ادامه اعتراض‌ها به حضور احتمالی ابراهیم رییسی در نشست سازمان ملل در نیویورک

By | ۱۴۰۱-۰۶-۲۵

در ادامه اعتراض‌ها به احتمال حضور ابراهیم رئیسی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، گروهی از معترضان روز پنج‌شنبه مقابل مقر این سازمان در نیویورک تجمع کردند و گروهی دیگر از چهر‌ه‌های مخالف جمهوری اسلامی نیز از رئیسی به اتهام شکنجه شکایت کردند.

این معترضان با نصب بنرهایی ابراهیم رییسی را مسئول اعدام هزاران زندانی سیاسی در سال ۱۳۶۷، کشتار بیش از هزار و ۵۰۰ نفر در اعتراضات آبان ۹۸ و اعدام ۶۰۰ نفر در زمان ریاست جمهوری او خواندند.

معترضان همچنین خواستار محاکمه ابراهیم رئیسی و علی خامنه‌ای در ارتباط با این جنایت‌ها شدند.

از سوی دیگر، گروهی از فعالان مخالف جمهوری اسلامی و گروگان‌های پیشین در ایران، علیه رئیسی به دلیل نقش او در شکنجه و زندانی کردن و حمله به افراد، در حال تهیه شکایتی در نیویورک هستند.

طبق اعلام اتحادیه ملی برای دموکراسی در ایران، این شکایت با توجه به احتمال سفر رئیسی به نیویورک برای شرکت در نشست سازمان ملل صورت می‌گیرد.

مهدی حاجتی، عضو پیشین شورای شهر شیراز، کایلی مور گیلبرت، پژوهشگر استرالیایی و زندانی پیشین در ایران، و حمید بابایی، شهروند ساکن بلژیک و زندانی پیشین در ایران، شاکیان این پرونده هستند و شاهین میلانی، وکیل مدافع حقوق بشر ایرانی-‌آمریکایی، وکالت آنها را به عهده دارد.

همچنین در یک کنفرانس خبری که در روز سه‌شنبه، ۲۹ شهریور، به میزبانی اتحادیه ملی برای دموکراسی در ایران در هاروارد کلاب نیویورک برگزار می‌شود، تیم وکلای این پرونده، برخی دیگر از قربانیان شکنجه‌ و جمعی از فعالان و کارشناسان، درباره نقش رئیسی در انجام اقدامات جنایتکارانه صحبت خواهند کرد.

با این حال، غلامحسین اسماعیلی، مسئول دفتر ابراهیم رئیسی، سه شنبه در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره شایعات مربوط به صادر نشدن ویزا برای رییس‌جمهوری جهت حضور در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «آقای رئیسی قصد حضور در مجمع عمومی سازمان ملل را دارد و مقدمات این امر هم انجام شده است.»

هفته گذشته نیز ۵۲عضو دموکرات و جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای از جو بایدن خواستند از صدور ویزا برای ابراهیم رئیسی جلوگیری کند.

این قانونگذاران آمریکایی به حضور رئیسی در هیات تصمیم‌گیر درباره اعدام دسته‌جمعی زندانیان سیاسی در سال ۶۷ موسوم به «هیات مرگ» اشاره کردند.

تلاش جمهوری اسلامی برای ترور مقامات سابق دولت آمریکا از جمله جان بولتن، مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید، دیگر موضوع مطرح شده در این نامه است.

پیش از این نیز تعدادی از سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکا از بایدن خواسته بودند به ابراهیم رئیسی و هیات همراه او برای سفر به نیویورک ویزا ندهد.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا نیز پیش از این به ائتلاف گروه‌های حقوق بشری و قانون‌گذاران جمهوری‌خواه برای جلوگیری از صدور ویزای آمریکا برای ابراهیم رئیسی پیوسته بود.

در همین حال کمپینی نیز با عنوان «کمیته نه به حضور آیت‌الله قتل عام در سازمان ملل» از سوی ایرانیان تشکیل شده است.

گردانندگان این کمیته یادآوری کرده‌اند که رئیسی علاوه بر نقش داشتن در اعدام‌های سال ۶۷، در زمان سرکوب اعتراضات آبان ۹۸ هم رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی بوده و نقش پررنگی در کشتار و سرکوب معترضان داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *