فریب بزرگ علی خامنه ای: «تورم لجام گسیخته و بحران معیشت ناشی از تحریم ها است»! / خامنه ای باید اموال غارت شده مردم را آزاد کند

By | ۱۴۰۰-۱۰-۱۶

به گزارش روزنامه همدلی؛ هزینه سبد معیشت کارگران امسال به ۱۱میلیون و ۵۰۰هزار تومان در ماه رسیده است. «اما آن‌طور که از وضعیت معیشت این گروه برمی‌آید درصد زیادی قادر به تأمین این هزینه‌ها نیستند.».

این روزنامه حکومتی در ادامه گزارش خود می نویسد: «تاکنون جلسات زیادی برای تعیین هزینه سبد معیشت برگزارشده، اما باوجوداینکه سقوط آزاد زندگی کارگری در برابر هزینه‌های زندگی برای همه ثابت‌شده، بازهم چنین جلساتی که مهم‌ترین تصمیم‌گیرندگان آن‌ها دولتی‌ها هستند و کارگران نقش چندانی در آن ندارند، معلوم نیست به چه هزینه‌هایی در حال برگزاری است.»

همانطور که این روزنامه اعتراف می کند، سرعت افزایش تورم بسیار بیشتر از سرعت جلسات متعدد تصمیم گیری در مورد حداقل حقوق کارگران است که همچنان ادامه دارند. مطابق گزارشات متعدد تورم از ۴۵درصد عبور کرده است؛ که با توجه به بی ثباتی بازار ارز و ابهامات بسیار در سرنوشت مذاکرات احیای برجام در وین، به احتمال بسیار زیاد تورم در آینده نزدیک به مرز ۵۰درصد نیز خواهد رسید.

بر این اساس می توان به آسانی محاسبه کرد که هزینه واقعی سبد معیشت یک خانوار در ایران به حدود ۱۵ میلیون تومان در ماه خواهید رسید. خط فقری که هر روز توسط دست علی خامنه ای بالاتر می رود و رکورد جدیدی زده می شود. این در حالی است که به گفته اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس «جمهوری اسلامی ایران ۷۰ میلیون دلار به این جنبش فلسطینی پول داد تا «قوای بازدارندگی» خود را در برابر اسرائیل بسازد و راکت‌هایی که نیروهای حماس در باریکه غزه تولید کردند، بخشی از این «توان راهبردی» است.» دی‌ماه سال گذشته محمود الزهار، مقام ارشد گروه حماس با تقدیر از سلیمانی گفته بود «اعضای این گروه در سفر به تهران با دستور سلیمانی ۲۲ میلیون پول نقد دریافت کردند و ««قرار بود مبلغ بیش‌تری پرداخت شود اما (هیئت حماس) ۹ نفره بود و نمی‌توانستیم بیش از این حمل کنیم، زیرا هر چمدان ۴۰ کیلوگرم گنجایش داشت».

پرداختن ۷۰ میلیون دلار از جیب ملت ایران به حماس در حالی صورت می گیرد که ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومان حتی برای اقلام حیاتی مانند دارو حذف می شود و در سال ۱۴۰۱ شاهد افزایش چشمگیر تورم و شدت بخشنده به رکود خواهیم بود.

فرشاد مومنی تحلیلگر اقتصادی در ایران می نویسد: «بزرگترین دروغی که بازارگرایان مبتذل ترویج می‌کنند این است که -در طی این سی و یک سال- تمام ماجرای استمرار بحران تورم را به کسری بودجه ارتباط می‌دهند. فریب بعدی این است که می‌گویند مارپیچ تورم از ناحیه افزایش دستمزدها شروع می‌شود در حالی که تمام شواهد سی و یک سال گذشته نشان می‌دهد که نقطه عظیمت مارپیچ تورم شوک‌های وارده بوده. فریب بزرگ بعدی که در ماجرای نقدینگی به کار بردند این است که جوری رفتار می‌کنند که انگار تمام نقدینگی دست مردم است؛ این یکی از وحشتناک ترین نابرابری‌هایی است که در توزیع نقدینگی وجود دارد. ۷۵ درصد منابع مالیاتی به مردم اصابت می‌کند اما برای خصولتی‌ها و رانتی‌ها غیرمولد در بورس انواع و اقسام دوپینگ‌ها در نظر گرفته شده است.» / آفتاب نیوز

در واقع باید گفت که فریب بزرگ این است که علی خامنه ای و نهادهای وابسته به او، با وجود سرمایه های چند صد میلیاردی کمبود بودجه و بحران لجام گسیخته تورم را به تحریم ها نسبت می دهند.

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۰ گزارشی تحقیقی را منتشر کرده‌است که به نوشته آن آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نظارت بر سازمانی را به نام «ستاد اجرایی فرمان حضرت امام» برعهده دارد که میزان دارایی‌های این سازمان «بالغ بر ۹۵ میلیارد دلار» تخمین زده می‌شود. به نوشته رویترز، «این رقم چیزی حدود چهل درصد بیشتر از صادرات نفتی ایران در سال گذشته است» و «حتی از ثروت اندوخته شاه سابق ایران هم پیشی می‌گیرد.» /رادیوفردا

فریب بزرگ دیگر این است که دستگاه پروپاگاندای جمهوری اسلامی تبلیغ می کند که بعد از احیای برجام و توافق با غرب مشکلات معیشتی مردم حل خواهد شد و قیمت کالاهای مصرفی کاهش خواهند یافت. اما امپراتوری چندصد میلیاردی خامنه ای و نهادهای وابسته بود خود از کاسبان تحریم هستند و دلارهایی که احتمالا بعد از عقب نشینی جمهوری اسلامی از شرایط حداکثری اش در مذاکرات وین، آزاد خواهند شد، با پرداخت به نیروهای نیابتی خود در منطقه، پیش خور کرده است.

سایت شورای مدیریت گذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *