ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل اخراج شد

By | ۱۴۰۱-۰۹-۲۳

در پی جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد تهران و انتشار گزارش‌هایی از خشونت فیزیکی، جنسی و کلامی نسبت به زنان معترض، شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد در نشستی به اخراج جمهوری اسلامی از عضویت در کمیسیون مقام زن رای داد.

این شورا که ۵۵ عضو دارد، در جلسه رای‌گیری که روز چهارشنبه ۲۳ آذر برگزار شد با ۲۹ رای موافق، ۸ رأی مخالف و ۱۶ رأی ممتنع، جمهوری اسلامی ایران را از کمیسیون مقام زن سازمان ملل کنار گذاشت.

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل، در جلسه رای‌گیری با اشاره به خلاصه‌ای از چگونگی بازداشت و مرگ مهسا امینی گفت: «او را به جرم زن بودن کشتند».

او در ادامه گفت، احتمالا مقامات جمهوری اسلامی فکر می‌کردند مرگ مهسا نیز مانند هزاران پرونده دیگر به بایگانی بلند سرکوب جمهوری اسلامی خواهد رفت و یک اطلاعات آماری خواهد شد، اما دو روزنامه‌نگار شجاع، نیلوفر حامدی و ملیحه محمدی این داستان را منعکس کردند و مردم ایران گفتند «دیگر بس است».

این دیپلمات آمریکایی افزود: «جمهوری اسلامی با سبعیت این خبرنگاران و دیگر روزنامه‌نگاران به همراه هزاران معترض بازداشت کرد و صدها نفر را کشت در حالی که آنها یک پیام ساده داشتند، «زن، زندگی، آزادی».

نماینده بریتانیا نیز در این جلسه به سرکوب گسترده ایران اعتراضات مردمی، خصوصا زنان اشاره کرده و جامعه جهانی را به اخراج ایران از کمیسیون مقام زن فراخواند.

باربارا وودوارد تاکید کرد که عضویت ایران در چنین کمیسیونی «مشمئزکننده» است و واکنش جهانی به اقدامات ایران باعث خواهد شد مهسا امینی‌ها کشته نشوند.

اما از سوی دیگر، نماینده فدراسیون روسیه به شدت به رای‌گیری برای حذف ایران از کمیسیون یاد شده تاخت و مدعی شد، «هر کشوری حق دارد و حتی وظیفه دارد که از هر روشی، اگرچه مطابق استانداردهای حقوق بین‌المللی نباشد یا با دموکراسی غربی مغایر باشد، برای کنترل اوضاع استفاده کند.»

او گفت، اگر این قطعنامه رای مثبت بگیرد، به سابقه‌ای «بسیار منفی» تبدیل خواهد شد.

ونزوئلا، سوریه و بلاروس نیز از قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای اخراج ایران انتقاد کردند و گفتند نباید موضوع عضویت ایران در کمیسیون مقام زن در اجلاس شورای اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل مطرح شود.

در ادامه این نشست امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد با انتقاد از رای‌گیری مدعی شد که درخواست ایالات متحده کاملاً غیرقانونی است.

وی اظهار داشت: «اعضای شورای اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل کاملاً آگاه هستند که هیچ سابقه‌ای در رویه کار این شورا برای خاتمه دادن به مشارکت یک عضو منتخب در کمیسیون کارکردی آن وجود ندارد و همچنین آیین‌نامه مربوطه از این اقدام پشتیبانی نمی‌کند.»

نماینده چین در سازمان ملل نیز تاکید کرد که پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا «بی‌اساس» است و یک «بدعت بد» را خواهد گذاشت.

وی گفت آمریکا این پیش‌‌نویس قطعنامه را «تحمیل» کرده و هیچ مشکلی را برای بهبود شرایط ایران حل نخواهد کرد.

پیشنهاد حذف جمهوری اسلامی از کمیسیون مقام زن سازمان ملل علاوه بر دولت‌ها و فعالان غربی، با استقبال گسترده ایرانیان داخل و خارج از کشور نیز مواجه شده بود. شورای حقوق بشر سازمان ملل، مستقر در ژنو، نیز ماه گذشته رای داد تا یک کمیته حقیقت‌یاب، تحقیقات مستقلی درباره سرکوب مرگبار اعتراضات توسط جمهوری اسلامی انجام دهد.

از سه ماه پیش و پس از مرگ در حین بازداشت مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله کرد ایرانی از سوی پلیس امنیت اخلاقی، ایران شاهد اعتراضات سراسری کوچک و بزرگ بی‌وقفه‌ای بوده که با سرکوب شدید نیروهای امنیتی مواجه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *