۷۰۰ چهره فرهنگی جهان با محکوم کردن اعدام‌های ایران خواستار «قیام علیه قتل‌های حکومتی» شدند

By | ۱۴۰۱-۱۰-۲۳

بیش از ۷۰۰ شخصیت ادبی، هنری و فرهنگی از کشورهای مختلف با انتشار بیانیه‌ای با عنوان «قیام علیه قتل‌های حکومتی»، اعدام شهروندان معترض را در جریان خیزش انقلابی محکوم کردند و از نهادهای حقوق بشری و چهره‌های فرهنگی سراسر جهان خواستند مانع از ادامه اعدام معترضان در ایران شوند.

در میان این ۷۰۰ نفر، نام نویسندگان مشهور آمریکایی چون پل آستر، سیری هاستوت و چارلز برنستین و نویسندگان عضو شعبه‌های انجمن جهانی قلم (پن) آلمان، فرانسه، دانمارک، نروژ و فنلاند از جمله کاترین هسه و کارسته لوکن استرام، روسای انجمن قلم دانمارک و نروژ دیده می‌شود که همراه با شخصیت‌های فرهنگی-هنری ایرانی داخل و خارج از ایران، این بیانیه را امضا کرده‌اند.

در ابتدای این بیانیه آمده است: «امروز در نقطه دردناکی از تاریخ ایستاده‌ایم که ملتی ناگزیر است زندگی را در قامت مطالبه‌ای انقلابی و به عنوان بخش کانونی شعار خویش، یعنی “زن، زندگی، آزادی”، درخیابان فریاد بزند و جان بر کف به سودای یافتن این گوهر پربها هزینه بپردازد.»

به گفته نویسندگان این بیانیه، حاکمان جمهوری اسلامی در مقابله با اعتراضات مردم و مطالباتشان، از هر سو مرگ را به سوی آنان روانه می‌کنند: «در خیابان‌های این سرزمین، شبانه‌روز، مرگ به شمایل گلوله و گازهای سمی به معترضان حواله می‌شود و در زندان‌هایش با شکنجه، تجاوز، تحقیر و در نهایت احکام وحشیانه اعدام، سراغ از مردمی به جان آمده می‌گیرد.»

چهره‌های ادبی و هنری جهان در نامه خود به صدور ۴۰ حکم قضایی سنگین با عناوین ساختگی و غیرحقوقی «افساد فی الارض»، «محاربه» و «بغی» برای معترضان «صلح‌جو، آزادی‌طلب و زندگی‌خواه ایرانی»، کشتن زندانیان معترض به «وحشیانه‌ترین نحو قابل تصور» و تکرار محکمه‌های نمایشی و بدون وکیل برای بازداشت‌شدگان اشاره کردند.

این بیانیه با نام بردن از شادمان احمدی و شهریار عادلی که زیر دست شکنجه‌گران جمهوری اسلامی به قتل رسیدند و اعدام محسن شکاری، مجیدرضا رهنورد، سه برادر با نام‌های انوشیروان، ناصر، و عمر در زندان زاهدان و در نهایت محمدمهدی کرمی و سیدمحمد حسینی، از صدور احکام سنگین، شکنجه، اعتراف اجباری و فرایندهای غیر قانونی دادرسی برای معترضان یاد کرده است.

جمع امضاکننده بیانیه متشکل از فعالان ادبی، هنری، رسانه‌ای، دانشگاهی و فرهنگی ضمن محکوم کردن «سرکوب و کشتار وحشیانه مردم بی‌گناه ایران در ماه‌های گذشته» به‌ویژه در استان‌های کردستان و سیستان و بلوچستان نوشت: «از نظر ما، جمهوری اسلامی که خیز بلندی برای دریغِ حق زندگی از مخالفان خود برداشته، تنها در صورتی شهامت تداومِ اجرای این احکام اعدام را خواهد داشت که هیچ ترسی از بابت تحمیل هزینه جدی از طرف نهادهای بین‌المللی مسوول احساس نکند.»

این بیانیه از نهادهای بین‌المللی حقوق بشری، هنرمندان، روشن‌فکران و مشاهیر دانشگاهی، رسانه‌ای، ادبی، فرهنگی و هنری و نیز افکار عمومی جهانیان خواست تا با اعتراض علنی و به هر طریق ممکن مانع از ادامه «این کشتار ظاهرا قانونی» شوند.

در ادامه این نامه فهرست کاملی از نام و جزییات مرتبط با معترضان بازداشت‌شده در جریان اعتراضات ایران ذکر شده است که در خطر صدور یا اجرای احکام اعدام قرار دارند.

علاوه بر پل آستر و چارلز برنستین؛ نویسندگان و هنرمندانی مانند میله رود، مدیر اجرایی انجمن قلم دانمارک، مارگارت اوکن، نماینده پارلمان اروپا، ناصر تقوایی، کارگردان سینما، محمدعلی طالبی، کارگردان سینما، حمید دباشی، استاد دانشگاه، شهرنوش پارسی‌پور، نویسنده، فرامرز اصلانی، خواننده و آهنگساز، بابک امینی، موسیقی‌دان، پرتو نوری علا، شاعر، عبدالرضا کاهانی، کارگردان سینما، فرزان سجودی، زبان‌شناس و استاد دانشگاه، امید شمس، نویسنده و حقوقدان، گردآفرید، پژوهشگر و نقال، شهره صولتی، خواننده و منصوره به‌کیش، فعال مدنی از جمله امضاکنندگان این بیانیه هستند.

پیش از این د‌ه‌ها تن از ستاره‌های هالیود و فعالان صنعت سینما از جمله کیت بلانشت، جیسون موموآ و ساموئل ال جکسون هم در یک پیام ویدیویی خواستار توقف اعدام معترضان زندانی در ایران شده بودند.

در روزهای گذشته همچنین سازمان عفو بین‌الملل با صدور بیانیه‌ای نسبت به خطر اعدام قریب‌الوقوع محمد قبادلو هشدار داد و از جمهوری اسلامی خواست تا به اعدام معترضان پایان دهد.

هم‌زمان ۵۰۰ فعال دانشگاهی، مدنی و حقوق بشری با امضای نامه‌ای خواهان توقف صدور و اجرای احکام اعدام علیه بازداشت‌شدگان اعتراضات شدند.

ابراز نگرانی‌ها درباره اعدام معترضان خیزش انقلابی در حالی شدت گرفته که نهادها و فعالان حقوق بشر هشدار داده‌اند دست‌کم ۱۰۰ شهروند بازداشت شده در جریان اعتراضات سراسری به اعدام محکوم شده‌اند یا در معرض حکم اعدام قرار دارند.

ایران اینترنشنال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *