گزارش مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از فساد ۱۹ میلیون یورویی در پتروشیمی‌های این سازمان

By | ۱۴۰۱-۰۶-۲۱

میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، از یک پرونده فساد در شرکت‌های پتروشیمی وابسته به این سازمان به مبلغ حدود ۱۹ میلیون یورو خبر داد و گفت که این پرونده از سال حدود ۱۲ سال پیش در جریان است.

به گفته موسوی، سه تخلف با مبالغ ۲/۵ میلیون یورو،‌ ۲/۵ میلیون دلار و ۵۰ میلیون درهم در سال های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ میلادی رخ داده است.او توضیحی بیشتری در این باره نداد و اعلام کرد که در این پرونده هنوز حکم صادر نشده است.

پیش از این مجلس در گزارش تحقیق و تفحص خود از سازمان تامین اجتماعی از فساد در شرکت های پتروشیمی زیر مجموعه این سازمان خبر داده بود. از جمله این شرکت‌ها پتروشیمی آبادان بوده که گزارش‌هایی درباره فساد در آن منتشر شده است.

شرکت شستا از زیرمجموعه‌های سازمان تامین اجتماعی با در اختیار داشتن با داشتن بیش از ۲۰۰ شرکت و موسسه تجاری در حوزه‌های مختلف به عنوان بزرگترین هلدینگ اقتصادی کشور شناخته می‌شود.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی همچنین گفت که پنج ملک بسیار با ارزش این سازمان در بهترین نقاط و با متراژ بالا با یک مصوبه در اختیار شرکت‌های زیرمجموعه این سازمان قرار گرفته است.

به گفته موسوی، این شرکت زیرمجموعه سازمان تامین اجتماعی حق واگذاری این ساختمان‌ها به شرکت‌ها یا افراد دیگر نداشته اما آنها را واگذار کرده و بخش عمده پول آنها به تامین اجتماعی بازنگشته است.

او گفت که از جمله تنها پنج درصد قیمت یکی از ملک‌ها به حساب تامین اجتماعی واریز شده و ۹۵ درصد آن بازنگشته است.

به گفته مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، افرادی که اکنون این ملک‌ها را در اختیار دارند، ماموران حراست که برای پیگیری به این ملک‌ها مراجعه کرده بودند را راه نداده‌اند.

موسوی توضیح بیشتری درباره این ملک‌ها نداد و وعده داد که در آینده اطلاعات بیشتری در اینباره ارائه دهد.

پیش از این نیز گزارش‌های مختلفی از فساد در شرکت‌های دولتی یا نیمه دولتی که «خصولتی» خوانده می‌شوند، منتشر شده است.

از جمله مجلس شورای اسلامی ماه گذاشته در گزارش تحقیق و تفحص خود از شرکت فولاد مبارکه اصفهان در فاصله سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰، از ۹۲ هزار میلیارد تومان تخلف در این شرکت، شامل حیف و میل سرمایه‌ها و پرداخت هدیه و کمک به نهادهای حکومتی از جمله اداره اطلاعات، سپاه پاسداران و همچنین چهره‌های سیاسی خبر داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *