مهدی صالحی، از معترضان دی ۹۶ که بر اثر تزریق اشتباه دارو به اغما رفته بود جان باخت

By | ۱۴۰۱-۰۱-۲۶

مهدی صالحی قلعه‌شاهرخی، از معترضان دی ۹۶ که به اعدام محکوم شده بود و چند ماه پیش بر اثر تزریق اشتباه دارو در زندان به اغما رفت، در بیمارستان جان باخت.

یک منبع نزدیک به خانواده مهدی صالحی به ایران اینترنشنال گفت که روز پنجشنبه ۲۵ فروردین به این خانواده خبر داده شد که او در بیمارستان جان باخته است.

مهدی صالحی ۲۱ دی سال گذشته پس از سکته مغزی به «بیمارستان الزهرا» اصفهان منتقل شد و تا حدود ده روز پیش در اغما بود.

به گفته این منبع نزدیک به خانواده مهدی صالحی، این زندانی پس از انتقال به بیمارستان تحت تدابیر امنیتی، با پابند به تخت بسته شده بود و به همسرش نیز تنها دفعات محدودی اجازه ملاقات با او داده شد.

بنابر این گزارش، مهدی صالحی به تازگی از کما بیرون آمده بود و شرایط جسمی‌اش رو به بهبودی داشت اما ظهر پنجشنبه در تماس تلفنی از طرف بیمارستان خبر درگذشت او به خانواده‌اش اعلام شد.

پیکر مهدی صالحی هنوز به خانواده او تحویل نشده است.

پیش از این، در دی ۱۴۰۰، دو منبع آگاه به ایران اینترنشنال گفته بودند که مهدی صالحی به دلیل عارضه‌ای که در کمر داشت د‌ر زندان دارو مصرف می‌کرد و پس از آخرین مراجعه به بهداری، با تزریق داروی اشتباه دچار سکته مغزی شد و به اغما رفت.

مهدی صالحی به دلیل حضور در اعتراضات اصفهان در دی ۹۶ به «محاربه، افساد فی الارض، بغی و اخلال در نظم عمومی» متهم و به دو بار اعدام محکوم شد.

در ایام زندان برای او پرونده جدیدی گشوده شد که دادگاه به دلیل حکم اعدام او، در پرونده جدید رای به برائت داد.

خبر جان باختن این زندانی سیاسی دو روز پس از آن منتشر شده که سازمان عفو بین‌الملل روز سه‌شنبه در گزارشی تحقیقی به بررسی دست‌کم ۹۶ مرگ بر اثر عدم دسترسی به مراقبت‌های پزشکی در زندان‌های ایران پرداخت.

عفو بین‌الملل با تاکید بر اینکه زندان‌های ایران به اتاق انتظار مرگ تبدیل شده، تاکید کرده بود که مقام‌های جمهوری اسلامی با ممانعت عامدانه از دسترسی زندانیان بیمار به مراقبت‌های پزشکی حیاتی، در حال ارتکاب نقض تکان دهنده حق حیات هستند.

از سوی دیگر روز چهارشنبه شماری از رسانه‌های حقوق بشری، از جمله شبکه حقوق بشرکردستان و سازمان هه‌نگاو، خبر دادند که یک شهروند کرد ۲۵ ساله به نام میلاد جعفری پس از بازداشت به اتهام «حمل مواد مخدر»، روز ۱۹ فروردین در بازداشتگاه آگاهی شاپور در تهران زیر شکنجه کشته شده است.

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، بهمن‌ماه گذشته در گزارش جدید خود از مرگ مشکوک تعدادی از زندانیان، از جمله شاهین ناصری شاهد شکنجه نوید افکاری، و امیرحسین حاتمی، ابراز نگرانی کرده بود.

در این گزارش همچنین به مرگ مشکوک ۱۱ شهروند کرد در زندان و گزارش‌ها درباره شکنجه این شهروندان، از جمله رحمان احمدیان، یاسر منگوری و خسرو جمالی‌فر، اشاره شده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *