دولت ایران گندم تولید داخلی را زیر قیمت گندم وارداتی می‌خرد

By | ۱۴۰۱-۰۱-۰۵

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی ایران روز پنج‌شنبه چهارم فروردین قیمت خرید تضمینی گندم از کشاورزان را ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلو اعلام کرد.

علیرضا مهاجر گفت دولت امسال با توجه به تحولات پیش آمده در سطح جهان قیمت گندم را با قیمت ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان از کشاورزان خریداری می‌کند و هزار تومان نیز به کسانی که گندم خود را به دولت بفروشند، جایزه می‌دهد.

قیمت تضمینی خرید گندم از کشاورزان داخلی در سال گذشته ۹۵۰۰ تومان بود در حالی که از زمان حمله روسیه به اوکراین در پنجم اسفند، قیمت‌های جهانی گندم حدود ۶۰ درصد رشد داشته و به حدود ۵۵۰ دلار برای هر تن رسیده که معادل حدود ۱۵ هزار تومان به ازای هر کیلو است.

واردات گندم همچنین هزینه‌های حمل‌ونقل، بیمه و عوارض گمرکی را نیز دارد.

همچنین اخیرا خبرگزاری فارس گزارش داد که دولت گندم وارداتی را ۲۲ درصد بیشتر از نرخ بازار جهانی از خارج می‌خرد.

از طرفی، تصویب قیمت خرید تضمینی گندم زیر قیمت گندم وارداتی طی سال‌های گذشته باعث افت چشمگیر تولید گندم در کشور شده است و پارسال تولید گندم ایران ۳۰ درصد افت کرد.

دولت در ۱۰ ماهه پارسال ۶.۲ میلیون تن گندم وارد کرده بود و در نظر داشت در کل سال ۱۴۰۰ حدود ۹ میلیون تن گندم وارد کشور کند. این در حالی است که دولت پارسال تنها ۴.۵ میلیون تن گندم تولیدی کشاورزان را خریداری کرد.

سهم روسیه از تجارت جهانی گندم حدود ۲۱ درصد و اوکراین ۹ درصد است و تهاجم نظامی روسیه به اوکراین بازارهای جهانی گندم را دچار آشفتگی کرده است.

با استفاده از گزارش‌های صداوسیما و رادیو فردا/د.خ/ک.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *