حدود ۱۰۰ سینماگر ایرانی از نظامیان خواستند سلاح‌هایشان را بر زمین بگذارند

By | ۱۴۰۱-۰۳-۰۹

حدود ۱۰۰ تن از سینماگران ایرانی روز یکشنبه هشتم خرداد در بیانیه‌ای از نظامیان جمهوری اسلامی خواستند که سلاح‌های‌شان را زمین بگذارند و به سرکوب مردم معترض ایران پایان دهند.

امضاکنندگان این بیانیه با اشاره به این‌که «فوج خروشان مردم ستم‌دیده از جای جای ایران فریاد همراهی و همدلی با مردم دردمند آبان سر داده‌اند» گفته‌اند: «اکنون که خشم عمومی از فساد، دزدی، ناکارآمدی سرکوب و خفقان، امواج همبسته‌ای از اعتراضات مردمی را به دنبال داشته است از همه افرادی که در یگان‌های نظامی تبدیل به عامل سرکوب مردم شده‌اند می خواهیم سلاح های خود را بر زمین گذاشته و به آغوش ملت بازگردند».

از جمله امضاکنندگان این بیانیه می‌توان به مهناز افضلی، مجید برزگر، جعفر پناهی، لیلا حاتمی، پوران درخشنده، ابوالحسن داوودی، محمد رسول‌اف و کتایون ریاحی، مونا زندی، سامان سالور، علی مصفا و تهمینه میلانی اشاره کرد.

اشاره بیانیه اخیر سینماگران ایران به ریزش برج متروپل در آبادان است که اعتراض‌های گسترده‌ای در این شهر و نیز چند شهر دیگر ایران را به دنبال داشته است.

در چند سال اخیر، هنرمندان و چهره‌های معروف ایرانی یا به اصطلاح «سلبریتی‌ها» به دلیل سکوت در برابر سیاست‌های سرکوب‌گرانه حکومت هدف انتقادهای زیادی قرار گرفته و در مواردی متهم به همراهی با جمهوری اسلامی و یا منفعت‌طلبی شده‌اند، به‌ویژه سکوت سینماگران ایرانی در رویدادهای بین‌المللی مثل جشنواره فیلم کن که به تازگی پایان یافت.

با این حال، در هفتادوپنجمین جشنواره فیلم کن که شنبه‌شب به کار خود پایان داد، زر امیرابراهیمی، بازیگر ایرانی فیلم «عنکبوت مقدس» ساخته علی عباسی، پس از دریافت جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره با مردم آبادان ابراز همدردی کرد.

سعید روستایی، کارگردان ایرانی که امسال با فیلم «برادران لیلا» در بخش مسابقه اصلی این رویداد سینمایی حضور داشت نیز پس از دریافت جایزه معتبر «فیپرشی»، آن را در همدلی و ابراز همبستگی به مردم آبادان تقدیم کرد.

کانون نویسندگان ایران نیز روز هفتم خرداد در بیانیه‌ای حکومت جمهوری اسلامی را به «پنهان‌سازی حقایق و انتشار اخبار نادرست» در رابطه با فاجعه فروریختن متروپل متهم و تاکید کرد «اخبار و تصاویری که توسط مردم، با عبور از سد سانسور دست‌به‌دست می‌شود از ابعاد فجیع این ویرانی پرده برمی‌دارد ».

در حادثه فرو ریختن متروپل آبادان تاکنون خبر جان باختن ۲۹ نفر منتشر شده و استاندار خوزستان روز یکشنبه، با استناد به اعلام خانواده‌ها، گفت که ۳۸ نفر از حاضران در زمان فروریختن ساختمان همچنان مفقودند.

علاوه بر آبادان، دزفول و شهر ری که پیشتر خبر برگزاری تجمعات اعتراضی در آن‌ها منتشر شده بود، گروهی از مردم اندیمشک نیز شامگاه هفتم خرداد در خیابان تجمع کردند و علیه حکومت شعار دادند.

بر اساس ویدئوهای شهروندان در شبکه‌های اجتماعی، سرکوب اعتراضات در آبادان و برخی شهرهای دیگر توأم با خشونت بوده و در شماری از ویدئوها و تصاویر هم نیروهای یگان ویژه در حال تعقیب معترضان و پرتاب سنگ به سوی تظاهرکنندگان دیده می‌شوند.

حتی در گزارش‌های رسمی نیز آمده است که نیروهای یگان ویژه به سوی برخی معترضان گاز اشک‌آور و گلوله ساچمه‌ای شلیک کرده‌اند، ضمن این‌که خبرهایی نیز از از مجروح شدن شماری از شهروندان معترض و بازداشت برخی از آن‌ها منتشر شده است.

در پی انتشار گزارش‌های مردمی از حضور گسترده یگان ویژه در آبادان پس از فروریختن برج متروپل برای سرکوب اعتراضات، یکی از فرماندهان نیروی انتظامی ادعا کرد که دلیل استقرار این یگان «کمک به مردم آسیب‌دیده» است.

در همین حال، فضای شهرهای بزرگ خوزستان از جمله آبادان، اهواز و خرمشهر همچنان امنیتی توصیف می‌شود و برخی شهروندان از استقرار مأموران یگان ویژه و قطع اینترنت تلفن همراه از عصر روز شنبه خبر داده‌اند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در چهارمین روز پس از حادثه فرو ریختن متروپل پیام تسلیت فرستاد و دولت ابراهیم رئیسی نیز پنج روز پس از این حادثه اعلام کرد که تصمیم گرفته است روز هشتم خرداد را عزای عمومی اعلام کند.

در برخی ویدئوهای منتشرشده منتسب به شامگاه هفتم خرداد، معترضان شعار «خامنه‌ای قاتله، ولایتش باطله» و «فرمانده کل قوا، استعفا، استعفا» نیز سر می‌دهند.

در حادثه فرو ریختن متروپل آبادان، برخی مقامات جمهوری اسلامی نیز اعتراف کرده‌اند که در جریان ساخت این برج زدوبند گسترده‌ای بین مالک اصلی برج با شهرداری و برخی مقامات رخ داده است.

حسین عبدالباقی که سازنده و مالک برج متروپل است و مقامات جمهوری اسلامی می‌گویند زیر آوار کشته شده است، متهم شده که با چراغ سبز مسئولان شهری و زدوبند با مقامات، اقدام به ساخت‌وساز خارج از ضوابط قانونی کرده است.

در روزها و شب‌های گذشته شهرهای شاهین‌شهر اصفهان، ماهشهر، بوشهر، بندرعباس و بهبهان نیز شاهد تجمعات اعتراضی مردم همراه با سر دادن شعارهای ضدحکومتی بوده است.

بر اساس بیانیه سینماگران ایرانی و گزارش‌های پیشین رادیو فردا/آ.ت/ک.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *