«ربایش» پنج دانشجوی دختر دانشگاه سنندج پس از برگزاری تجمع اعتراض به اعدام

By | ۱۴۰۱-۰۹-۲۵

شورای صنفی دانشجویان کشور اعلام کرد که پس از برگزاری تجمع اعتراض به اعدام معترضان در دانشکده فنی دختران سنندج، نیروهای امنیتی بدون ارائه حکم بازداشت، پنج دانشجوی این دانشکده را در خیابان ربوده‌اند.

دانشجویان دانشکده فنی دختران سنندج پس از اعدام محسن شکاری با سردادن شعارهایی چون «محسن ما رو بردن، جنازه‌اش رو آوردن» به اعدام این معترض جوان اعتراض کردند

بر اساس گزارش این شورا، ربایش این دانشجویان در فاصله شنبه نوزدهم تا چهارشنبه بیست و سوم آذر ماه انجام شده است و ابتدا «بیتا ویسی»، یکی از دانشجویان دانشکده فنی دختران سنندج پس از تجمع اعتراضی در این دانشگاه ربوده شد.

شورای صنفی دانشجویان کشور افزود که روز چهارشنبه بیست و سوم آذر ماه نیز چهار دانشجوی دیگر دانشکده فنی دختران سنندج به اسامی «تینا خدری، ثنا خدامرادی، رضوان بازانی‌قلعه و هانیه چهاردولی» مقابل در ورودی خوابگاه دانشکده فنی دختران سنندج به دست نیروهای امنیتی ربوده شدند.

در گزارش این شورا تاکید شده است که با گذشت نزدیک به یک هفته از ربایش بیتا ویسی و دو روز از ربایش چهار دانشجوی دختر دیگر این دانشکده، تاکنون اطلاعی از این که کدام دستگاه امنیتی این پنج دانشجوی دختر را بازداشت کرده و همچنین محل نگهداری و وضعیت این دانشجویان در دست نیست.

دانشجویان دانشکده فنی دختران سنندج پس از اعدام محسن شکاری در تجمعی که روز شنبه نوزدهم آذر برگزار کردند با سردادن شعارهایی چون «محسن ما رو بردن، جنازه‌اش رو آوردن» و «مرگ بر دیکتاتور» به اعدام این معترض جوان اعتراض کردند.

همان روز تصاویری ویدیویی منتشر شد که نشان می‌داد این دانشجویان پس از هجوم نیروهای امنیتی و حراست، از محوطه دانشگاه خارج شده و تجمع اعتراضی خود را به تظاهرات در خیابان‌های شهر سنندج تبدیل کردند.

نیروهای امنیتی ساعاتی پس از اعتراضات دانشجویان دختر دانشکده فنی دختران سنندج، اقدام به «ربایش» بیتا ویسی کردند و چهار روز بعد نیز چهار دانشجوی دختر دیگر را ربودند.

بر اساس گزارش وب‌سایت هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، از زمان آغاز اعتراضات سراسری در بیست و ششم شهریور ماه تا روز بیست و چهارم آذر ماه، طی کمتر از سه ماه دست‌کم ۶۳۷ دانشجو در دانشگاه‌های مختلف ایران بازداشت شده‌اند.

شماری از دانشجویان از جمله آیلار حقی، حمیدرضا روحی، یاسر ناروئی، نگین عبدالملکی، مهرشاد شهیدی‌نژاد، علیرضا کریمی در شهرهای تبریز، تهران، زاهدان، همدان، و اراک به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شده‌اند.

مواردی از پیدا شدن پیکر بی‌جان دانشجویان و گزارش‌هایی درباره «مرگ مشکوک دانشجویان» نیز در دانشگاه‌های مختلف از جمله شیراز، اهواز و دانشگاه علامه تهران منتشر شده است.

در بیشتر این موارد مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله مدیران دانشگاه‌ها دلیل مرگ این دانشجویان را با عبارت‌هایی چون «خودکشی» و «خودآسیب‌رسانی»، «تصادف»، «غرق شدن» و «سقوط از ارتفاع» بیان کرده‌اند و جزئیات بیشتر در هیچ یک از موارد اعلام نشده است.
همچنین شعب مختلف دادگاه انقلاب به ویژه در تهران تعدادی از دانشجویان بازداشت شده را به حبس‌های طویل‌المدت محکوم کرده‌اند.
رادیوفردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *