حسین امیرعبداللهیان, وزیر امور خارجه ایران تائید کرد «مقدار معدودی پهپاد در اختیار روسیه گذاشته‌ایم»

By | ۱۴۰۱-۰۸-۱۴

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران تائید کرده که کشورش به روسیه پهپاد داده اما این پهپادها را «ماه‌ها قبل از جنگ اوکراین» در اختیار متحدش قرار داده است.

وزیر امور خارجه ایران در عین حال تاکید کرده جمهوری اسلامی، موشک به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین نداده است.

مشخص نیست ایران چه تعداد پهپاد در اختیار روسیه قرار داده است.

شماری از کشورهای غربی در چند ماه گذشته گفته‌اند ایران پهپاد و سلاح در اختیار روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین قرار داده است.

آقای امیرعبداللهیان نزدیک به دو هفته پیش گزارش‎‌های ارسال پهپادهای ساخت این کشور به روسیه را «فضاسازی» توصیف کرد و گفت ایران هیچ سلاحی به روسیه برای جنگ در اوکراین نداده است.

او امروز هم این گزارش‌ها را «هیاهو» خواند.

وزیر امور خارجه ایران در عین حال به خبرنگاران گفت: «مقدار معدودی پهپاد قبل از جنگ اوکراین در اختیار روسیه گذاشتیم» و افزود «اگر برای ما ثابت شود روسیه از پهپاد ایرانی در جنگ استفاده کرده بی تفاوت نخواهیم بود.»

آقای امیرعبداللهیان مشخص نکرد دولت ابراهیم رئیسی در صورت «ثابت شدن» این موضوع چه واکنشی نشان خواهد داد.

او گفت از اوکراین خواسته شده «مستندات» استفاده از پهپادهای ایران توسط روسیه را در اختیار کشورش قرار دهد.

وزیر امور خارجه ایران گفته است موضع جمهوری اسلامی در قبال جنگ اوکراین، «توقف جنگ»، بازگشت طرفین به مذاکره، و بازگشت آوارگان است.

آلمان، بریتانیا و فرانسه با استناد به گزارش‌ها در مورد استفاده روسیه از پهپادهای ساخت ایران برای حمله به اهداف غیرنظامی در اوکراین، فروش این تسلیحات را ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ناظر بر توافق برجام خوانده‌اند و خواهان پرداختن سازمان ملل در این مورد شده‌اند.
بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *