واکنش‌های متناقض به گزارش تحقیق از فولاد مبارکه؛ شاهدی بر فاسد نبودن نظام یا نوک کوه فساد؟

By | ۱۴۰۱-۰۶-۰۲

روابط عمومی مجلس با اشاره به گزارش تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه اصفهان اعلام کرد این گزارش خود بهترین شاهد بر فاسد نبودن ساختار نظام است که از درون ساختارهای خود تخلف و فساد را پیدا و افشا می‌کند. رئیس مجلس اما این گزارش را تأیید نکرد. نماینده گرمسار آن را «نوک کوه فساد» خواند.

روابط عمومی مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه دوم شهریور در اطلاعیه‌ای تأکید کرد: «آن‌چه در فضای رسانه‌ای منتشر شده نسخه‌ای از گزارش تحقیق و تفحص است که باید بعد از بررسی نهایی و اصلاح لازم به قوه قضاییه ارجاع شود و برای انتشار عمومی نبوده است.»

بر اساس این اطلاعیه، مجلس بر اساس دستور علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی «به خود اجازه نمی‌دهد قبل از بررسی دستگاه قضایی، اسامی اشخاص را علنی کند.»

همزمان محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد مجلس گزارش تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه را علنی نکرده و با اعلام مصادیق قبل از رسیدگی قضایی مخالف است.

پیشتر رئیس کل دادگستری استان تهران گفته بود آخرین پیگیری‌ها از کمیسیون اصل ۹۰ مجلس حاکی از آن است که هنوز گزارش تحقیق و تفحصی در مورد فولاد مبارکه تدوین و نهایی نشده است.

تأکید بر نهایی نبودن این گزارش در شرایطی است که ابراهیم رئیسی تأکید کرده «نظام جمهوری اسلامی پاک است».

پس از این اظهارات رئیسی، لطف‌الله سیاهکلی، نایب رئیس هیأت تحقیق و تفحص از شرکت فولاد مبارکه اصفهان اعلام کرد گزارش ۳۰۰ صفحه‌ای که اخیرا درباره تحقیق از این شرکت منتشر شده، «مورد تأیید ما نیست».

با این حال، در خود مجلس بر گسترده‌تر بودن فسادها در فولاد مبارکه تأکید می‌شود.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: «تخلفات در فولاد مبارکه به قدری محرز و متقن است که قابل تردید و کتمان نیست.»

او گفت: «تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه یک کار تخصصی و کارشناسی است نه سیاسی.»

همچنین به گفته نماینده گرمسار، فولاد مبارکه اصفهان «نوک کوه فساد» است.

اردشیر مطهری در توئیتر خود نوشت: «درباره سوابق آقای [علیرضا] رزم حسینی ، وزیر سابق صمت [صنعت، معدن و تجارت] هشدار داده و مخالفت کرده بودم اما متأسفانه به جای این که هشدارهایم مورد توجه قرار گیرد، خودم رفتم زیر فشار حملات رسانه‌ای. نتیجه را دیدیم. فولاد مبارکه نوک کوه فساد است.»

بیش از یک هفته پیش، مجلس شورای اسلامی اعلام کرد گزارش تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه به دستگاه قضایی ارجاع داده می‌شود اما غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه روز دوشنبه ۳۱ مرداد گفت این گزارش برای قوه قضاییه ارسال نشده است.

بر اساس گزارش مجلس شورای اسلامی، در طی سه سال حدود ۹۰ مورد «تخلف، انحراف، تحمیل خسارت و توزیع رانت» به ارزش حدود ۹۲ هزار میلیارد تومان در شرکت فولاد مبارکه اصفهان صورت گرفته است.

بنا بر همین گزارش، میلیاردها تومان از این مبلغ صرف پول‌پاشی به سازمان صدا و سیما، ائمه جمعه، ستاد اقامه نماز جمعه و فعالان سایبری شده است.

رقم ۹۲ هزار میلیارد تومان اختلاس و رانت در این پرونده از بزرگ‌ترین ارقامی است که تاکنون در جمهوری اسلامی درباره موارد فساد مالی رسانه‌ای شده است.

ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *