کنگره بین المللی لغو اعدام با انتقاد از جمهوری اسلامی آغاز شد

By | ۱۴۰۱-۰۸-۲۶

روز سه شنبه ۱۵ نوامبر/۲۴ آبان همزمان با اعتصاب ها و اعتراض های گسترده در ایران، هشتمین کنگره بین المللی لغو اعدام در برلین نشست سه روزه خود را آغاز کرد.

این کنگره با حمایت آلمان برای نخستین بار در پایتخت این کشور برگزار می شود. از این رو وزیران خارجه و دادگستری آلمان نخستین سخنرانان آن بودند.

آنالنا بربوک وزیرخارجه آلمان از حزب سبزها که این روزها با تلاش برای تحریم جمهوری اسلامی و پشتیبانی از مبارزات آزادیخواهانه زنان و جوانان ایران خشم جمهوری اسلامی را برانگیخته است، در سخنان خود تهران را به سوء استفاده از مجازات اعدام برای ایجاد وحشت در میان مخالفان خود متهم کرد و خواستار مبارزه بین المللی در راه لغو مجازات اعدام در رژیم های خودکامه، از جمله جمهوری اسلامی شد.

مارکو بوشمان وزیر دادگستری آلمان از حزب دموکرات آزاد در تکمیل اظهارات وزیر خارجه تصریح کرد که مبارزه در راه لغو جهانی مجازات اعدام در دستور کار دولت فعلی آلمان گنجانده شده است.

دولت آلمان از ائتلاف سه حزب سوسیال دموکرات، سبزها و دموکرات آزاد تشکیل شده است.

مناسبات دیپلماتیک برلین با جمهوری اسلامی به دلیل سرکوب های داخلی و همکاری تسلیحاتی تهران با روسیه در هفته های اخیر به شدت تیره شده است.

آنالنا بربوک در سخنرانی خود از این که مجازات اعدام همواره در کشورهای بیشتری لغو می شود ابراز شادمانی کرد.

وی در عین حال گفت که دولت آلمان با نگرانی شاهد استفاده حکومت های خودکامه از مجازات اعدام برای ارعاب مخالفان، از جمله جمهوری اسلامی ایران است.

وزیرخارجه آلمان به این نکته اشاره کرد که نخستین احکام اعدام علیه معترضان به تازگی در ایران صادر شده و نگرانی شدید جامعه جهانی را برانگیخته است.

خانم بربوک همزمان در مصاحبه ای با نشریه ولت آلمان گفت که نشست کنگره لغو اعدام پیامی است برای رهبران جمهوری اسلامی که بدانند سوء استفاده آنان از مجازات اعدام در جامعه جهانی با دقت دنبال می شود.

در هشتمین نشست کنگره لغو اعدام که تا روز ۱۷ نوامبر/۲۶ آبان ادامه خواهد داشت اعلام شد که مجازات اعدام به تازگی در سیرالئون لغو شده و به گفته وزیران دادگستری زامبیا و لامبیا به زودی در این دو کشور نیز لغو می شود.

بنا به اطلاعات موجود مجازات اعدام هنوز در قوانین ۸۸ کشور جهان وجود دارد، اما در ۵۵ کشور  با روندی رو به کاهش اجرا می شود.

در سال ۲۰۲۱ در مجموع ۵۷۹ مورد اعدام در ۱۸ کشور جهان ثبت شده است. جمهوری اسلامی در این میان با ۳۱۴ مورد، یعنی بیش از ۵۰ درصد، رکورد اعدام را شکسته است.

در سالهای اخیر ایران و چین دو کشوری بوده‌اند که بیشتر از بقیه مجازات اعدام را اجرا کرده‌اند، اما شمار اعدام‌ها در چین به درستی معلوم نیست.

وزیر خارجه آلمان به عنوان میزبان کنگره لغو اعدام تاکید کرد که توقف اجرای احکام اعدام در ۸۸ کشور نخستین قدمی است که آن ها باید در مسیر لغو این مجازات غیر انسانی بردارند.

وزیر دادگستری آلمان نیز بر سخنان خانم بربوک‌افزود: ” مجازات اعدام همواره می تواند به ناحق اعمال شود و اشتباه هولناکی است که برگشت ندارد”.

رادیو فرانسه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *