. برخی دیگر می‌گویند دلیل گرانی دلار، دستور جدید ابراهیم رئیسی است. اما کدام دستور؟

به گزارش تجارت‌نیوز،‌ یک ماه گذشته بازار ارز در حالت انتظار بود. معامله‌گران دلار منتظر سیگنال‌هایی بودند که حرکت بعدی دلار را مشخص کند. اینکه آیا دلار به زیر ۲۷ هزار تومان می‌رسد و می‌ریزد یا مرز ۲۸ هزار تومان را رد می‌کند و تقاضای جدیدی وارد بازار می‌کند.

روز گذشته سیگنالی که معامله‌گران در انتظارش بودند به بازار رسید. اما چرا دلار گران شد؟

بسیاری می‌گویند علت اصلی گرانی دلار در تاریخ هفتم شهریور، سیگنالی است که از فرانسه به بازار فردوسی رسیده است.

سیگنال فرانسه به معامله‌گران ارز

وزیر امور خارجه فرانسه روز گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: «ایران دیگر نمی‌تواند فکر کند که زمان به نفعش است زیرا هرچه برنامه اتمی‌اش خطرناک‌تر شود، خطر بروز یک بحران عمده بزرگتر خواهد شد.»

از نگاه برخی فعالان بازار این سخنان نقش مهمی در رشد قیمت دلار داشت. چون نشان داد شرایط چندان به نفع ایران پیش نمی‌رود و توافق برجام در دسترس نیست. این سخنان به انتظار و احتیاط معامله‌گران بازار ارز پایان داد و تقاضای جدیدی وارد بازار شد.

جز این اختلاف‌های اخیر ایران با آژانس و احتمال توافق امریکا و چین برای کاهش خرید نفت از ایران، نگرانی‌هایی ایجاد کرده است. دو مساله‌ای که می‌گوید نه تنها توافق نزدیک نیست و دلارهای جدید وارد بازار نمی‌شود، بلکه آمریکا در تلاش است با بزرگترین مشتی نفتی ایران مذاکره کند. توقف خرید نفت ایران به معنای بسته شدن مجرای ارزی موجود بود.

دستور رئیسی به بازار دلار

اما برخی دیگر می‌گویند علاوه بر سیگنالی که از فرانسه به بازار ارز ایران رسیده، ابراهیم رئیسی هم در سخنانی بر کمبود منابع ارزی صحه گذاشته است. اشاره این افراد به دستور ممنوعیت واردات کالاهایی است که مشابه داخلی دارند. از جمله لوازم خانگی.

اگرچه دولت می‌گوید این دستور با هدف حمایت از تولید داخل صادر شده است. اما بازار می‌گوید دلیل اصلی دستور رئیسی کمبود منابع ارزی است. چون منابع ارزی دولت محدود است و دولت نمی‌تواند ارز مورد نیاز بسیاری از کالاها را تامین کند. در نتیجه دولت می‌خواهد با این کار تقاضای ارزی را مدیریت کند و مانع خروج ارز از کشور شود.

هفته گذشته هم ابراهیم رئیسی دستور عجیبی به بانک مرکزی داده و بانک مرکزی را مکلف کرده بود که منابع ارزی بلوکه شده را به داخل ایران برگرداند. دستور عجیب رئیسی دو دلیل عمده داشت، یا رئیسی در جریان نبوده که دولت قبل بارها برای آزادی منابع بلوکه شده تلاش کرد و به نتیجه نرسیده. یا اینکه با این دستور خواسته از طریق ایجاد انتظار برای تزریق منابع ارزی جدید، قیمت دلار را مهار کند.

اما به نظر می‌رسد بازار به اخبار منفی حساس شده و می‌داند اخبار و دستوراتی مانند بازگشت منابع ارزی حداقل در این شرایط شدنی نیست. در نتیجه به آن واکنش معکوس نشان داد.

چون فردای دستور ارزی رئیسی به بانک مرکزی، نه تنها قیمت دلار ارزان نشد، بلکه کمی افزایش هم یافت.

پیش‌بینی قیمت دلار

اما سوال مهم این است که نرخ دلار تا کجا پیش‌ می‌رود آیا تجربه افزایش قیمت دلار سال گذشته تکرار می‌شود و دلار رکورد جدید می‌زند یا اینکه تجربه شهریور ماه تکرار می‌شود و دلار ظرف چند ساعت، کانال ۲۸ هزار تومان را ترک می‌کند؟

پیش از این معامله‌گران ارز می‌گفتند محدوده روانی دلار، مرز ۲۸ هزار تومان است و اگر دلار به این نرخ برسد تقاضای جدید وارد بازار می‌شود و دلار را گران می‌کند. از طرف دیگر به نظر می‌رسد وضعیت منابع ارزی ایران چندان مطلوب نیست.

چین خرید نفت خود از ایران را کاهش داده و آمریکا در تلاش است همین میزان هم متوقف شود. افزایش تقاضا و کمبود عرضه می‌تواند دلار را همچنان گران کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *