ادامه دومین ماه از خیزش سراسری ایرانیان و فرخوان‌ها برای اعتراضات و نافرمانی مدنی

By | ۱۴۰۱-۰۸-۱۱

در دومین ماه خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی، اعتراضات در شهرهای مختلف ادامه یافت و فعالان برای اعتراضات روزهای آینده و گسترش نافرمانی‌های مدنی فراخوان دادند.

با ادامه اعتراضات در محلات مختلف پایتخت و شعاردهی مردم از پنجره‌ها و بام‌ها، معترضان در تهرانپارس دست به تجمع اعتراضی زدند و شعارهایی از جمله «مرگ بر خامنه‌ای» و «آزادی آزادی» سردادند.

بر اساس ویدیوهای منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی، مردم در خیابان حافظ تهران تجمع شبانه برگزار کرده و آتش روشن کردند. شماری از شهروندان در خیابان «پیامبر» تهران نیز شبانه تجمع کرده و شعار «مرگ بر دیکتاتور»‌ سر دادند.

در شهرهای دیگر کشور نیز، تجمعات اعتراضی در محله‌های مختلف ادامه داشت. معترضان در دهلران به خیابان آمدند و شعارهایی از جمله «مرگ بر خامنه‌ای» و «امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه» سر دادند.

با گسترش اعتراضات در مدارس، دانش آموزان تعدادی از مدارس در تهران، کرج و سنندج نیز پس از تعطیلی مدرسه شعارهایی از جمله « مرگ بر دیکتاتور» و «زن، زندگی آزادی» سر دادند.

در همین حال بر اساس اخبار رسیده به ایران اینترنشنال، نهادهای امنیتی، شماری از پزشکان امضاکننده‌ بیانیه اعتراضی، یا شرکت‌کننده در تجمعات را به تعلیق و اخراج از کار، تهدید کرده‌اند.

از سوی دیگر، گروهی از فعالان لر در فراخوانی اعلام کردند که مردم لرستان در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه از ساعت ۲ بعد از ظهر تا پاسی از شب به صورت محله محور تجمع ‌خواهند کرد.

در این اطلاعیه اعلام شده که جوانان لر در مراسم چهلم نیکا شاکرمی نشان دادند در برابر «ظلم این ضحاک پیر سکوت نمی‌کنند.»

همچنین، خانواده شیرین علیزاده که در جریان اعتراضات در تنکابن با شلیک نیروهای امنیتی کشته شد، اعلام کرد مراسم چهلم او روز جمعه ۱۳ آبان در آرامستان باغ رضوان اصفهان برگزار خواهد شد.

از سوی دیگر، برادر فرشته احمدی، زن جوانی که در مهاباد به ضرب گلوله کشته شد، ادعای رییس دادگستری آذربایجان غربی را مبنی بر اینکه شلیک گلوله از داخل منزل این فرد انجام شده تکذیب کرد و در پیامی ویدیویی در کنار پدرشان گفت: «فرشته به ضرب گلوله جمهوری اسلامی به شهادت رسیده است.»

با گسترش شیوه‌های نافرمانی مدنی در سراسر کشور، جوانان محلات دیواندره با اشاره به افزایش آگهی‌ها در صدا و سیمای جمهوری اسلامی در شرف جام جهانی، اعلام کردند که هر گونه تبلیغ و پخش آگهی از صدا وسیما، به معنای همکاری با نظام و سهیم شدن در کشتار می‌باشد و در صورت مشاهده هر گونه پخش آگهی، ملت ایران آن برند را تحریم خواهند کرد.

حمایت جهانی از خیزش سراسری مردم ایران نیز همچنان ادامه دارد. تعدادی از ایرانیان سه‌شنبه در مقابل وزارت خارجه آلمان تجمع کرده و به آلمانی شعار «آخوند باید گم بشه» سر دادند.

تجمع کنندگان در مقابل وزارت خارجه آلمان تصاویر توماج صالحی، حسین صفامنش، وحید موسوی و برخی از دیگر هنرمندان زندانی را در دست داشتند.

از سوی دیگر در سوییس، روی یکی از تابلوهای ایستگاه مرکزی قطار در زوریخ شعار «زن،‌ زندگی، آزادی» نمایش داده شد.

لیندا توماس گریفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل، روز سه‌شنبه گفت: «نمی‌توانیم در برابر حملات خشونت‌بار مقام‌های ایران علیه معترضان مسالمت‌آمیز ساکت باشیم. نمایندگی‌های آمریکا و آلبانی در سازمان ملل و سایر کشورهای عضو این سازمان، چهارشنبه برای محکوم کردن سرکوب وحشیانه حکومت ایران و بحث در این مورد جلسه برگزار می‌کنند.»

سنای هلند نیز با تصویب طرحی از دولت این کشور خواست که برای خارج کردن ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل، تقاضای رسمی این کشور را ارائه کرده و از سایر تقاضاهای بین‌المللی در این مورد نیز حمایت کند.
ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *