دولت ابراهیم رئیسی لایحه حذف «دلار ۴۲۰۰ تومانی» را به مجلس فرستاد 

By | ۱۴۰۰-۰۸-۲۰

خبرگزاری‌های داخلی ایران گزارش دادند که دولت ابراهیم رئیسی برای برنامه حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی، لایحه‌ای را به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده است.

خبر ارائه این لایحه در حالی روز چهارشنبه ۱۹ آبان منتشر شد که یک روز پیش از آن ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، با تعدادی از اقتصاددانان در مورد حذف ارز ترجیحی جلسه‌ای برگزار کرد که در آن مخالفان حذف ارز دولتی، اثرات تورمی چنین تصمیمی را به او گوشزد کردند.

ارز ۴۲۰۰ تومانی برای مهار قیمت کالاهای اساسی به واردات این کالاها اختصاص یافته است، اما دولت دوازدهم به مرور بسیاری از کالاها را از فهرست دریافت این ارز خارج کرد و این اقدام باعث گرانی آن دسته از کالاها شد.

موافقان حذف این ارز یارانه‌ای می‌گویند که با حذف آن، فشار روی دولت کم می‌شود اما به گزارش خبرگزاری فارس، شماری از اقتصاددانان حاضر در جلسه روز سه‌شنبه به ابراهیم رئیسی گوشزد کردند که با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی این فشار به مردم منتقل خواهد شد.

رئیس‌جمهوری ایران می‌گوید دولت با کارشناسان داخل و خارج از دولت پیرامون تک‌نرخی شدن ارز مذاکره می‌کند، اما این کار با «غافلگیر کردن مردم» توام نخواهد بود و سعی خواهد شد تبعات اقتصادی آن مهار شود.

حسین راغفر، اقتصاددان و استاد دانشگاه الزهرا که او نیز در جلسه روز سه‌شنبه حضور داشته در هفته‌های اخیر گفته است که «دولت سیزدهم هر چند وعده کاهش قیمت‌ها را داده اما در عمل تصمیماتی می‌گیرد که باعث رشد تورم می‌شود».

به گزارش خبرگزاری تسنیم، او در این باره افزوده است: «قطعاً حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تورم‌زا است و مسئولانی که از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی حمایت می‌کنند، اگر امروز مدعی هستند که با حذف ارز ترجیحی تورم رشد نمی‌کند، باید آن را تضمین کنند».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *