احضار دیپلمات‌های ایران توسط اروپایی‌ها؛ آلمان: رژیمی که جوانان خود را می‌کشد آینده‌ای ندارد

By | ۱۴۰۱-۱۰-۲۰

آلمان روز دوشنبه سفیر جمهوری اسلامی در برلین را در اعتراض به سرکوب مرگبار اعتراضات در ایران و اعدام‌ معترضان مخالف حکومت احضار کرد.

آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان به خبرنگاران گفت که سفیر ایران به وزارت خارجه فراخوانده شد تا «بدون ابهام روشن شود که [اقدامات جمهوری اسلامی ایران در] سرکوب وحشیانه، ظلم [به مردم] و ایجاد وحشت در مردم خود، و همچنین دو اعدام اخیر بدون پیامد باقی نمی‌ماند.»

به گزارش رویترز وزیر امور خارجه آلمان، روز دوشنبه گفت: «رژیمی که جوانان خود را می‌کشد تا مردمش را مرعوب کند، آینده‌ای ندارد.»

وزیر خارجه آلمان گفت: «مهم» است که اتحادیه اروپا متحد بماند و ما چشمان خود را بر روی نقض حقوق بشر در سایر کشورها «نبندیم.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، او گفت: «ما نباید کنار بکشیم، اما باید بارها و بارها روشن کنیم که در کنار مردمی هستیم که چیزی جز زندگی در آزادی و امنیت نمی‌خواهند.»

فرانسه

وزارت امور خارجه فرانسه نیز اعلام کرد که کاردار جمهوری اسلامی را احضار می‌کند تا «این اعدام‌ها و سرکوب فعلی در ایران را محکوم کند.»

این بیانیه پس از آن منتشر شد که ده‌ها نفر از حامیان حکومت که بیشتر روحانیون حوزه‌های علمیه بودند روز یکشنبه بیرون سفارت فرانسه در تهران تجمع کردند و علیه کاریکاتورهای منتشر شده درباره آیت‌الله خامنه‌ای در هفته‌نامه طنز فرانسوی شارلی ابدو اعتراض کردند.

وزارت امور خارجه فرانسه اعلام کرد تجمع روز یکشنبه بیرون از سفارت فرانسه در تهران «به هیچ وجه خودجوش نبود» و با نهایت دقت آن را دنبال کردیم.

بریتانیا

در بریتانیا نیز وزیر امورخارجه این کشور، جیمز کلورلی، دستور داد که مهدی حسینی متین، دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در بریتانیا روز دوشنبه به دلیل اعدام ۲ معترض در ایران به وزارت امورخارجه بریتانیا احضار شود و مخالفت بریتانیا با اعدام‌ مخالفان حکومت و معترضان به او ابلاغ شد.

به نوشته رویترز جیمز کلورلی پس از اعدام محمدمهدی کرمی و سید محمد حسینی در بیانیه‌ای گفت: «امروز کاردار ایران را احضار کردم تا اعدام‌های شنیعی را که در آخر هفته (شنبه) شاهد بودیم، به شدیدترین وجه ممکن محکوم کنم.»

نروژ

آنیکن هویتفلد، وزیر امور خارجه نروژ نیز با نام بردن از دو معترض اعدام شده اعلام کرد که «نروژ اعدام تظاهرات کنندگان محمدمهدی کرمی و محمد حسینی توسط ایران را به شدت محکوم می‌کند.»

او گفت: «ما از ایران می‌خواهیم که به سرکوب حقوق بشر پایان دهد. نروژ از ایران می‌خواهد که با اصلاحات معنادار به اعتراض‌ها پاسخ دهد و فوراً اعدام‌ها را متوقف کند.»

سخنگوی این وزارتخانه به خبرگزاری فرانسه گفت که دیدار با نماینده ایران روز سه شنبه انجام خواهد شد.

سایر کشورهای اروپایی از جمله بلژیک، دانمارک، و هلند نیز اقدامات مشابهی را اعلام کرده‌اند. این واکنش‌ها در شرایطی است که خبرگزاری‌ها در ایران روز دوشنبه از صدور سه حکم اعدام دیگر برای معترضان در اصفهان خبر دادند.
صدای آمریکا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *