طلا، سکه، دلار و… در فاصله دو یلدا چه چیز‌هایی تجربه کردند!

By | ۱۴۰۱-۰۹-۳۰
قصه‌های کوتاه از اقتصاد و بازار برای شب یلدا ۱۴۰۱
شب یلدا ۱۴۰۱ را امروز شب جشن می‌گیریم. جشن که نه، اما احتمالا هنوز دور هم جمع می‌شویم تا دیداری تازه کنیم. انار کیلویی ۳۵ هزار تومان، هندوانه کیلویی ۱۰ هزار تومان و آجیل حداقل کیلویی ۳۵۰ هزار تومان امسال سر سفره یلدا حاضر هستند. یلدا امسال برای خرید گوشت قرمز گوساله باید حداقل ۲۱۳ هزار تومان پول خرج کرد و قیمت برنج ایرانی مرغوب تقریبا ۱۱۴ هزار تومان در هر کیلوگرم است. قیمت پسته و بادام به‌ترتیب کیلویی ۴۵۱ هزار تومان و  ۳۹۴ هزار تومان خواهد بود.

به گزارش فرارو، همچنین شیرینی خشک که بنابر گزارش رسمی پارسال به‌طور متوسط کیلویی ۴۵ هزار و ۷۰۰ تومان ارزش داشت، یلدا ۱۴۰۱ حداقل کیلویی ۸۴ هزار تومان فروخته می‌شود. قصه، دیگر سوگلی شب یلدا ایرانی به‌حساب می‌آید. اگرچه حق انتخاب با خود شماست و می‌توانید عوض مرور حکایت‌های کهن ایرانی و به تبعیت از جو این روزها، قصه‌هایی کوتاه از اقتصاد و بازار در فاصله یلدا ۱۴۰۰ تا یلدا ۱۴۰۱ را برای بقیه تعریف کنید.

قیمت دلار؛ ۴۰ درصد رشد
شب یلدا ۱۴۰۱ احتمالا بیشتر از همیشه درباره دلار خواهیم شنید. دلار موفق شده خودش را تا نیمه کانال ۳۸ هزار و ۸۰۰ تومان بالا بکشد و به دلیل همین ممارست در کانون توجهات قرار دارد. اگر در طول مهمانی متوجه شدید کسی برای مدتی طولانی به نمایشگر گوشی خیره شده، احتمال دارد دیر یا زود با جمله‌ای درباره قیمت ارز یا طلا سکوت را بشکند.

شب یلدا ۱۴۰۱، قیمت دلار به‌این خاطر اهمیت دارد که ظرف یک‌سال گذشته با ۱۱ هزار تومان رشد از ۲۷ هزار و ۳۰۰ تومان به ۳۸ هزار و ۸۳۲ تومان رسیده. میزان افزایش قیمت دلار از یلدا پارسال تا یلدا امسال حدود ۴۰ تا ۴۲ درصد برآورد می‌شود. اگر اهل مسافرت رفتن باشید، حتما نیم‌نگاهی هم به لیر دارید.قیمت لیر ترکیه یلدا سال قبل دو هزار و ۳۳۰ تومان بود. البته تا پنجم دی‌ماه به دو هزار و ۷۲۰ تومان هم صعود کرد، اما درست در نیمه دی به کف کانال دو هزار تومان برخورد کرد و پس از آن زیر دو هزار تومان معامله شد، ولی از ۲۰ آذر دوباره ماجراجویی خود را در محدوده قیمت بالای دو هزار تومان پیگیری می‌کند.قیمت لیر ترکیه در حال حاضر حدود دو هزار و ۱۳۰ تومان است و معمولا به‌طور روزانه ۱۰ تا ۳۰ تومان نوسان را پشت سرمی‌گذارد. با این حساب قیمت لیر ترکیه در فاصله دو یلدا تقریبا ۹ تا ۱۰ درصد ارزان شده است.

قیمت سکه ربع بهار آزادی؛ ۱۴۰ درصد رشد
قیمت طلا در روز شنبه ۲۶ آذر، از مرز یک میلیون و ۷۵۰ هزار تومان به‌ازای هر گرم عبور کرد و روز یکشنبه ۲۸ آذر در قله یک‌میلیون و ۷۶۶ هزار و ۴۰۰ تومان ایستاد. به این ترتیب اگر یک حلقه ساده طلا با وزن چهار گرم سفارش دهید، قیمت خود طلا بدون احتساب چیز‌هایی مثل مالیات و اجرت ساخت حدود هفت میلیون تومان آب می‌خورد. شب یلدا ۱۴۰۱، اگر دور و برتان کسی حرف ازدواج زد، می‌توانید قصه را این‌طوری ادامه دهید، مثلا بگویید پارسال همین موقع سال، قیمت طلا ۱۸ عیار یک میلیون و ۲۹۷ هزار و ۲۰۰ تومان به‌ازای هر گرم بوده که حدود ۳۷ درصد ارزان‌تر از نرخ‌های فعلی است.

شب یلدا ۱۴۰۱، قیمت سکه امامی یا همان سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، در محدوده ۱۸ میلیون و ۶۴۵ هزار تومان قرار دارد اگرچه در معاملات تک‌فروشی سکه، ممکن است با قیمت ۱۸ میلیون و ۶۷۱ هزار تومان روبرو شوید. به‌هرحال موضوع مهم برای سرمایه‌گذاران و خریداران این است که حجم حباب قیمت سکه امامی به حدود ۱۰ درصد رسیده. یعنی چی؟ یعنی شما الان سکه‌ای می‌خرید که تقریبا یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بیش از ارزش ذاتی خود فروخته می‌شود.

قیمت سکه ربع بهار آزادی در آستانه یلدا ۱۴۰۱، به‌محدوده ۹ میلیون تومان رسیده، اما نباید از حجم حباب آن که در بالاترین سطح ممکن قرار دارد غافل شد. بررسی بازار نشان می‌دهد بر اثر فعل و انفعالات بازار عرضه و تقاضا، در حال حاضر سکه ربع بهار آزادی، چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بالاتر از ارزش ذاتی خود به‌فروش می‌رسد. شاید باور نکنید، اما سال گذشته، یعنی در شب یلدا ۱۴۰۰، می‌شد با پرداخت سه میلیون و ۸۱۰ هزار تومان صاحب سکه ربع شد.

قیمت مسکن؛ ۴۹ درصد رشد
قیمت مسکن، یکی دیگر از قصه‌هایی است که شب یلدا ۱۴۰۱، سرتان را گرم می‌کند. برای شروع بهتر است بدانید گزارش تحولات بازار مسکن تهران که هر ماه توسط بانک مرکزی اعلام می‌شود حاصل جمع‌بندی اعداد و ارقام به‌دست آمده از معاملات یک ماه است و اصولا مبنای آماری دارد. برای همین وقتی می‌گوییم در ماه آبان متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در تهران ۴۶ میلیون و ۷۰۵ هزار تومان بوده، این عدد از جمع و تقسیم قیمت مسکن در کل مناطق ۲۲ گانه پایتخت به‌دست آمده و منکر متوسط ۹۵ میلیون و ۱۱۵ هزار تومانی هر متر مسکن در منطقه یک یا متوسط ۲۳ میلیون و ۹۰ هزار تومانی هر متر مسکن در منطقه ۱۸ نیست.

اگر عدد چهار درصد را به‌عنوان متوسط تورم ماهیانه بخش مسکن امسال فرض بگیریم، شب یلدا ۱۴۰۱، متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در پایتخت به حدو ۴۸ میلیون و ۵۷۰ هزار تومان می‌رسد. یعنی برای خرید خانه‌ای با مساحت ۱۰۰ مترمربع به بودجه‌ای معادل چهار میلیارد و ۸۰۰ هزار تومان نیاز دارید. صاحبخانه شدن در منطقه یک با این اعداد و ارقام به حدود ۱۰ میلیارد تومان پول محتاج است و اگر ارزان‌ترین نقاط تهران را هدف بگیرید، برای خانه ۱۰۰ متری باید دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان پول در بساط داشته باشید.شب یلدا پارسال متوسط قیمت مسکن در تهران، ۳۲ میلیون و ۵۹۱ هزار تومان بود. یعنی اگر همان موقع دست به‌کار می‌شدید و هر طور شده یک خانه خریده بودید، در مقایسه با امسال تقریبا ۴۹ درصد ارزان‌تر برایتان آب می‌خورد.

قیمت خودرو؛ رشد ۳۶ درصد قیمت کوییک
قیمت کوییک د‌نده‌ای صفر کیلومتر سایپا در آستانه شب یلدا ۱۴۰۱، به ۱۶۸ میلیون تومان رسیده است. در بازار آزاد همین خودرو را ۲۶۴ میلیون می‌فروشند. اگر کمی به حافظه‌تان فشار وارد کنید شاید یادتان بیاید پارسال در شب یلدا، همین خودرو را پرداخت مبلغ ۱۹۵ میلیون تومان در بازار آزاد امکان‌پذیر بود. ۷۰ میلیون تومان فاصله این دو عدد، به‌معنای رشد ۳۶ درصدی قیمت کوییک ظرف یک‌سال گذشته است؛ از یلدا ۱۴۰۰ تا یلدا ۱۴۰۱.
قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در روز چهارشنبه ۳۰ آذر تا حدود ۴۰۰ و ۴۱۰ میلیون افزایش پیدا کرده است. پارسال همین موقع از سال می‌توانستید ۲۰۶ تیپ ۲ را در بازار آزاد ۲۷۲ میلیون تومان بخرید. ۱۳۸ میلیون اختلاف قیمت از افزایش ۵۰، ۵۱ درصدی قیمت پژو ۲۰۶ تیپ دو در بازار آزاد خودرو کشور از یلدا پارسال تا یلدا امسال حکایت دارد.

قیمت پژو ۲۰۷ دنده‌ای و اتوماتیک پارسال همین موقع به‌ترتیب ۳۶۳ میلیون و ۵۳۵ میلیون تومان بود. شب یلدا ۱۴۰۱ را در حالی دور هم جشن می‌گیریم که قیمت ۲۰۷ دنده‌ای به ۵۲۰ میلیون تومان رسیده و برای خرید ۲۰۷ اتوماتیک باید ۶۵۵ میلیون تومان پول خرج کرد. قیمت شاهین پارسال حدود ۳۵۰ میلیون تومان بود، ولی امسال با توجه به رشد ۳۱ درصدی برای خرید آن باید ۴۶۰ میلیون تومان هزینه داد. برای اینکه حساب کار دستتان بیاید، باید بگوییم ۱۱۰ میلیون رشد قیمت شاهین، اندازه نصف پول خرید رانا LX در یلدا سال گذشته است.قیمت تارا دنده‌ای در یلدا ۱۴۰۱ به مرز ۵۶۰ میلیون تومان رسیده است. پارسال همین موقع می‌شد این ماشین را ۴۴۵ میلیون تومان خرید. رشد ۱۲۰ میلیونی ارزش این ماشین از یلدا پارسال تا یلدا امسال به‌معنای گرانی ۲۷ درصدی است.

مقایسه قیمت‌ها از یلدا ۱۴۰۰ تا یلدا ۱۴۰۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *