رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی: حتا چین و روسیه هم با اینکه «چرخه سوخت اتمی» داشته باشیم مخالف‌اند؛ ولی ما آن را گسترش می‌دهیم!

By | ۱۴۰۱-۰۶-۰۸

– رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی چرخه سوخت اتمی را «چرخه قدرت‌ساز» دانست و گفت فقط در انحصار و سلطه ابرقدرت‌هاست و دعوای آنها با ایران حتا زمان شاه هم برای همین موضوع است اما جمهوری اسلامی ایران از این مرز عبور کرده».
-جمهوری اسلامی تلاش می‌کند برای جلب نظر مردم از دوران قبل از انقلاب و برنامه اتمی دوران پهلوی نیز برای توجیه اقدامات اتمی خود کمک بگیرد. با توجه به محبوبیت پهلوی‌ها که باعث شده تا جمهوری اسلامی علیه آن «جهاد تبیین» راه‌اندازی کند، برخی مسئولان از جمله محمد اسلامی مرتب به گذشته استناد می‌کنند و مدعی می‌شوند که آن زمان هم غربی‌ها نمی‌خواستند ایران برنامه اتمی داشته باشد! در حالی که این ادعا دروغ است و کشورهای غربی به دلیل اطمینان از تعهد ایران نسبت به پیمان‌های بین‌المللی از جمله درباره منع گسترش تسلیحات هسته‌ای و کشتار جمعی، حتی برای تأمین این انرژی در ایران رقابت می‌کردند!

شاه در یک مرکز تحقیقات هسته‌ای در انگلستان / ۱۹۵۹

در شرایطی که هنوز وضعیت مذاکرات غیرمستقیم میان جمهوری اسلامی و آمریکا در مورد احیای احتمالی برجام مشخص نیست، رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی می‌گوید نکته اصلی که دشمنان با آن مخالفند این است که ما «چرخه سوخت» داشته باشیم زیرا این توانایی «قدرت‌ساز» است و فقط در انحصار ابرقدرت‌هاست و همه ابرقدرت‌های شرق و غرب حتی چین و روسیه هم مخالف‌اند که ما چرخه سوخت داشته باشیم.

محمد اسلامی دوشنبه هفتم شهریور در دیدار با نماینده علی خامنه‌ای در استان لرستان گفت، «زمان شاه نیز با او برای چرخه سوخت درگیر بودند که ما در حال چاپ مستندات آن هستیم و گفتند که ایران نباید چرخه سوخت داشته باشد.»

او افزود: «شیطنت، خباثت و فتنه‌ای که با سردستگی منافقین از شکل‌گیری صنعت هسته‌ای راه انداختند برای موارد اتهامی است که به‌ دست عملیات اسرائیل افتاده و با غوغاسالاری می‌خواهند وجاهت و صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران را زیر سؤال ببرند.»

اسلامی ادامه داد: «بجز پنج قدرتی که خودشان تسلیحات هسته‌ای دارند، اسرائیل، هند، پاکستان و کره شمالی هم تسلیحات هسته‌ای دارند اما فقط به کره شمالی گیر می‌دهند اما با بقیه کار ندارند… مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اسرائیل می‌رود ولی یک کلمه هم سؤال نمی‌کند که باید یک بازرسی داشته باشیم، چون جرأت بازرسی ندارد و جرأت نمی‌کند بگوید که ما باید مواد هسته‌ای را انبارگردانی کنیم و وضعیت را ببینیم.»

او با اشاره به پیشرفت‌های جمهوری اسلامی در زمینه‌ی هسته‌ای تأکید کرد که «این مؤلفه قدرتی و قدرت‌ساز است و دشمنان نمی‌خواهند که ما آن را داشته باشیم، ولی جمهوری اسلامی ایران از این مرز عبور کرده است و ظرفیت این را گسترش می‌دهیم.»

اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌هایش افزود: «فرانسوی‌ها بیشترین ظلم را در طول تاریخ در قضیه هسته‌ای به ایران کردند… یک میلیارد دلار از پول ما را گرفتند تا روی چرخه سوخت هسته‌ای سرمایه‌گذاری کنند، اما به ما گفتند شرکت تأسیس کنید و هروقت سوخت خواستید ما به شما سوخت می‌دهیم. بعد از ۵۰ سال هیچ چیزی دست ما را نگرفته و سودی برای ما نداشته است، بیشترین مزاحمت را هم فرانسه در مذاکرات هسته‌ای روی چرخه سوخت هسته‌ای داشته است.»

چند هفته‌ای است که اسلامی مدام با لحن تهاجمی کشورهای غربی را تهدید به افزایش سطح و میزان غنی‌سازی می‌کند. او پیش از این ادعا کرده بود این اقدامات سبب شده تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی «دست برتر» داشته باشد.

در عین حال جمهوری اسلامی تلاش می‌کند برای جلب نظر مردم از دوران قبل از انقلاب و برنامه اتمی دوران پهلوی نیز برای توجیه اقدامات اتمی خود کمک بگیرد. با توجه به محبوبیت پهلوی‌ها که باعث شده تا جمهوری اسلامی علیه آن «جهاد تبیین» راه‌اندازی کند، برخی مسئولان از جمله محمد اسلامی مرتب به گذشته استناد می‌کنند و مدعی می‌شوند که آن زمان هم غربی‌ها نمی‌خواستند ایران برنامه اتمی داشته باشد! در حالی که این ادعا دروغ است و کشورهای غربی به دلیل اطمینان از تعهد ایران نسبت به پیمان‌های بین‌المللی از جمله درباره منع گسترش تسلیحات هسته‌ای و کشتار جمعی، حتی برای تأمین این انرژی در ایران رقابت می‌کردند!
کیهان چاپ لندن:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *