کمیسیون آزادی مذهبی بین‌المللی از تداوم «نقض فاحش» حقوق اقلیت‌ها در ایران انتقاد کرد

By | ۱۴۰۱-۰۴-۲۴

کمیسیون ایالات متحده در امور آزادی مذهبی بین‌المللی روز پنجشنبه ۱۴ ژوئیه، با انتشار گزارشی از تداوم «نقض فاحش» آزادی‌های مذهبی در ایران طی سال ٢٠٢٢ خبر داد.

طبق این گزارش، دولت ایران «به طور مرتب» پیروان اقلیت‌های مذهبی به‌ویژه آنهایی را که در قانون اساسی جمهوری اسلامی به رسمیت شناخته نشده‌اند، تحت آزار و اذیت قرار می‌دهد.

دولت ایران همچنان به تشدید سرکوب بهاییان از جمله بازداشت آنها و توقیف املاک‌شان ادامه داده است.

مسیحیان و به‌ویژه نوکیشان مسیحی نیز در معرض بازداشت و حبس‌های طولانی‌مدت بوده‌اند. جمهوری اسلامی همچنین به آزار و اذیت پیروان دیگر اقلیت‌های دینی و مذهبی از جمله زرتشتیان، مندائیان، و یارسانی‌ها ادامه می‌دهد.

در ادامه این گزارش همچنین آمده است که دولت ایران به بازداشت و دستگیری مسلمانان سنی‌مذهب نیز ادامه داده است.

طبق گزارش کمیسیون آزادی مذهبی بین‌المللی، آن دسته از پیروان اقلیت‌های مذهبی که از ایران گریخته‌اند، همچنان از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تهدید می‌شوند و جمهوری اسلامی تلاش‌هایش برای تاثیرگذاری بر دولت‌های منطقه جهت آزار و اذیت اقلیت‌های دینی و مذهبی را ادامه می‌دهد. برای مثال، در یمن پیکارجویان حوثی اقدام به تحمیل مجازات‌هایی بر بهاییان کرده‌اند که مشابه مجازات‌های وضع شده بر هم‌کیشان آنها توسط دولت ایران است.

از دیگر موارد برجسته در این گزارش، تداوم استفاده دولت ایران از دین «به عنوان بهانه‌ای جهت سرکوب زنان، محروم کردن آنها از آزادی فردی مذهب یا عقیده، و نشان دادن نرمش بر پایه دین در برابر مرتکبان قتل‌های به اصطلاح ناموسی» است.

دولت ایران همچنین با توسل به مذهب، اعضای جامعه دگرباشان جنسی و جنسیتی را سرکوب و مردان همجنسگرا را اعدام می‌کند.

در این گزارش آمده است که همزمان با تلاش دولت بایدن برای حل مساله هسته‌ای ایران، کاخ سفید باید نگرانی‌های خود نسبت به سرکوب آزادی‌های مذهبی در ایران را با مقامات دولت ایران مطرح کند و دولت‌های هم‌فکر آمریکا را نیز تشویق به اتخاذ رویکردی مشابه در قبال جمهوری اسلامی بکند. طبق این بیانیه، کنگره ایالات متحده نیز باید به برگزاری جلسات استماع و افزایش آگاهی درباره پیروان اقلیت‌های دینی زندانی در ایران ادامه دهد و با برقراری مجدد اصلاحیه لاتنبرگ، زمینه را برای اسکان ویژه آنها در آمریکا مهیا کند.
صدای آمریکا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *