تداوم فشار حکومت بر خانواده‌های کشته‌شدگان اعتراضات ایران با خودداری از تحویل اجساد

By | ۱۴۰۱-۰۹-۱۰

انتشار گزارشی دیگر از اشکال‌تراشی و تاخیر در تحویل پیکر یک معترض کشته شده به خانواده‌اش ‌و «سناریوسازی» برای مرگ او خشم کاربران را در فضای مجازی برانگیخته است.

گزارش تصویری منتشر شده از مقابل اداره پزشکی قانونی بندر انزلی در روز چهارشنبه ۹ آبان، جمعیتی از نزدیکان مهران سماک را نشان می‌داد که در آن جا تجمع کرده‌ بودند.

هرچند چهارشنبه شب ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که نشان می‌دهد مهران را سرانجام در بندر انزلی به خاک سپردند.

از آغاز اعتراضات اخیر در ایران، حکومت جمهوری اسلامی خانواده کشته‌شدگان را تحت فشار قرار داده است. عوامل حکومتی به هر اقدامی برای تبرئه خود، از گرو گرفتن و تحویل ندادن اجساد تا برهم زدن مراسم خاکسپاری آنها گرفته تا اخذ اعترافات تلویزیونی و وادار کردن خانواده‌ها به ارائه دلایلی چون خودکشی و بیماری زمینه‌ای برای مرگ عزیزانشان، دست زده است.

یک منبع نزدیک به محمد جواد زاهدی، از دیگر کشته‌شده‌های اعتراضات در ساری، پیشتر به صدای آمریکا گفت که مقامات جمهوری اسلامی خانواده او را تحت فشار قرار دادند که بپذیرند توسط «منافق» کشته شده و او را «شهید» اعلام کنند. این منبع که همچنین افزود که وقتی خانواده‌ زاهدی نپذیرفتند، در ازای تحویل دادن جنازه از آنها تعهد «سکوت» گرفتند.

ماهک (مائده) هاشمی، یکی دیگر از جوانان کشته شده در اعتراضات اخیر است که روز پنجشنبه سه آذر بر اثر ضربات باتوم مأموران حکومت جانش را از دست داد. پیکر ماهک پس از گرفتن پول زیادی تحویل داده شد و خانواده‌‌اش تحت فشار قرار گرفتند تا درباره او اطلاع‌رسانی نکنند.

نسرین شاکرمی، مادر نیکا شاکرمی، نیز از نخستین افرادی بود که از ایجاد مزاحمت و ارعاب و تهدید مأموران امنیتی از زمان تحویل گرفتن پیکر نیکا برای برگزاری مراسم خاکسپاری پرده برداشت.

خانم شاکرمی شرح داد که چطور «بین راه» برای خانواده «مزاحمت‌هایی ایجاد کردند و تهدید کردند» که می‌خواهند «جنازه را بدزدند.»

با وجود تدارک خانواده برای خاک‌سپاری نیکا شاکرمی در گورستان صالحین، مادرش گفت که بدون اجازه و اطلاع حتی یک نفر از اعضای خانواده، جنازه نیکا را بردند و تحت تدابیر امنیتی شدید در یک روستای دورافتاده به خاک سپردند.

از سوی دیگر خاله و دایی نیکا بازداشت و تحت فشار مجبور به اعتراف دروغ شدند.

در پی انتشار گزارش‌های ربودن پیکر کشته‌شده‌ها، گفته شد که خانواده کیان پیرفلک، کودک ۱۰ ساله کشته شده در ایذه پیکر او را با تکه‌های یخ در خانه نگه داشتند تا توسط مأموران ربوده نشود. این موضوع منجر به ایجاد خشم گسترده در فضای مجازی شد.

همچنین از مادر کیان اعتراف گرفته شد تا بگوید پسرش «شهید» شده است.

در اعتراضات آبان ۹۸ نیز حکومت برخوردی مشابه با خانواده کشته‌شدگان داشت.

یک سال پس از سرکوب اعتراضات مردمی آبان خانواده برخی از کشته شدگان این اعتراضات در گفت‌وگو با صدای آمریکا از تداوم فشار امنیتی برای وادار کردن آنها به سکوت خبر داده و از تبعات هولناک مرگ عزیزانشان در پی شرکت در یک اعتراض مسالمت‌آمیز خبر دادند.

ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران اعلام کرده است که از ۲۶ شهریور تا هشتم آذر ۴۵۵ نفر در اعتراضات ایران جان خود را از دست داده‌اند که ۶۴ نفر از آنها کمتر از ۱۸ سال سن داشتند.

خبرگزاری هرانا تعداد بازداشت‌شدگان را تا پایان پنجم آذر ۱۸۱۸۵ نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد هویت ۳۴۱۸ تن مشخص شده است.
صدای آمریکا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *