حضور پرشمار مردم در چهلم کشته‌شدگان اعتراضات چهار شهر با وجود منع حکومت

By | ۱۴۰۱-۰۹-۱۷

با وجود تلاش نیروهای سرکوب‌گر برای جلوگیری از برگزار شدن مراسم چهلم کشته‌شدگان اعتراضات، شمار زیادی از مردم اراک، سنندج، پیرانشهر، دزفول و رامسر در آیین یادبود این جوانان شرکت کردند.

همچنین اعلامیه‌هایی برای برگزاری مراسم چهلم تعدادی دیگر از کشته‌شدگان اعتراضات در شهرهای پیرانشهر، رامسر، دزفول و سنندج در روز پنج‌شنبه منتشر شده است.

امروز، ۱۷ آذر، علاوه بر مراسم ختم هومن عبداللهی، یادبود چهلمین روز جان باختن کومار درافتاده، مهرشاد شهیدی، محمد قائمی‌فرد، مائده جوانفر و سارینا ساعدی نیز با حضور مردم برگزار شد.

پیرانشهر؛ چهلم کومار درافتاده

مراسم چهلم کومار درافتاده که در جریان اعتراضات پیرانشهر آذربایجان‌ غربی کشته شد، روز پنج‌شنبه با حضور گسترده مردم برگزار شد.

کومار نوجوان ۱۶ ساله‌ای بود که هشتم آبان با شلیک مستقیم گلوله جنگی نیروهای حکومت از فاصله سه متری، به‌ شدت مجروح شد و پس از یک روز بستری‌ شدن، درگذشت.

اراک؛ چهلم مهرشاد شهیدی

منابع آگاه به ایران‌اینترنشنال گفتند نیروهای حکومتی با محاصره خانه مهرشاد شهیدی در اراک، خانواده او را برای جلوگیری از برگزاری مراسم چهلم فرزندشان حبس خانگی کردند.

همزمان با این مراسم اما گروهی از معترضان جوان در اراک جلوی منزل خانوادگی او تجمع کردند و شعار دادند: «اراکی باغیرت، حمایت حمایت …»

ماموران و خودروهای سرکوب حکومت، هم‌زمان با این مراسم، گورستان اراک را با صف‌بندی در اطراف آن محاصره کردند. همچنین برای جلوگیری از برگزار شدن این مراسم، روز گذشته (۱۶ آذر) اعلام شده بود آرامگاه این شهر در روز ۱۷ آذر تعطیل است.

با این حال، شهروندان با خودروهای خود به سمت آرامستان این شهر حرکت کردند تا در این مراسم شرکت کنند.

رانندگان و ماشین‌ها اعتراض خود را با زدن بوق ممتد نشان دادند.

پیش از این گزارش‌هایی از حضور نیروهای سرکوب‌گر در مقابل آرامستان اراک و خانه خانواده شهیدی، به منظور ممانعت از برگزاری این مراسم منتشر شده بود.

در روزهای گذشته همچنین اعلامیه‌هایی از سوی خانواده محمد قائمی‌فرد و سارینا ساعدی، دو نوجوان ۱۷ و ۱۵ساله مبنی بر برگزاری مراسم چهلم در روز پنج‌شنبه منتشر شده بود.

دزفول؛ چهلم محمد قائمی‌فرد

مراسم چهلم محمد قائمی‌فرد با شعارهای اعتراضی مردم از جمله «این همه سال جنایت، مرگ بر این ولایت» و «می‌کشم می‌کشم، آن‌که برادرم کشت» برگزار شد.

ویدیوی رسیده به ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهد مردم دزفول در این مراسم شعار دادند: «این گل پرپر شده، هدیه به میهن شده».

«وقت عزا نیست که هنگامه خشم است» از دیگر شعارهای مردم معترض در این مراسم بود.

محمد قائمی‌فرد روز ۳۰ مهر ماه در تجمعات دزفول از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفت و پس از سپری کردن ۱۵ روز در کما، شانزدهم آبان جان باخت.

قائمی‌فرد دروازه‌بان تیم فوتبال امین دزفول بود و پیکر او ساعت پنج بامداد روزی که درگذشت، در شهر دزفول به خاک سپرده شد.

سنندج؛ چهلم سارینا ساعدی

مراسم چهلم سارینا ساعدی با شعار «حیدر حیدر شعارتون، جنایت افتخارتون» در سنندج برگزار شد.

معترضان در این مراسم همچنین شعار دادند: «فقر فساد گرونی، می‌ریم تا سرنگونی …»

ساعدی روز پنجم آبان در پی ضرب و جرح ماموران در جریان اعتراضات شهر سنندج جان باخت و پیکرش در بهشت محمدی این شهر به خاک سپرده شد.

حسن آباد سنندج؛ ختم هومن عبداللهی

جمع کثیری از مردم حسن‌آباد سنندج برای شرکت در مراسم ختم هومن عبداللهی، معترض جوان کشته‌ شده، با شعارهایی چون «شهید نمی‌میرد» تجمع کردند.

ویدیوهای رسیده به ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهند در مراسم ختم او شعار «کردستان کردستان گورستان فاشیستان» سر داده شد.

عوامل جمهوری اسلامی این جوان ۲۱ ساله را در شامگاه ۱۶ آذر کشتند.

مراسم خاک‌سپاری او به صورت شبانه و با حضور گسترده نیروهای سرکوب‌گر در شهرک حسن‌آباد سنندج برگزار شد.

بر اساس گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، آثار گلوله‌های ساچمه‌ای و شکستگی در اثر ضربات باتوم روی جسد او مشهود بوده است.

همچنین بستگان مائده جوانفر اعلام کردند مراسم چهلم او بعدازظهر پنج‌شنبه در مسجد گلزار بهشت زینبیه رامسر برگزار می‌شود.

مائده جوانفر، پرستار ۲۸ ساله‌ای بود که در جریان اعتراضات شهر رشت در روز سوم آبان به دست نیروهای سرکوب‌گر کشته شد.

برپایی مراسم یادبود و چهلم کشته‌شدگان اعتراضات در حالی است که اعتراضات مردمی در شهرهای ایران همچنان کشته‌ بر جای می‌گذارد.

بر اساس آخرین آمار سازمان حقوق بشر ایران، از شروع خیزش انقلابی تاکنون، دست‌کم ۴۵۸ شهروند، از جمله ۶۳ کودک و ۲۹ زن، کشته شده‌اند.

این سازمان در گزارش خود تاکید کرده است افزایش آمار نسبت به گزارش پیشین، مربوط به شهروندانی است که در دو ماه نخست اعتراضات کشته شدند اما محققان سازمان حقوق بشر ایران طی هفته اخیر موفق به تایید موارد شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *