شناور‌های بی‌سرنشین سنتکام در آب‌های جنوب؛ کابوس جدید نظام

By | ۱۴۰۱-۰۶-۱۴

نطامیان ایران مدعی‌اند که این شناور‌ها امکانات پیشرفته‌ای ندارند

محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرد که ایران پیوستن اسرائیل به سنتکام و تردد شناور‌های بی‌سرنشین آمریکا در آب‌های جنوب ایران را تهدید قلمداد می‌کند و چنین فعالیت‌هایی را «تحمل» نخواهد کرد.

باقری گفت عادی‌سازی روابط برخی کشور‌های منطقه با اسرائیل این منطقه را با «تهدیدهایی» مواجه کرده و حضور شناور‌های بی‌سرنشین آمریکا هم این مسئله را تشدید کرده است.

او اعلام کرد تهران علاوه بر اعتراض دیپلماتیک، «توسعه فرایندهای جاسوسی این‌چنینی [فعالیت شناور‌های بی‌سرنشین] و ایجاد تهدید» را تحمل نمی‌کند و در این زمینه «هیچ مصالحه‌ای» نخواهد کرد.

فرمانده ارشد نظامی جمهوری اسلامس ایران این اظهارات را در ارتباط با توقیف سه شناور تجسسی نیروی دریایی آمریکا بیان کرد.

نیروی دریایی ارتش و سپاه پاسداران هفته گذشته، طی دو عملیات جداگانه، سه شناور بی‌سرنشین آمریکا را توقیف کردند که این اقدام با واکنش سنتکام مواجه شد. این شناورها با هوش مصنوعی هدایت می‌شوند، از اکتبر ۲۰۲۱ و با هدف نظارت و کنترل فعالیت‌ها و تهدیدهای جمهوری اسلامی در آب‌های منطقه ماموریت خود را آغاز کردند.

این شناورها باله‌ای پنج متری دارند که به وسیله آن انرژی موردنیاز خود را از خورشید و باد تامین می‌کنند و می‌توانند تا یک سال از راه دور کنترل شوند و اطلاعات جمع‌ کنند.

این شناور‌ها می‌توانند درباره داده‌های راهبردی، اقیانوسی، ناوبری و هواشناسی هم اطلاعات وسیعی گردآوری کنند.

این در حالی است که عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیز به تازگی ادعا کرد توقیف شناور‌های آمریکا «به درد ما نمی‌خورد و ما فقط برای حفظ امنیت شناورهایی که از آن منطقه عبور می‌کنند، کار بین‌المللی و حقوق بشری  انجام می‌دهیم».

موسوی مدعی شد این شناور‌ها فناوری خاصی ندارند که جمهوری اسلامی بخواهد آن‌ها را توقیف کند.

با وجود این، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) اقدام واحد‌های نظامی جمهوری اسلامی در توقیف این شناور‌ها را «غیرقانونی و بی‌ثبات‌کننده» خواند. این موضع‌‌گیری به مذاق مقام‌های جمهوی اسلامی خوش نیامد و فرماندهان نظامی همچون باقری به آن واکنش نشان داده‌اند.

باقری پس از تبلیغات فراوان جمهوری اسلامی در مورد این توقیف این شناور‌ها، اعلام کرد که تهران قصد دارد این مسئله را از طریق مجامع بین‌المللی دنبال کند. او تاکید کرد: «شناورهای ما در مسیر خود، چنین واحدهایی را تحمل نخواهند کرد و همان گونه که اتفاق افتاد، با آن‌ها برخورد خواهد شد.»

نورنیوز، وابسته به شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، هم ادعا کرد که «قایق‌های نظامی بدون سرنشین آمریکا که با پوشش کاوشگر به خلیج فارس اعزام می‌شوند، ضمن تهدید امنیت خطوط کشتیرانی، به بروز برخی حوادث دریایی هم منجر می‌شوند».

سپاه پاسداران هم پیش‌تر، با صدور اطلاعیه‌ای ادعا کرد: «حضور نیروهای ارتش ایالات متحده آمریکا در خلیج فارس، ثبات و امنیت پایدار این منطقه را به مخاطره انداخته است.»

اقدام‌های جمهوری اسلامی در آب‌های جنوب ایران در سال‌های اخیر همواره جنجال‌برانگیز و مخاطره‌آمیز بوده‌اند و آمریکا، اسرائیل، عربستان و برخی دیگر از کشورهای عرب خاورمیانه طی این مدت بارها از این قبیل اقدام‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند.

فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، هم سال ۲۰۲۱ اعلام کرد از نظر این فرماندهی، جمهوری اسلامی یکی از بد‌ترین بازیگران در منطقه است و آمریکا هم بر مقابله با این تهدید‌ها متمرکز شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *