منصور رسولی، شکار موساد در ارومیه، قاچاقچی همکار نیروی قدس سپاه پاسداران کیست؟

By | ۱۴۰۱-۰۲-۲۱

منصور رسولی، فردی که موساد او را در ایران بازجویی کرده، عضو باندی است که برای سپاه پاسداران کار می‌‌کند. او قرار بود یک شهروند اسرائیلی را در ترکیه، یک ژنرال ارشد آمریکایی را در آلمان و یک روزنامه‌نگار را در فرانسه ترور کند.

منصور رسولی، از کردهای منطقه هاشم‌آباد در نزدیکی زیوه در استان آذربایجان غربی است و برخلاف آنچه خودش می‌گوید یک کشاورز صرف نیست.

رسولی عضو باندی است که برای سپاه کار می‌‌کند و از طریق یک تعاونی مرزنشینی به نام دالاپر، پولشویی می‌کنند و در ازای همکاری با سپاه امکان صادرات و واردات غیرمجاز را به دست آورده‌اند.

لقمان رسولی، برادر منصور رسولی، سهامدار اصلی شرکت تعاونی مرزنشینان دلامپر است. او فعالیت‌های این گروه را در خاک عراق برعهده دارد.

اما سردسته گروه، بهمن حاتمی است، از خانواده پیروت هاشمی، سرعشیره ایل هرکی، که سال گذشته درگذشت. کردهای مخالف جمهوری اسلامی او را جاش می‌نامند، جاش در ادبیات سیاسی منطقه، به معنای افراد خودفروخته به جمهوری اسلامی است.

خانواده حاتمی، در نزدیکی به فرماندهان سپاه پاسداران و حاکمیت مشهورند. دو سال پیش، پس از آنکه آمریکا نام سپاه را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد، پیروت حاتمی به همراه چند نفر دیگر در ویدیویی حمایتشان را از سپاه اعلام کردند و خود را سپاهی خواندند.

در فرھنگ کوردی بە خائن جاش گفتە میشود. نمونە بارز یکی از جاشھای کرد ارومیە حاج پیروت حاتمی است

خانواده منصور رسولی ارتباط نزدیکی با سپاه پاسداران دارند. در این عکس صباح رسولی، فرمانده، تیپ زیویه سپاه در منطقه ارومیه، دیده می‌شود، او پسرعموی منصور رسولی است.

دیگر پسرعموی او عادل رسولی، عضو سپاه بود که در سال ۶۰، در درگیری با پیشمرگه‌ها، نیروهای کرد مخالف جمهوری اسلامی، کشته شد.

خانواده‌های حاتمی و رسولی در قاچاق مواد مخدر به ترکیه و عراق، با سپاه پاسداران همکاری می‌کنند.

عضو دیگر این گروه که کنار منصور رسولی نشسته، عابد فتاحی است، نماینده ارومیه در دوره‌های هفتم و نهم مجلس، عضو فراکسیون رهروان ولایت، از نمایندگان نزدیک به سپاه و از طراحان طرح تقویت و توسعه سازمان بسیج رسانه.

منصور رسولی، با یگان ۸۴۰ نیروی قدس سپاه پاسداران همکاری می‌کرده، یگانی که مسئول عملیات حذف برون‌مرزی جمهوری اسلامی در نقاط مختلف جهان است.

ده روز پیش ایران اینترنشنال به نقل از منابع دیپلماتیک خبر داد که یک عضو یگان ۸۴۰ نیروی قدس سپاه پاسداران در کشوری اروپایی بازداشت شده است. او قرار بود با استفاده از قاچاقچیان، یک شهروند اسرائیلی را در ترکیه،‌ یک ژنرال ارشد آمریکایی را در آلمان و یک روزنامه‌نگار در فرانسه ترور کند.

یک روز بعد رسانه‌های اسرائیلی این گزارش را تایید کردند. کانال ۱۲ اسرائیل با انتشار فایلی صوتی از بازجویی شخصی مرتبط با این سه ترور خبر داد.

این شبکه تایید کرده در این عملیات، شین‌بت، آژانس امنیت داخلی اسراییل مشارکت داشته. اندکی بعد کانال سیزده اسرائیل هم ویدیوی این بازجویی را منتشر و منبعش را موساد اعلام کرد. منصور رسولی در این فایل اعتراف می‌کند که قرار بوده برای سپاه پاسداران سه ترور انجام دهد. منابع غیررسمی گفته‌اند که این فیلم چهار ماه پیش ضبط شده است.

یک هفته بعد، سوژه مورد نظر در فایلی ویدیویی، گفته‌هایش را تکذیب کرد و گفت تحت فشار یک باند زورگو مجبور به اعتراف شده است.

منصور رسولی، با یگان ۸۴۰ نیروی قدس سپاه پاسداران همکاری می‌کرده، یگانی که مسئول عملیات حذف برون‌مرزی جمهوری اسلامی در نقاط مختلف جهان است.

اولین بار تابستان سال ۹۹، ارتش اسرائیل تایید کرد که یگان ۸۴۰، مسئول عملیاتی خرابکارانه در مرز این کشور با سوریه بوده. اولین ضربه را پاییز همان سال یک سازمان اطلاعات غربی به این یگان زد، با عملیاتی مخفیانه در مقر این واحد سپاه در قلب دمشق.

بهمن ماه سال گذشته موساد اعلام کرد جلوی ۱۲ طرح ترور اسرائیلی‌ها در ترکیه را در دو سال گذشته گرفته. همان موقع میت، سازمان امنیت ترکیه، خبر داد هشت نفر از اعضای یک باند ترور را دستگیر کرده‌اند که می‌‌خواستند برای انتقام ترور محسن فخری‌زاده، چهره برجسته برنامه هسته‌ای جمهوری اصلی، یک تاجر اسرائیلی را در ترکیه بکشند.

موساد می‌گوید موفق شده طرح ترور اخیر یگان ۸۴۰ را خنثی کند. جمهوری اسلامی تاکنون واکنشی رسمی به این خبر نشان نداده است. اما نورنیوز، سایت نزدیک به شورای عالی امنیت ملی، آن را دروغ‌پردازی ناشیانه خوانده.

سازمان اطلاعات اسرائیل، به ندرت مسئولیت عملیات‌هایش را می‌پذیرد، تایید این عملیات، نشان از رسیدن اسرائیل تا قلب جمهوری اسلامی دارد؛ وقتی عامل سپاه پاسداران در داخل کشور بازجویی می‌شود.

منابعی گفته‌اند که نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی او را در خانه امنی نگه داشته‌اند. او در فیلم اخیر خود مدعی شد که گوشی او را دزدیده‌اند و ممکن است فیلم‌های دیگری از او منتشر شود. سخنانی که نشان می‌دهد شاید موساد بخش‌های دیگری از بازجویی او را درز بدهد و ابعاد جدیدی از نقشه نیروی قدس سپاه پاسداران را برای ترورهای برون‌مرزی فاش کند.
ایران اینترشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *