روابط فامیلی و تحصیلات حوزوی، برترین سوابق مسعود فیاضی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ایران

By | ۱۴۰۰-۰۸-۲۴

پس از آنکه حسین باغ‌گلی، گزینه پیشنهادی دولت ابراهیم رئیسی برای وزارت آموزش و پرورش در مجلس موفق به  کسب رای اعتماد نشد، با نزدیک شدن به روزهای آخر دوره سرپرستی وزارت آموزش و پرورش و با نزدیک شدن به صدمین روز ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی، گزینه تازه‌ای برای وزارت آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی ایران معرفی شد. در ادامه شرایط بحرانی ناشی از شیوع کووید، دانش‌آموزان در ایران، سال تحصیلی سال ۱۴۰۰ را بدون حضور وزیر آغاز کردند و مسائل فرهنگیان از جمله اعتراضات نسبت به همسان‌سازی حقوق فرهنگیان بدون پاسخ باقی مانده است.

معرفی مسعود فیاضی گزینه معرفی شده برای وزارت آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی ایران از ابتدا با حواشی بسیاری مواجه شده است.

همزمان با اعلام نام مسعود فیاضی در روز ۱۸ آبان ماه، در صحن علنی مجلس ایران، نمایندگان با فریادهای «دو دو» مخالفت و انتقاد خود را نسبت به معرفی گزینه جدید دولت اعلام کردند، فریادهایی که در طول زمان قرائت‌ نامه رئیسی ادامه داد.

مجتبی ذوالنوری، نماینده قم در مجلس، یک روز پس از اعلام گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهوری برای تصدی وزارتخانه آموزش‌وپرورش، ضمن انتقاد از این انتخاب، خطاب به ابراهیم رئیسی گفت: «گزینه‌ای که برای وزارت آموزش‌وپرورش انتخاب می‌کنید یا باید شخصیت امتحان‌ پس داده‌ای باشد (…) یا اینکه گزینه‌ای از درون خود وزارت باشد، زیرا فرهنگیان معرفی شخصی غیر از بدنه این وزارتخانه را توهین و تحقیر نسبت به خود می‌دانند». وی افزود: «ما گزینه‌های قوی فراوانی داریم و توقع نبود چنین شخصیتی را به عنوان وزیر آموزش‌وپرورش معرفی کنید».

مهمترین موضوعی که معرفی مسعود فیاضی را پرحاشیه کرد، نسبت فامیلی وی با علیرضا زاکانی، شهردار تهران بود. مسعود فیاضی، برادر داماد علیرضا زاکانی است و زمانی که شهردار کنونی تهران، ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ایران را برعهده داشت، مسعود فیاضی بعنوان معاون او مشغول به کار شده بود.

موضوع انتصاب‌های فامیلی در دولت ابراهیم رئیسی، تاکنون واکنش‌های مختلفی را به همراه داشته است. حسین سبحانی‌نیا، سیاستمدار اصولگرا و نماینده شش دوره مجلس شورای اسلامی ایران، روز یک‌شنبه ۲۳ آبان، یکصد روز پس از آغاز به کار دولت ابراهیم رئیسی، به پایگاه خبری «فردا» گفت: «تصور می‌کنم لازم است بازرسی ریاست‌جمهوری به موضوع انتصاب‌های فامیلی ورود کند زیرا این موضوع اگر ادامه داشته باشد، به ضرر دولت خواهد بود. همه مسئولان باید بدانند که در زمانه کنونی و باتوجه به وجود فضای مجازی هیچ چیزی از نگاه مردم پنهان نمی‌ماند و تمام عملکرد مسئولان زیر نظر مردم است».

با وجود انتقادها از نسبت فامیلی مسعود فیاضی با شهردار کنونی تهران، به گفته حسین سبحانی‌نیا، «انتصاب‌های فامیلی پدیده مذمومی است که از گذشته تا به امروز وجود داشته است اما رئیس‌جمهوری باید نسبت به این مسئله حساس باشد».

موضوع انتصاب‌های نامتعارف از سوی علیرضا زاکانی، پیش از این و در زمان حضور مسعود فیاضی در مرکز پژوهش‌های مجلس ایران، هم با واکنش روبرو شده بود.

اردشیر مطهری، نماینده گرمسار در مجلس ایران، در ۲۲ فروردین ۱۴۰۰، در یک تذکر شفاهی، خواستار شفاف‌سازی در مورد عملکرد ساختار سازمانی مرکز پژوهش‌های مجلس ایران و اخباری مبنی بر پرداخت‌های نامتعارف و خارج از روابط استخدامی در این مرکز شده بود.

اردشیر مطهری متذکر شده بود: «اخیراً در مجموعه مرکز پژوهش‌های مجلس که در ساختار سازمانی آن ۵ معاونت تعریف شده، ۱۲ معاون با حکم رئیس مرکز منصوب شده است».

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش سابقه چشم‌گیری در حوزه آموزش و پرورش ایران ندارد که همین امر به انتقادات بیشتری درباره این گزینه پیشنهادی دامن زده است. به گزارش ایرنا، «مسعود فیاضی ۴۶ ساله دارای مدرک مهندسی عمران از دانشکده فنی دانشگاه تهران و استادیار گروه منطق فهم دین در پژوهشکده حکمت و دین پژوهی است.

بر اساس این گزارش، از جمله سوابق مسعود فیاضی می‌توان به «مدیرکل انتشارات و فناوری آموزشی وزارت آموزش و پرورش، مدیر مسوول مجلات رشد، مسوول کلان بنیاد آی سی دی ال، رییس هیات مدیره انتشارات مدرسه و معاون فرهنگی اجتماعی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی» اشاره کرد.

انتقاد از سوابق تحصیلی یا روابط فامیلی

مخالفت‌ها با گزینه پیشنهادی ابراهیم رئیسی برای وزارت آموزش و پرورش ایران به روابط فامیلی محدود نشد و سوابق آموزش و پرورشی مسعود فیاضی نیز با انتقادات زیادی روبرو شد.

روح الله عباس‌پور، نماینده مجلس شورای اسلامی ایران، از منتقدان گزینه پیشنهادی برای وزارت آموزش و پرورش، می‌گوید: «مساله ما برای مخالفت موضوع روابط فامیلی نیست، مخالفت ما به دلیل سوابق آموزش و پرورشی ایشان است».

به گفته این نماینده مجلس ایران، «از دولت درخواست داریم به تناسب درخواست‌ها و مطالبات جامعه فرهنگیان و حجم کار و گستردگی که این حوزه دارد، فردی انتخاب شود که بتواند به مطالبات پاسخگو باشد و به نظر می‌رسد که این‌ها کار این وزیر پیشنهادی نیست».

اما معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری، روز ۲۳ آبان، گفت: «مسعود فیاضی با مباحث، نظام مسائل و چالش‌های آموزش و پرورش به خوبی آشناست و ۱۱ راهبرد قابل توجه برای آنها ارائه کرده است».

با این وجود، گروهی از کارشناسان آموزشی و برخی از معلمان آموزش و پرورش ایران مدعی هستند که مسعود فیاضی تجربه‌ای در حوزه آموزش و پرورش ندارد و مدارک تحصیلی وی نیز مرتبط با حوزه آموزش و پرورش نیست.

با نزدیک شدن به جلسه رای اعتماد گزینه پیشنهادی وزیر آموزش و پرورش در مجلس شورای اسلامی ایران، به گفته احمد حسین فلاحی، نماینده مجلس ایران، «به نظر می‌رسد نظر کمیسیون آموزش و تحقیقات آموزش مجلس نسبت به او مثبت است».

اظهارات این نماینده مجلس ایران، درباره تغییر نظر برخی از نمایندگان مجلس نسبت به گزینه پیشنهادی آموزش و پرورش، در حالی اعلام می‌شود که به گفته احمد علیرضا بیگی، یکی دیگر از نمایندگان مجلس ایران، «هرگز سابقه نداشته قاطبه مجلس یعنی بیش از ۲۰۰ نماینده از فردی درخواست کنند خود را در معرض این انتخاب مردم قرار دهد و از یک نامزد خاص برای ریاست‌جمهوری حمایت کنند و از رقبا بخواهند به نفع نامزد مورد حمایت مجلس کناره‌گیری کنند». روز ۲۶ خرداد ماه، سه روز مانده به زمان رای گیری انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، ۲۲۰ نماینده مجلس شورای اسلامی ایران در نامه‌ای خطاب به علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، محسن رضایی و سعید جلیلی از این ۴ نامزد ریاست‌جمهوری درخواست کردند تا به نفع ابراهیم رئیسی انصراف داده و کناره گیری کنند.

اما مهرداد ویس‌کرمی، نماینده خرم‌آباد، درباره فضای مجلس نسبت به مسعود فیاضی، به خبرگزاری انتخاب، گفته است: «فضای مجلس در رای مشخص می‌شود، (…) عده‌ای با یک سری حرکات نظرشان را اعلام می‌کنند و هر که نعره‌اش بلندتر باشد، سر و صدایش بیشتر شنیده می‌شود.

تندروتر از رهبری

حاشیه‌های مرتبط با گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش، تنها بر روابط فامیلی، بی‌تجربگی و ضعف وی در سابقه آموزش و پرورش محدود نمی‌شود، هر چند که در سوابق کاری مسعود فیاضی، حضور وی بعنوان مدیرمسئول ۳۶ عنوان مجله رشد وزارت آموزش و پرورش مشاهده می‌شود. محمد حبیبی، سخنگوی کانون صنفی معلمان از جمله منتقدان مسعود فیاضی است که «نسبت به تندروی‌های وی» ابراز «نگرانی» می‌کند.

امیر سادات‌موسوی، نویسنده و روزنامه‌نگار هم درباره دیدگاه مسعود فیاضی، به انصاف نیوز گفته است: «ما داشتیم رمان‌های کلاسیکی را در مجله معرفی می‌کردیم، دقیقه‌ی آخر شخص آقای فیاضی اینها را رد می‌کرد. یادم است یکی از این رمان‌ها را شخص رهبری معرفی کرده بود و گفته بود بروید این رمان را بخوانید. من به آقای فیاضی گفتم شما که می‌گویید حزب‌اللهی و ولایت‌مدار هستیم، شخص رهبر انقلاب دارد این را توصیه می‌کند، شما برای چی رد می‌کنید؟».

آیا مسعود فیاضی مدرک دکترا دارد؟

مهرداد ویس‌کرمی، نماینده خرم‌آباد، در گفتگو با پایگاه خبری انتخاب با اشاره به سوابق تحصیلی مسعود فیاضی گفت: «ایشان مهندسی عمران خوانده‌اند که رتبه اول سهمیه بودند و رتبه ۲۲۰ کشوری دانشگاه تهران، رشته عمران قبول شدند».

این نماینده مجلس با بیان اینکه «در فضای مجازی خبر زیاد است»، افزود: «مسعود فیاضی، حدود ۲۵ سال تحصیلات حوزوی دارد که اگر معادل‌سازی کنیم، در سطح دکترا حساب می‌شود».

پیش از این، مدارکی در فضای مجازی منتشر شده بود که از وجود برخی تنقاضات در تاریخ‌های مربوط به اخذ مدارک دانشگاهی و اشتغال مسعود فیاضی در مقام هیات علمی دانشگاه حکایت داشت.

رادیو فرانسه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *