افزایش جان‌باختگان ریزش متروپل به ۲۸ نفر؛ “فارس” شلیک گاز اشک‌آور به معترضان را تأیید کرد

By | ۱۴۰۱-۰۳-۰۷

همزمان با افزایش شمار جان‌باختگان ریزش ساختمان متروپل به ۲۸ نفر، خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، شلیک تیر هوایی و گاز اشک‌آور به سمت معترضان در آبادان را تأیید کرد اما فرماندار این شهر گفت به سمت معترضان «تیراندازی» نشده است.

احسان عباسپور درباره تعداد جان‌باختگان ریزش ساختمان متروپل هم گفت که شمار قربانیان به ۲۸ نفر رسیده است.

او درباره شنیده شدن صدای تیراندازی در شهر آبادان در شامگاه روز جمعه و بامداد روز شنبه هم گفت: «به سمت معترضان تیراندازی نشده و فقط تجمع صورت گرفت و پایان یافت.»

این در حالی‌ست که بر اساس ویدیوهایی که به دست ایران اینترنشنال رسیده، نیروهای امنیتی شامگاه جمعه به مردم معترض حمله کرده و گاز اشک‌آور شلیک کردند. ویدیویی هم از شلیک مستقیم یک نیروی امنیتی به سمت مردم منتشر شده است. او پیش از شلیک به سمت معترضان فریاد می‌زند که «برو عقب! برو عقب! …»

همچنین فیلم‌هایی منتشر شده که یک معترض خطاب به نیروهای امنیتی فریاد می‌زند «تیر نزن! تیر نزن!»

در همین حال خبرگزاری فارس تأیید کرد که نیروهای امنیتی به سمت افرادی که قصد «ورود به محدوده برج تخریب شده متروپل» داشتند تیر هوایی و گاز اشک‌آور شلیک کردند.

طبق گزارش‌های رسیده به ایران اینترنشنال، نیروهای امنیتی همچنین در اهواز با حمله به معترضان، آنان را ضرب و جرح کردند.

شامگاه جمعه همچنین هزاران نفر از مردم معترض در بوشهر، ماهشهر، شاهین‌شهر و امیدیه با برگزاری تظاهرات در خیابان‌ها، شعارهای ضدحکومتی سر دادند.

پس از گسترش اعتراضات مردم در پی ریزش ساختمان متروپل، ‌مقام‌های جمهوری اسلامی اذعان کرده‌اند در صدور مجوز و ساخت متروپل فساد گسترده وجود داشته است.

در همین حال محمدرضا رضایی کوچی، رییس کمیسیون عمران مجلس، گفت که نظام مهندسی چندین بار از شهرداری خواسته اجرای این پروژه متوقف شود و تخلفات را به فرماندار و دادستان اطلاع داده است.

او تأکید کرد که مقامات آبادان به هشدارهای نظام مهندسی توجه نکرده‌اند.

به گفته رضایی کوچی، ساختمان متروپل به صورت «مشارکت بین شهرداری و گروه عبدالباقی» در حال ساخت بوده و شهرداری خود در این پروژه «منافع» داشته است.

در همین حال علی دهقانی، رییس کل دادگستری خوزستان، گفت که تاکنون ۱۳ مقام و کارمند دولتی به دلیل تخلف در صدور مجوزهای مربوط به ساخت این ساختمان بازداشت شده‌اند.

همچنین به گفته صادق خلیلیان، استاندار خوزستان، سه شهردار آبادان، شهردار منطقه یک این شهر، تعدادی از کارکنان شهرداری و ناظر و سازنده پروژه دستگیر شده‌اند.

محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور نیز گفت پنج نفر از شهرداران و تعدادی از نیروهای شهرداری در بازداشت هستند.

او همچنین گفت دادستانی نیز در این حادثه قصور داشته اما اعلام نکرد که چرا او بازداشت نشده است.

پیش از این هم گزارش‌هایی درباره روابط حسین عبدالباقی با مقام‌های منطقه آزاد اروند و دیگر مقام‌های آبادان منتشر شده است.

بر اساس این گزارش‌ها، مالک متروپل با «ارتباطات خاص» خود با مقامات توانسته بود مجوز ساخت این ساختمان را دریافت کند و ضوابط فنی در ساخت آن رعایت نشده است.

در همین حال بر اساس مجموعه اسنادی که به ایران اینترنشنال رسیده، موعود شمخانی، برادرزاده علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و نماینده خامنه‌ای در این نهاد، حسین عبدالباقی را برای سرمایه‌گذاری به شهرداری آبادان معرفی کرده است.
ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *