هزاران ایرانی در تجمع استراسبورگ خواهان تروریستی نامیدن کلیت سپاه پاسداران شدند / رئیس پارلمان اروپا خطاب به جمعیت حاضر در استراسبورگ: شما در سمت درست تاریخ ایستادید 

By | ۱۴۰۱-۱۰-۲۶

هزاران ایرانی ساکن فرانسه و سایر کشورهای اروپایی روز دوشنبه ۲۶ دی با سفر به استراسبورگ در شمال شرق فرانسه برای گردهمایی در برابر مقر پارلمان اروپا خواهان تروریستی نامیدن کلیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شدند.

تجمع‌کنندگان که به گفته خبرنگار اعزامی رادیو فردا شمار آن‌ها بیش از ۱۲ هزار تن تخمین زده می‌شد، پارلمان اروپا را به اتخاذ گام‌های قاطع دیگری در برابر خشونت‌های جمهوری اسلامی ایران علیه معترضین ماه‌های اخیر ایران، فرا خواندند.

این دومین تجمع بزرگ ایرانیان در چهار ماه اخیر در اروپا پس از رویداد برلین برای ابراز همبستگی با معترضین داخل کشور و همچنین دعوت مقامات اروپا به روی آوردن به تصمیمات محکم‌تر علیه جمهوری اسلامی ایران است.

تظاهرکنندگان ابراز امیدواری کرده بودند که با این رویداد «برلین دیگری» را رقم بزنند. سه ماه پیش حدود یکصد هزار ایرانی از اروپا و جهان با فراخوان حامد اسماعیلیون، نویسنده و سخنگوی انجمن قربانیان هواپیمای ساقط شده اوکراینی، در برلین گرد آمدند.

به گزارش خبرگزاری آسوشپتدپرس، تجمع روز دوشنبه استراسبورگ پس از آن رقم زده شد که بیش از یکصد تن از نمایندگان پارلمان اروپا هفته گذشته نامه‌ای را امضا کرده و از اتحادیه اروپا خواستند که گام‌هایی جدید در برابر حاکمیت تهران بردارد.

این نمایندگان در نامه به جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از معرفی کامل سپاه به عنوان یک سازمان تروریستی حمایت کردند.

تجمع ایرانیان در آستانه نشست پارلمان که قرار است روز پنج‌شنبه این هفته، ۲۹ دی، در باره وضعیت ایران بحث کند و یک قطعنامه را به تصویب برساند، برگزار شده است.

پارلمان اروپا نهاد قانون‌گذاری اتحادیه اروپا شامل ۷۰۵ کرسی است که اعضای آن از ۲۷ کشور عضو اتحادیه هستند.

بسیاری از اعضای این پارلمان در جریان چهار ماه اعتراضات مردم ایران اقدامات متعددی برای ابراز همبستگی با ایرانیان انجام داده و از جمله شماری از زنان پارلمان، موهای خود را در جریان «گیسوبران» اعتراضی زنان ایران، قیچی کردند.

شماری از اعضای پارلمان اروپا همچنین کفالت سیاسی معترضین بازداشتی محکوم شده به اعدام در ایران را برعهده گرفته‌اند، که هر چند اقدامی نمادین است اما به منزله فشار سیاسی بر حکومت ایران تلقی می‌شود.

ایرانیان سفر کرده به استراسبورگ اخراج سفیران ایران از کشورهای اتحادیه اروپا و بازگرداندن سفیران این کشورها از تهران را مطرح کرده‌اند.

شماری از نمایندگان مجالس کشورهای اروپایی که خود تبار ایرانی دارند، از تجمع ایرانیان در استراسبورگ حمایت کرده و ایرانیان را به حضور بیشتر در این رویداد فرا خوانده بودند.

یک روز پیش از تجمع ایرانیان در استراسبورگ، شاهزاده رضا پهلوی، مسیح علی‌نژاد، علی کریمی، گلشیفته فراهانی و نازنین بنیادی در یک توئیت مشترک کشورهای جهان را به تروریستی نامیدن کلیت سپاه پاسداران فرا خوانده بودند.

در این توئیت مشترک آمده است: «بیش از چهار دهه است که سپاه پاسداران در داخل و خارج از ایران، ترور، سرکوب و کشتار می‌کند. آغوش ملت برای آن‌ها که جنایتی نکرده‌اند باز است؛ اگر به مردم بپیوندند».

پرچم‌های شیر و خورشید نشان، پرچم آبی‌رنگ ویژه دربار پهلوی و همچنین تصاویری از شاهزاده رضا پهلوی بر سر دست تجمع‌کنندگان در تظاهرات روز دوشنبه استراسبورگ دیده می‌شد.

درخواست‌های تروریستی نامیدن سپاه در دوره اخیر از سوی مخالفان جمهوری اسلامی ایران در خارج افزایش یافته است؛ هشتگی که به انگلیسی سپاه پاسداران را «تروریست» می‌نامد، بیش از یک میلیون بار در روزهای اخیر به کار رفته است.

هم‌زمان با گردهمایی استراسبورگ، شهرداری پاریس اعلام کرد که به مناسبت گذشت چهار ماه از مرگ مهسا امینی شامگاه دوشنبه و سه‌شنبه این هفته عباراتی را برای ادای احترام به انسان‌های شجاعی که برای آزادی به مبارزه با حکومت برخاسته‌اند، بر روی برج ایفل نورپردازی خواهد کرد.

شعار «زن، زندگی، آزادی» و هشتگ «اعدام را در ایران متوقف کنید»، از جمله عباراتی است که روی برج ایفل نورپردازی می‌شود.

آن ایدالگو، شهردار، و مقامات ارشد شهرداری پاریس که پیش‌تر مهسا امینی را «شهروند افتخاری» فرانسه اعلام کردند، در آیین برج ایفل به یاد او حضور دارند.

رئیس پارلمان اروپا خطاب به جمعیت حاضر در استراسبورگ: شما در سمت درست تاریخ ایستادید

روبرتا متسولا،‌ رئیس پارلمان اروپا در تجمع ایرانیان در استراسبورگ حاضر شد و در سخنانی از خواست آنها یعنی قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی پارلمان اروپا و تحریم این گروه حمایت کرد.

او گفت که «کسانی که در ایران مسئول سرکوب و اعدام» هستند باید «پاسخگوی» اعمالشان باشند.

او خطاب به جمعیت انبوهی که در مقابل پارلمان اروپا جمع شده بودند گفت: «شما سمت درست تاریخ ایستادید و تاریخ را خواهید ساخت. ما در کنار شما خواهیم بود و شما را تنها نمی‌گذاریم.»

رادیوفردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *