اسماعیل کهرم: رقم دقیق مصرف روزانه مازوت در نیروگاه ها به میلیاردها لیتر رسیده است /با این شرایط اکثریت مردم به سرطان مبتلا می‌شوند/ فریدون عباسی یک خائن است

By | ۱۴۰۰-۰۹-۲۱
اسماعیل کهرم فعال حفاظت از محیط زیست ه اظهارت اخیر «فریدون عباسی» درباره سوزاندن مازوت به دیده بان ایران گفت: آقای عباسی یک خائن است. باید به آقای عباسی گفت شما حاضر هستید که زن و بچه خودت دچار بیماری سرطان شوند؟! سلامتی مردم مهم‌تر است یا این ادعاهای بی اساس شما؟! ایران دومین کشور تولیدکننده گاز در دنیا است، مگر ما نمی‌توانیم از گاز برق تولید کنیم که حالا آقایان می‌گویند در تامین برق هم مشکل داریم؟!

با شروع فصل سرما موضوع آلودگی هوا در کلان‌شهرها روزی نیست که تیتر اخبار نشود. خبری که سال‌هاست توسط مسئولین و مقامات مربوطه بایکوت و یا به طرز غیرقابل قبولی بدان پاسخ داده می‌شود. همین چند وقت پیش بود که فریدون عباسی، عضو کمیسیون انرژی مجلس انقلابی اذعان کرد که «مردم باید آلودگی را تحمل کنند، اگر مازوت نسوزانیم کشور به سمت خاموشی می‌رود» از سویی دیگر علیرضا زاکانی شهردار پرادعای تهران مشکل آلودگی پایتخت را خودروها می‌داند و می گوید برای حل مشکل آلودگی شهر تهران ماشین‌ها نباید به بیرون آورده شوند!

واقعیت‌ها اما ابعاد قابل قبول‌تری از ماجرا آلودگی تهران را به ما گوشزد می‌کند. روز گذشته خبری مبنی بر سوازنده شدن روزانه 32 میلیون لیتر در رسانه‌ها منتشر شد. اسماعیل کهرم، فعال محیط زیست در این رابطه گفت: اولاً این رقمی که من از سوزانده شدن مازوت دارم بسیار بیشتر از 32 میلیون لیتر در روز است به طوری که حتی این رقم به میلیارد هم رسیده است!

این فعال محیط زیست در رابطه با میزان آلودگی این مازوت‌ها خاطرنشان کرد: مسئله‌ای دیگری که وجود دارد این است که مازوتی که ما مصرف می‌کنیم 7 برابر استانداردهای جهانی آلوده‌کننده‌تر است! آلودگی که این مازوت ایجاد می‌کند 100 درصد باعث ایجاد سرطان در افراد می‌شود. ایران این مقدار مازوت را به اندازه چندین میلیارد لیتر را به امارات می‌فروخت اما زمانی که مازوت ما تا به اندازه باعث ایجاد آلودگی شد، حتی امارات هم راضی به خرید مازوت از ایران نشد.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر انبارهای ما پر از مازوت شده است و نمی‌دانیم با این حجم از مازوت چه‌کار کنیم. اگر این حجم از مازوت را به خاک تزریق کنیم، خاک و همه موجودات زنده‌ای که درون آن زندگی‌ می‌کنند را از بین می‌برد. از طرفی اگر در آب بریزیم، اتفاقی که برای خاک افتاد برای آب هم خواهد افتاد و اگر هم بسوزانیم همین فاجعه آلودگی هوا رخ می‌دهد! بنابراین جمهوری اسلامی هیچ چاره‌ای جز سوزاندن این حجم از مازوت را ندارد اما سوالی که در حال حاضر مطرح می‌شود این است که 7 برابر استانداردهای جهانی آلودگی تولید می‌کنند؟ این سوال را باید آقایانی که برای جان مردم کمترین ارزشی قائل نیستند جواب بدهند.

کهرم با تاکید بر این‌که دلیل میزان آلودگی این مازوت‌‌ها را تحریم‌ها به  دیده بان ایران گفت: دلیل این حجم از آلودگی‌ای که مازوت ما ایجاد می‌کند، تحریم بودن کشور است. اگر ما لوازم و دستگاه‌های لازم را برای کمتر کردن این آلودگی را داشتیم کشور به این وضع نمی‌افتاد! همین الان که بنده دارم با شما مصاحبه می‌کنم از نفت چاه مازوت تهیه می‌شود! بنده عرض کردم کسی مازوت از دولت  خریداری نمی‌کند در نتیجه نیروگاه‌ها هم از آن برق می‌گیرند. میزان آلودگی این سوخت به حدی است که بدون هیچ اما و اگری اکثریت مردم را به سرطان مبتلا می‌کند! ما 12 شهر در کشور داریم که مازوت در آن‌ها سوازنده می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: ما در سال بسیاری از شهروندان‌مان را به‌دلیل سرطان ریه و مشکلات قلبی از دست می‌دهیم! ما باید با دنیا آشتی کنیم و نسبت به مسائل اقتصادی بیشتر ببینیم تا مردم حداقل اختیار سلامت‌شان را داشته باشند.

این فعال محیط زیست در واکنش به اظهارات فریدون عباسی، نماینده مجلس یازدهم مبنی بر اینکه مردم باید آلودگی هوا را تحمل کنند، اظهار کرد: آقای عباسی یک خائن است. باید به آقای عباسی گفت شما حاضر هستید که زن و بچه خودت دچار بیماری سرطان شوند؟! سلامتی مردم مهم‌تر است یا این ادعاهای بی اساس شما؟! ایران دومین کشور تولیدکننده گاز در دنیا است، مگر ما نمی‌توانیم از گاز برق تولید کنیم که حالا آقایان می‌گویند در تامین برق هم مشکل داریم؟! اگر دولت ما با جهان به صلح برسد، آیا ما باز هم تحت چنین شرایطی قرار می‌گیریم؟! قطعاً نه مگر کشورهای دیگر تا این اندازه در حال سوزاندن مازوت هستند؟!

سایت دیده بان ایران- نازیلا معروفیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *