کانون نویسندگان: سرکوب دانش آموزان و زندانیان سیاه‌ترین برگ‌ کارنامه‌ حاکمیت

By | ۱۴۰۱-۰۷-۲۹

کانون نویسندگان ایران روز پنجشنبه در بیانیه‌ای «سرکوب» دانش آموزان و زندانیان در جریان اعتراضات اخیر را از «سیاه‌ترین برگ‌های کارنامه» حکومت فعلی جمهوری اسلامی دانسته است.

در این بیانیه آمده است: «سرکوب مردمی که با دست خالی زبان به اعتراض گشوده‌اند در چهل و چند سال اخیر اتفاقی هرروزه بوده است؛ اما آنچه در هفته‌ی گذشته بر کودکان و زندانیان رفت، از سیاه‌ترین برگ‌های کارنامه‌ی حاکمیت کنونی است.»

کانون نویسندگان ایران تاکید کرده است که «هجوم نیروهای امنیتی به مدرسه و زندان و ضرب و جرح و قتل کودکان و زندانیان، فاجعه‌ای فراتر از کشتار معترضان در خیابان‌هاست.»

در جریان حمله نیروهای امنیتی به بیرستان شاهد اردبیل، اسرا پناهی، نوجوان اردبیلی، جان خود را از دست داد.

در بیانیه کانون نویسندگان تصریح شده است رویکرد حکومت جمهوری اسلامی در برای «سرکوب» باعتراضات اخیر همچون «همیشه با انکار واقعیت، شایعه‌پراکنی و تحریف افکار عمومی در کار خنثی کردن کوشش تشکل‌ها و گروه‌های مردمی برای بیان حقیقت است.»

کانون نویسندگان در ادامه گفته است به رغم سرکوب گسترده «جنبش» اعتراضی که دنبال جانباختن مهسا (ژینا) امینی با شعار «زن، زندگی، آزادی» آغاز شد، این «جنبش» هر روز بر ابعادش افزوده شده است .

در این بیانیه همچنین به اقدامات جمهوری اسلامی در برخورد با زندانیان در زندان لاکان در رشت و اوین در تهران اشاره شده است.

کانون نویسندگان گفته است:«بی‌تردید آنچه حاکمیت در مدرسه و زندان رقم زد، نه فقط سرکوب حق آزادی بیان کودکان و زندانیان بلکه اقدامی جنایتکارانه‌ بود.»

آتش‌سوزی در زندان اوین یک هفته پس از انتشار اخباری از شورش و درگیری مرگبار بین زندانیان و نیروهای حکومتی در زندان مرکزی رشت (لاکان) رخ داد. هنوز هیچ گزارش رسمی درباره این حادثه منتشر نشده است.

شهر رشت به‌ویژه در دو هفته اول اعتراضات اخیر صحنه رویارویی چشمگیر معترضان با نیروهای حکومتی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *