رئیسی: ارزش ۴۵ هزار تومان یارانه امروز به ۷ تومان رسیده / اگر ارزش پول ملی بالا نرود، هرچه حقوق را افزایش دهیم، نتیجه‌ای ندارد

By | ۱۴۰۱-۰۱-۱۲

ابراهیم رئیسی تصریح کرد: رشد اقتصادی باید محقق شود، ارزش ۴۵ هزار تومان یارانه امروز به ۷ تومان رسیده است و اگر ارزش پول ملی بالا نرود هرچه حقوق را افزایش دهیم در عمل نتیجه نخواهد داشت. تولید، دانش‌آفرینی و اشتغال می‌تواند گره کشور را حل کند و باید به‌دنبال رشد اقتصادی بود و امیدواریم در سال ۱۴۰۱ رشد اقتصادی در کشور محقق شود.

تسنیم: رئیس‌جمهور گفت: هیچ دستگاه اداری در کشور حق ندارد نسبت به تولیدات فناورانه داخلی بی‌توجه باشد و اگر تولیدات فناورانه در کشور موجود باشد نباید به‌سراغ واردات رفت.

سید ابراهیم رئیسی،‌ رئیس جمهور کشورمان در جلسه شورای اداری خراسان رضوی که شامگاه پنجشنبه با حضور جمعی از وزرا و مدیران شهری و استانی برگزار شده بود، اظهار داشت: در این سال نو آنچه برای همه ما به‌ویژه مسئولین در بخش‌های مختلف ضرورت دارد، نگاه به اقدامات انجام‌شده و برنامه‌ریزی برای تحول در زندگی و تبدیل به احسن حالات است؛ باید رویکرد تحولی باشد و تحول شناختی صورت گیرد ازاین‌رو صحنه و ظرفیت‌ها را بشناسیم و با برنامه‌ریزی تحول ایجاد کنیم.

وی افزود: با فرایندهای فعلی نمی‌توان تحول را تضمین کرد بلکه باید تحولی در فرایندها ایجاد کرد. برخی فرآیندها که مورد اعتراض است نیاز به بازنگری دارد.

امروز نعمت‌های بسیاری خداوند اعطا کرده است که بزرگترین نعمت جمهوری اسلامی است حفظ نظام بایستی اوجب واجبات باشد ازاین‌رو باید نسبت به آن برنامه‌ریزی و تلاش صورت گیرد.

رئیس جمهور با بیان این مطلب که نیاز جدی ایران اسلامی تولید، اشتغال‌آفرینی و دانش‌بنیانی است گفت: کار تولیدی باید با قوت دنبال شود، شعار مقام معظم رهبری در سال 1401 چراغ راهی برای توسعه کشور است و باید مورد تأکید باشد همه باید دقت کنند که اگر تولید فناورانه داخلی موجود است اولویت با استفاده از این تولیدات باشد و اگر نبود سراغ تولید خارجی بروند.

باید جلوی مافیای واردات بی‌رویه را بگیریم

رئیسی گفت: همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها باید توجه کنند که شرکت‌های دانش‌بنیان نباید دنبال سازمان‌ها بچرخند بلکه سازمان‌ها باید دنبال آنها باشند، باید با همکاری همه مدیران و شرکت‌های دانش‌بنیان، جلوی مافیای واردات بی‌رویه را بگیریم به‌عنوان مثال یک دارو در یکی از شرکت‌های آستان قدس رضوی تولید شد و وقتی به بازار آمد عده‌ای مشابه این دارو را برای مصرف سه سال کشور وارد کردند تا این دارو میدان پیدا نکند.

وی با تصریح به اینکه همه باید کمک کنند تا کار دانش‌بنیان در صنایع شکل بگیرد خاطرنشان کرد: باید کارها کیفیت پیدا کند کار تولیدی باید در همه بخش‌ها با قدرت و قوت انجام شود و در زمینه ارزش افزوده هم همین گونه باید باشد.

رئیس جمهور ابراز کرد: نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بزرگترین نعمت برای این کشور است و مردم‌سالاری دینی تضمین‌کننده جمهوریت نظام و اسلامیت آن است باید بر امید مردم روز به روز افزوده شود چون مردم مهمترین مؤلفه قدرت در کشور هستند و نقش فعل و ترک‌فعل هر شخص و مدیری برای امیدآفرینی به مردم مهم است.

مرز برای ما فرصت است نه تهدید

رئیسی متذکر شد: بیشترین تحریم و محدودیت‌های جمهوری اسلامی ایران مربوط به صنایع نظامی بوده است و بیشترین پیشرفت در کشور نیز مربوط به حوزه هسته‌ای و نظامی است چرا که باوجود تحریم، انگیزه و مدیریت در این بخش‌ها عالی بوده است لذا بخش خصوصی باید میدان پیدا کند دولت به‌صورت طبیعی نمی‌تواند همه ظرفیت‌ها را پوشش دهد.

رئیس جمهور با تأکید به این مطلب که “ارتباط با کشورهای همجوار همت و کار جهادی می‌خواهد و استانداران استان‌هایی که با کشورهای همجوار هم‌مرز هستند با اطلاع و همکاری وزارت خارجه حق ارتباط دارند و مرزها برای ما فرصت است نه تهدید” اضافه کرد: نیازمند همت جدی مدیران هستیم تا اتفاقات خوبی در کشور بیفتد، حجم تجارت خارجی و ترانزیت کالا با کشورهای اطراف باید موردنظر باشد. در سالی که گذشت 68 درصد رشد ترانزیت داشتیم اما سفرهایی که داریم دولت‌های منطقه رغبت دارند با ایران وارد کار و مبادله شوند و از صادرات ایران استقبال می‌کنند.

وی افزود: برای دولت، زیارت دارای اولویت و اهمیت است و این امر برنامه‌ریزی خاصی برای زائران داخلی و خارجی می‌طلبد و در این راه باید همه دستگاه‌ها دست به دست هم بدهند. در راستای اصلاح بافت پیرامونی حرم هم که محل حضور دلدادگان امام رضا(ع) است با همکاری و مشارکت مردم باید حرکت کرد و اختیارات لازم هم در این زمینه تفویض شده است. مشهد شهری ملی است و تمام مسیرهای منتهی به مشهد باید ملی دیده شوند و باید برای آرامش همه مردم فکر شود.

سازمان امور مهاجران در وزارت کشور فعال می‌شود

رئیسی درباره ارتباط با افغانستان و لایحه منطقه آزاد دوغارون نیز خاطرنشان کرد: در منطقه و مرز دوغارون ظرفیت زیادی وجود دارد، در سرخس هم ظرفیت‌های خوبی وجود دارد که باید احیا شود و مسئولان با همتشان کار امروز را به فردا نیندازند تا کارها سریع به سامان برسد.

رئیس جمهور گفت: مهاجران افغان در کشور ما مهمان هستند و سال‌هاست که در اقصی نقاط کشور حضور دارند و با مسائل مختلفی نظیر تحصیل و اشتغال روبه‌رو هستند لذا سازمان امور مهاجران به‌سرعت در وزارت کشور فعال می‌شود البته ایرانیان خارج از کشور نیز مسئله مهم ما هستند اما شورای‌عالی ایرانیان سازوکار خود را در این خصوص دنبال می‌کند.

ارزش پول ملی باید بالا برود

وی تأکید کرد: باید رشد اقتصادی 8درصدی محقق شود که این مهم در بودجه پیش‌بینی شده است و این رشد فقط در مرکز اتفاق نمی‌افتد بلکه استانداران و مدیران استانی هم در تحقق آن نقش دارند ضمن اینکه ارزش پول ملی باید افزایش یابد، با افزایش حقوق نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود بلکه دریافتی افراد باید متناسب با تورم باشد.

رئیسی تصریح کرد: رشد اقتصادی باید محقق شود، ارزش 45 هزار تومان یارانه امروز به 7 تومان رسیده است و اگر ارزش پول ملی بالا نرود هرچه حقوق را افزایش دهیم در عمل نتیجه نخواهد داشت. تولید، دانش‌آفرینی و اشتغال می‌تواند گره کشور را حل کند و باید به‌دنبال رشد اقتصادی بود و امیدواریم در سال 1401 رشد اقتصادی در کشور محقق شود.

وی با بیان اینکه دولت باید تحرک و امیدآفرینی خود را حفظ و افزایش دهد اضافه کرد: امروز در این دولت مردم انتظار کوچکترین فساد، رشوه و پارتی‌بازی را ندارند و انتظار مردم دولت قانونمند، فسادستیز و مردمی است و وقتی همه بدنه اداری دولت این حس را پذیرا باشند، فسادستیزی محقق می‌شود.

رئیس جمهور افزود: باید رویکرد تحولی وجود داشته باشد، تحول شناختی مهم است، باید با شناسایی فرصتها و با برنامه‌ریزی، تحول را ایجاد کرد که عزم و اراده جدید نیز باید ورود داشته باشد همچنین شناخت فرایندها و تحول فرایندها نیز ضروری است، با فرایندهای فعلی تحول محقق نمی‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *