تاریخچه کشف حجاب به فرمان رضا شاه از دریچه دوربین

By | ۱۴۰۰-۱۰-۱۷


همزمان با روز تاریخی اجرای فرمان کشف حجاب، شهبانو فرح پهلوی در بیانیه‌ای تاکید کرد که بیش از همیشه «به زنان ایران می‌اندیشم». اشاره وی به روز ۱۷ دی‌ماه سال ۱۳۱۴ است که رضاشاه پهلوی برای نخستین‌ بار با همراه با همسر و دخترانش که حجاب بر سر نداشتند، به دانشسرای دختران رفت و سخنرانی کرد.

با آن که پیش از آن نیز فعالان جنبش زنان در ایران، تلاش‌هایی در این زمینه کرده بودند، اما با صدور و اجرای فرمان حجاب از سوی رضاشاه، این موضوع در ایران رسمیت یافت.

به گزارش رادیو فردا، شهبانو فرح پهلوی در پیام خود که روز پنج‌شنبه منتشر شد از «دوراندیشی» رضاشاه تقدیر کرده و نوشت که قانون کشف حجاب باعث شد زن ایرانی «به صحنه اجتماع و تاریخ گام» گذاشته و «در پیشرفت و سازندگی و ترقی ایران سهمی بزرگ و سزاوار» به عهده بگیرد.

وی با اشاره به برخورد خشونت‌آمیز مقام‌های جمهوری اسلامی با مخالفان حجاب اجباری در ایران نوشته که امروز بیشتر از همیشه به «مادران خاوران، مادران پارک لاله، مادران آبان و همه مادران سوگواری می‌اندیشم که فرزندان‌شان در این چهار دهه تاریک، به دست نیروهای ظلمت از پا درآمدند.»

صدور این پیام در شرایطی رخ می‌دهد که مقام‌های جمهوری اسلامی به اندازه‌ای بر روی حجاب حساسیت نشان می‌دهند که سعید غضنفری، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا به تازگی اعلام کرده عکس بدون حجاب روی قبر زنان ممنوع است و انتظامات بهشت زهرا «جلوی نصب سنگ‌های با تصاویر مکشوفه و غیرمتعارف» را می‌گیرد.

در سال‌های اخیر مقام‌های جمهوری اسلامی با مخالفت زنان با حجاب اجباری از سوی گروهی از زنان که به «دختران خیابان انقلاب» مشهور شدند، به شدت برخورد کرده و برای شماری از افراد بازداشت‌شده احکام سنگین قضایی صادر کرده‌اند.

با این حال تنش‌ها میان مردم و نیروهای وابسته به حکومت که تحت عنوان آمر به معروف در خیابان‌ها و اماکن عمومی به حجاب زنان تذکر می‌دهند، شدت پیدا کرده و به طور مکرر، ویدئوها و اخباری در این زمینه در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود.

در بسیاری از این ویدئوها، زنان به صراحت با حجاب اجباری اعلام مخالفت می‌کنند و می‌گویند ایدئولوژی حکومت برای آنها اهمیتی ندارد و نمی‌خواهند حجاب داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *