تحصن دختر مراد طاهباز در مقابل وزارت خارجه بریتانیا؛ فارس: هفت میلیارد دلار کم است

By | ۱۴۰۱-۰۱-۲۴

همزمان با تحصن دختر مراد طاهباز، فعال محیط‌ زیست و زندانی سه‌تابعیتی، در مقابل وزارت خارجه بریتانیا، خبرگزاری فارس در گزارشی نوشت «قیمت آزادی» طاهباز و نمازی‌ها «خیلی بیشتر از هفت میلیارد دلار» است.

رکسان طاهباز که پدرش تابعیت بریتانیایی و آمریکایی نیز دارد از صبح چهارشنبه در اعتراض به عدم پیگیری وزارت خارجه بریتانیا برای آزاد کردن پدرش تحصن خود را در برابر ساختمان این وزارتخانه در لندن آغاز کرده است.

رییس بخش بریتانیای سازمان عفو بین‌الملل نیز در مصاحبه با ایران اینترنشنال هدف از این تحصن را درخواست از دولت بریتانیا برای تمرکز بر روی آزادی مراد طاهباز ذکر کرد.

حدود یک ماه پیش، ۲۵ اسفند گذشته، همزمان با آزادی نازنین زاغری و انوشه آشوری وزیر خارجه بریتانیا اعلام کرد که مراد طاهباز نیز از زندان مرخص شده و تلاش برای خروج او از ایران ادامه دارد.

با این حال، این فعال محیط زیست ۶۶ ساله بار دیگر به زندان برگردانده شد.

خانواده طاهباز به روزنامه گاردین گفتند احساس «رها شدگی و خیانت از سوی دولت بریتانیا» می‌کنند و لندن پرونده او را «مشکل آمریکا» می‌بیند.

در هفته‌های گذشته برخی رسانه‌های ایران، از جمله روزنامه فرهیختگان، گزارش دادند که قرار است در ازای آزادی مراد طاهباز، سیامک نمازی و محمدباقر نمازی، مبلغ هفت میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران آزاد شود.

در همین حال روزنامه «العربی الجدید» روز دوشنبه به نقل از منابع ایرانی گزارش داد که قرار بود وزیر خارجه عمان برای میانجی‌گری در این باره به تهران سفر کند اما این سفر به تعویق افتاده است.

از سوی دیگر، خبرگزاری فارس روز چهارشنبه در گزارشی با اشاره به احتمال آزادی این سه زندانی در قبال آزادی هفت میلیارد دلار از پول‌های ایران نوشت که «قیمت آزادی» این سه نفر«خیلی بیشتر از هفت میلیارد دلار» است.

این خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران اضافه کرد: «هیچ عقل سلیمی قبول نمی‌کند که این معامله یک‌طرفه و بدون آزادی هیچ ایرانی و یا با چنین قیمت نازلی انجام شود.»

مراد طاهباز از سال ۹۶ به همراه هشت فعال محیط زیست دیگر در پرونده‌ای که با انتقادهای گسترده جهانی روبه‌رو شده بازداشت و سپس به ۱۰ سال زندان محکوم شد.
ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *