آمریکا «بنیاد ۱۵ خرداد» را به‌دلیل تعیین جایزه برای قتل سلمان رشدی تحریم کرد

By | ۱۴۰۱-۰۸-۰۶

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه ۶ آبان‌ماه «بنیاد ۱۵ خرداد»، غول اقتصادی و از نهادهای وابسته به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، را تحریم کرد.

بر اساس بیانیه‌‌ای که وزارت خزانه‌داری آمریکا در سایت خود منتشر کرده، این نهاد حکومتی به فهرست سیاه دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی خزانه‌داری اضافه شده است.

این بیانیه می‌افزاید، تحریم این نهاد حکومتی در ایران به خاطر جایزه چند میلیون دلاری آن برای قتل سلمان رشدی، نویسنده شهیر هندی‌تبار بریتانیایی، بوده است.

بنیاد ۱۵ خرداد، حتی ۲۵ شهریور امسال و یک ماه بعد از حمله با چاقو به سلمان رشدی، جایزه قتل وی را نیم میلیون دلار دیگر افزایش داد و به سه میلیون و سیصدهزار دلار رساند.

سلمان رشدی ۷۵ ساله قرار بود روز ۲۱ مرداد در مورد «آزادی در هنر» در یک موسسه آموزشی چاتاکوا در غرب ایالت نیویورک سخنرانی کند که هادی مطر ۲۴ ساله به محل سخنرانی او هجوم برد و این نویسنده هندی‌تبار را با ضربات چاقو از ناحیه گردن و شکم مورد حمله قرار داد. این تهاجم با محکومیت شدید بین‌المللی و استقبال نهادها و رسانه‌های حکومتی ایران مواجه شد.

حسن صانعی، نماینده‌ آیت‌الله علی خامنه‌ای و سرپرست بنیاد گفته است اگر «حکم قتل سلمان رشدی» پیش از این اجرا شده بود «اهانت‌های بعدی» صورت نمی‌گرفت.

به گفته او، پس از صدور فتوای قتل سلمان توسط آیت الله خمینی تعیین جایزه برای قتل این نویسنده توسط وی صورت گرفته است.

سلمان رشدی در سال ۱۹۸۸ کتاب آیات شیطانی را منتشر کرد که خشم برخی مسلمانان را درپی داشت. به دنبال این اعتراضات آیت‌الله خمینی، رهبر جمهوری اسلامی، نیز در ۲۵ بهمن ۱۳۶۷ (۱۴ فوریه ۱۹۸۹) طی فتوایی حکم قتل سلمان رشدی را صادر کرد.

سلمان رشدی از سال ۱۹۸۹ پس از صدور فتوای حکم قتلش توسط آیت الله خمینی به صورت مخفیانه زندگی کرده است.

در پی حمله با چاقو، این نویسنده شهیر، بینایی یک چشم خود را از دست داد و یک دستش نیز از کار افتاده است، اما بنابر گزارش‌ها خطر مرگ وی را تهدید نمی‌کند.

بنیاد ۱۵ خرداد بعد از انقلاب اسلامی با تصاحب مجموعه‌ای از اموال و کارخانه‌های مصادره شده در اوایل انقلاب تاسیس شد و هم‌اکنون به یک غول اقتصادی بزرگ تبدیل شده است که از حوزه فولاد تا دارو، پتروشیمی، مواد غذایی، پودرهای شوینده، موسسات سرمایه‌گذاری و مسافرتی فعال است.

با استفاده از گزارش‌های خزانه‌داری آمریکا و رادیو فردا، د.خ/س.ن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *