رافائل گروسی: نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران مانند پرواز در آسمان به شدت ابری است

By | ۱۴۰۰-۰۸-۱۲

رافائل گروسی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه تلاش‌های این نهاد برای نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران را با پرواز در میان ابرهای متراکم مقایسه کرد.

سخنان دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی بیان می‌شود که ایران از نزدیک به ۹ ماه پیش تاکنون اجرای پروتکل الحاقی و نظارت‌های فراپادمانی را متوقف کرده است. رافائل گروسی درباره نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران گفت: «ما در آسمانی به شدت ابری پرواز می‌کنیم. در حال پرواز هستیم و می‌توانیم در این مسیر ادامه دهیم اما نه برای دوره‌ای طولانی!»

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که به زودی برای گفتگوهایی سطح بالا و «چشم در برابر چشم» به ایران سفر کند. دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش از این نیز خواستار دیدار با مقامات ارشد ایران شده بود.

در یک مقطعی باید این شرایط [فعلی] حل شود در غیر این صورت وارد محدوده‌ای بسیار نامشخص خواهیم شد که امیدوارم اینچنین نشود.

رافائل گروسی
دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

او نظارت نهاد تحت نظرش بر برنامه هسته‌ای را هم به سود تهران و هم به سود جامعه جهانی دانست. رافائل گروسی اظهار داشت: «هم به نفع آنها است و هم به نفع جامعه جهانی زیرا اگر انگیزه‌شان برای تداوم برنامه هسته‌ای غیرنظامی جدی است باید تضمین بدهند که در آنجا چه می‌گذرد.»

دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: «در یک مقطعی باید این شرایط [فعلی] حل شود در غیر این صورت وارد محدوده‌ای بسیار نامشخص خواهیم شد که امیدوارم اینچنین نشود.»

رافائل گروسی گفت که تدابیر امنیتی در تاسیسات هسته‌ای ایران به دنبال تغییر دولت در این کشور افزایش یافته است. امری که به گفته او در برخی موارد منجر به «لحظاتی دشوار» بین بازرسان آژانس و مسئولان ایرانی شده است.

وی بدون ارائه جزئیات بیشتر گفت که با دقت «بسیار بسیار زیاد» در حال بررسی این موارد است زیرا «هرگز» نمی‌خواهد بازرسان آژانس در «معرض آسیب» قرار گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *