ادامه بحران گاز و آلودگی هوا؛ ادارات و مدارس ده‌ها شهر در ۱۳ استان تعطیل شد

By | ۱۴۰۱-۱۰-۲۸

تعطیلی مراکز آموزشی تهران برای دو روز دیگر؛ این بار به‌دلیل آلودگی هوا

با ادامه «بحران گاز» در ایران، ادارات و مراکز آموزشی استان شش استان خراسان جنوبی، مرکزی، گیلان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، یزد در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه تعطیل اعلام شد. همچنین مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی ده‌ها شهر در استان‌های اصفهان، فارس، مازندران، البرز، همدان، خراسان رضوی و کرمانشاه به دلیل «بحران گاز» و در پایتخت و استان تهران بخاطر «آلودگی شدید هوا» تعطیل شده است.

در حالی که مقام‌های دولت و از جمله جواد اوجی، وزیر نفت، یکی از دلایل بحران گاز در ایران را توقف واردات گاز از ترکمنستان عنوان کرده بودند، رمضانعلی سنگدوینی، رئیس کمیته گاز کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: «واردات گاز ما از ترکمنستان  که قطع شد تنها حدود ۱۰ میلیون مترمکعب بود» در حالی که میزان مصرف گاز خانگی در حال حاضر ۶۸۰ میلیون متر مکعب در روز است.

رئیس کمیته گاز کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه «۹۹۰ میلیون مترمکعب گاز از سوی شرکت ملی نفت ایران تولید می‌شود که حدود ۸۹۰ میلیون مترمکعب گاز وارد شبکه و خطوط انتقال کشور برای مصرف می‌شود»، افزود: « تراز میزان تولید و مصرف گاز در سطح کشور منفی است و حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب تراز منفی در گاز داریم.»

سنگدوینی ضمن تاکید بر اینکه «انتظار می‌رفت تدابیر لازم برای تامین گاز در موج سرمای اخیر از قبل صورت می‌گرفت»، گفت: «امروز ما گاز صنایع را قطع می کنیم تا بتوانیم نیاز خانگی را تامین کنیم در حالی که تولید کننده در حال آسیب دیدن است.»

در همین حال، حمیدرضا عراقی، مدیرعامل سابق شرکت ملی گاز ایران، گفت: «سال آینده نیز شرایط بهتر از این نخواهد بود، در پارس جنوبی، مخازن پالایشگاه‌ها و میادین باید وضعیت فعلی را از نظر حجم گاز تثبیت کنند که این مساله نیازمند سرمایه‌گذاری، تکنولوژی و مدیریت است»

عراقی گفت که باید از هم اکنون برای متنوع سازی سبد سوخت، توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، سرمایه‌گذاری، مدیریت، افزایش تولید پایدار و بهینه سازی مصرف انرژی اقدام شود و در غیر این صورت سال آینده بحران گاز به مراتب سخت‌تر خواهد بود.

اعلام دو روز تعطیلی دیگر در شش استان

علیرضا عباس‌زاده، سخنگوی ستاد مدیریت مصرف انرژی خراسان جنوبی، نیز از تمدید تعطیلی ادارات و دستگاه‌های اجرایی، مدارس و مراکز آموزشی شهر بیرجند و سراسر استان خراسان جنوبی در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ۲۸ و ۲۹ دی‌ماه همچنان تعطیل است.

معاون امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به ادامه بحران گاز در این استان، گفت: «مردم در مصرف گاز صرفه جویی کنند تا شاهد قطعی گاز نباشیم.»

در خراسان شمالی نیز ادارات، بانک‌ها و مدارس و مراکز آموزشی به دلیل بحران گاز همچنین در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه تعطیل است.

کارگروه مدیریت تامین پایدار انرژی استان مرکزی نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد همه ادارات و بانک‎‌ها و مدارس و مراکز آموزشی شهر اراک و استان مرکزی روز چهارشنبه تعطیل است و برخی ادارات به روش دورکاری فعالیت می‌کنند.

در این اطلاعیه دلیل این تعطیلی‌ها «برودت و سرما و همچنین آلودگی هوا و ضرورت صرفه جویی و مدیریت مصرف بهینه انرژی به ویژه گاز و برق در زمستان و جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی و صنعتی» عنوان شده است.

علیرضا نیکروز، مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز اعلام کرد که روز چهارشنبه ادارات و مدارس شهرهای مناطق سردسیر این استان تعطیل است و روز پنجشنبه ۲۹ دی ماه همه ادارات و مدارس در سراسر این استان تعطیل خواهد بود.

در حالی که ادارات و مدارس استان گیلان از چهارشنبه ۱۹ دی ماه تاکنون تعطیل و غیر حضوری شده است، روز چهارشنبه نیز این روند ادامه خواهد داشت و «قرارگاه جهادی مدیریت گاز استان گیلان» اعلام کرد که «به منظور مدیریت مصرف انرژی» همه ادارات، نهادها و بانک‌ها روز پنج شنبه ۲۹ دی ماه نیز تعطیل خواهد بود.

این اطلاعیه تاکید شده است که دلیل تعطیلی همه ادارات، نهادها و سازمان‌ها و بانک‌های شهر رشت و سراسر استان گیلان «با هدف مدیریت مصرف گاز در استان گیلان» انجام شده است.

خسرو کیانی، مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری، نیز اعلام کرد که ادارات، دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها به‌جز دستگاه‌های امدادرسان روز چهارشنبه ۲۸ دی‌ماه در سراسر این استان تعطیل است.

ستاد مدیریت بحران استان یزد نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «به علت برودت هوا و بارش برف» روز چهارشنبه ۲۸ دی ماه همه مدارس در تمام مقاطع تحصیلی، ادارات و دانشگاه‌های شهر و استان یزد تعطیل است.

تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها در ۷ استان دیگر

همزمان مدارس و مراکز آموزشی در ده‌ها شهر استان‌های اصفهان، فارس، مازندران، البرز، خراسان رضوی، همدان و کرمانشاه نیز در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه ۲۷ و ۲۸ دی ماه به دلیل بحران گاز تعطیل اعلام شده و در مواردی به شکل غیرحضوری برگزار خواهد شد.

از جمله مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس نیز اعلام کرد که مدارس ۴ شهرستان اقلید، سپیدان، خرمبید و آباده روز چهارشنبه ۲۸ دی‌ماه تعطیل است.

اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان هم از تعطیلی و تاخیر شروع به کار مدارس در چندین شهر این استان از جمله سمیرم، دهاقان، شهرضا، باغ بهادران و زرین شهر در روز چهارشنبه ۲۸ دی‌ ماه خبر داد.

افشین یگانه مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه هم اعلام کرد که به دلیل سرمای هوا، مدارس سنقر و کنگاور تعطیل اعلام شده است.

آموزش و پرورش استان همدان نیز اعلام کرد که به دلیل «سرمای شدید و مدیریت مصرف گاز» مراکز پیش دبستانی و مدارس ابتدایی این استان روز چهارشنبه تعطیل و غیر حضوری است.

تعطیلی مراکز آموزشی تهران برای دو روز دیگر؛ این بار به‌دلیل آلودگی هوا

پس از آنکه در دو روز اول هفته ادارات، مراکز آموزشی و حتی بخش‌های خصوصی و مجتمع‌های تجاری تهران روزهای شنبه و یک‌شنبه به دلیل «بحران گاز» تعطیل شد، در دو روز پایانی هفته یعنی چهارشنبه و پنج‌شنبه ۲۸ و ۲۹ دی نیز دانشگاه‌ها و مدارس شهر و استان تهران با تصمیم کارگروه اضطرار آلودگی هوا به دلیل «آلودگی شدید هوا» تعطیل و در مواردی غیر حضوری اعلام شد.

با تصویب کارگروه اضطرار آلودگی هوا همچنین کودکستان‌ها، مهد‌های کودک و پیش دبستانی‌های استان تهران هم در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه تعطیل است، طرح زوج و فرد از در منازل اجرا می‌شود و فروش مجوز روزانه طرح ترافیک ممنوع است.

فعالیت‌های عمرانی شهرداری‌های استان تهران و همچنین فعالیت معادن شن و ماسه هم در دو روز آینده ممنوع است و پلیس راهور مکلف شده است تا از تردد شبانه کامیون‌ها به استثنای کامیون‌های حامل سوخت و مواد فاسد شدنی در شهر تهران جلوگیری کنند.

کارگروه اضطرار آلودگی هوا همزمان به همه شهروندان به‌‌ویژه بیماران قلبی و تنفسی، سالمندان، بانوان باردار و کودکان توصیه کرد از سفر‌های غیرضروری در شهر و ورزش در فضای باز خودداری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *