فرانس ۲۴: پوکه‌های تولید شرکت ایتالیایی-فرانسوی در اسلحه‌های نیروهای سرکوب جمهوری اسلامی

By | ۱۴۰۱-۰۹-۰۵

تیم تحقیقات «فرانس ۲۴» به شواهدی دست یافته که نشان می‌دهد پوکه‌های فشنگ‌های تفنگ‌های ساچمه‌ای ساخت شرکت ایتالیایی-فرانسوی چدیت (Cheddite) توسط نیروهای جمهوری اسلامی برای سرکوب معترضان ایرانی استفاده شده است. تولیدات این شرکت از سال 2011 به طور گسترده برای هدف‌گذاری معترضان در ایران استفاده شده است و این نشان دهنده نقض آشکار تحریم‌های اتحادیه اروپا بر علیه ایران است که در آن سال تصویب شد.

پوکه‌های تولید شرکت ایتالیایی-فرانسوی

کارخانه‌های چدیت در فرانسه و ایتالیا هستند و دفترهای مرکزی آن هم در لیورنو ایتالیا و بورگ‌لنس‌والنس فرانسه است. این شرکت ادعا دارد که بزرگ‌ترین تولید کننده پوکه و کلاهک شلیک در جهان است و سالانه بیش از یک میلیارد پوکه‌ فشنگ تولید می‌کند.

شهروندان ایرانی عکس‌هایی را برای «فرانس ۲۴» ارسال کردند که سه پوکه با مارک چدیت را نشان می‌دهد. این عکس‌ها پس از آغاز اعتراض ایران در ۲۵ شهریور ماه گرفته شده است. گروهی از فعالان هم تصویر ۱۰ پوکه دیگر از تولیدات چدیت را پیدا کردند که در این اعتراضات استفاده شده است.

یک معترض در شهر یزد که در تاریخ ششم مهرماه گذشته پوکه‌ای از تولیدات چدیت را پیدا کرده و برای «فرانس ۲۴» ارسال کرده است به این رسانه گفته:« آنها وقتی به مردم شلیک می کنند، همیشه سعی می‌کنند تمام فشنگ‌های خالی را از روی زمین جمع کنند. این یکی در جای تاریکی افتاده بود. آنها آن را ندیدند و من توانستم آن را پیدا کنم.»

معترضانی از شهرهای تهران و مهاباد هم عکس پوکه‌هایی برای «فرانس ۲۴» ارسال کردند که تولید چدیت است و مشابه هم هستند.

این رسانه به ۱۰ عکس از پوکه‌های تولید چدیت که صفحه «۱۵۰۰ تصویر» در توییتر و اینستاگرام منتشر کرده هم ارجاع می‌دهد و می‌نویسد که این تصاویر پوکه‌ها در شهرهای شیراز،‌ رشت،‌سنندج، کامیاران و رشت  گرفته شده‌اند.

«فرانس ۲۴» مدعی شد که یک بسیجی فعال در سرکوب اعتراضات سال ۲۰۲۲، به این رسانه گفته که

استاندارد آنها در این گونه مواقع استفاده از تفنگ‌های ساچمه‌ای با فشنگ‌های برند «مهام» با علامت «ضد شورش» است که پر از گلوله‌های پلاستیکی است ولی این بار به آنها فشنگ های شکاری بدون علامت، پر از ساچمه‌های فلزی داده شده  که باعث “جراحات ریز” در سراسر بدن قربانیان می‌شود.

فروردین ماه سال ۱۳۹۰ اتحادیه اروپا قانونی وضع کرد که در آن «صادرات، به طور مستقیم یا غیرمستقیم، تجهیزاتی که ممکن است برای سرکوب داخلی» در ایران مورد استفاده قرار گیرند، از جمله «سلاح، مهمات و لوازم جانبی مرتبط» را ممنوع ‌کرد.

پنج کارشناس تحریم به «فرانس ۲۴» گفتند که این ممنوعیت صرف نظر از کاربرد مدنظر شامل پوکه تفنگ ساچمه‌ای و اجزای آن هم می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *