کارزار «من وکالت می‌دهم» به دنبال چیست؟

By | ۱۴۰۱-۱۱-۰۱

پس از سخنان اخیر شاهزاده رضا پهلوی، درباره لزوم یک مکانیزم هماهنگی در خارج از ایران برای رسیدن به یک جایگزین دموکراتیک، کارزاری بر پایه هشتگ «من وکالت می‌دهم» در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاد.

رادیوفردا در میزگردی به آسیب‌شناسی و ویژگی‌های کارزار «من وکالت می‌دهم» در دعوت از شاهزاده رضا پهلوی برای آنچه رهبری دوران گذار خوانده شده پرداخته است.

احسان کرمی هنرپیشه ساکن لس‌آنجلس که از او به عنوان یکی از طراحان این کارزار نام برده می‌شود، در این میزگرد از ابراز رضایت فرزند شاه سابق ایران از این هشتگ خبر داده است.

آقای کرمی می‌گوید که این کارزار گامی است برای دوره گذار، و خواستار واکنش چهره‌هایی است که برای خود شأن رهبری هستند.

اکبر کرمی، تحلیلگر سیاسی ساکن واشینگتن، از دیگر شرکت‌کنندگان در این میزگرد «شیخ و شاه را دو نام متفاوت بر یک آسیب‌شناسی مشترک» می‌نامد و به آسیب‌شناسی این کارزار می پردازد.

دامون گلریز، تحلیلگر سیاسی مشروطه‌خواه در لاهه، روح حاکم بر این کارزار را درخواستی از یکی از افراد تأثیرگذار برای فعالیت بیشتر در صحنه، می‌داند. او در عین حال می‌گوید چنانچه چنین درخواستی منجر به تفرقه‌افکنی شود، می‌تواند مشکل بیافریند.

محمد حیرانی، روزنامه‌نگار ساکن آلمان هم معتقد است باید از آنچه او استمرارطلبی می‌نامد، رویارویی با یکدیگر و راه‌حل‌های بوروکراتیک پرهیز کرد. چرا که به گفته این روزنامه‌نگار تا مادامی که این وضعیت حاکم باشد، طناب‌های دار بافته می‌شوند و ایرانیان بسیاری جانشان را از دست می‌دهند.

مشروح این میزگرد را در اینجا بشنوید.

هشتگ وکالت می‌دهم؛ موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟
به دنبال سخنان اخیر شاهزاده رضا پهلوی مبنی بر ضرورت پشتیبانی نیروهای داخلی از رایزنی‌های بین‌المللی احتمالی وی درباره ایران، موضوع «وکالت» دادن به او به سوژه‌ای جنجالی در فضای مجازی فارسی‌زبان تبدیل شده است.

همزمان دو هشتگ «من وکالت می‌دهم» و «رضا پهلوی» در توییتر داغ شده و مخالفان و موافقان، با استفاده از این دو هشتگ به زبان‌های فارسی یا انگلیسی، به موضع‌گیری پرداخته‌اند.

شعار «شاهزاده وکیلی میهنو پس بگیری» هم از سوی شماری از موافقان اعطای وکالت به آقای پهلوی در شبکه‌های اجتماعی تکرار شده است.
رضا پهلوی در گفت‌وگویی که روز ۲۶ دی از شبکه تلویزیونی من‌وتو پخش شد، به احتمال «دیدار و مذاکره با شخصیت‌های سیاسی برای ارائه برنامه یا پروژه» درباره ایران اشاره کرد و گفت: «فردا هر کاری که بخواهیم انجام بدهیم، بایستی یک مبنای مقبولیت و مشروعیت از داخل داشته باشد.»

وی افزود: «اگر فردا قرار باشد در صحنه بین‌المللی از جانب هم‌میهنان رایزنی‌های لازم را انجام دهیم، لازم است نشان دهیم که این به پشتیبانی و نمایندگی از طرف زندانیان سیاسی، فعالان مدنی، جریانات فکری و سیاسی داخل کشور است.»

او در پاسخ به این پرسش که آیا وقت آن نرسیده که او نقش برجسته‌تری به عنوان هماهنگ‌کننده جریانات مخالف جمهوری اسلامی به عهده بگیرد، گفت: «خیلی ساده بگویم، فردا فرض بفرمایید من بتوانم با دیگرانی که در این مسیر با هم همراه و همسو هستیم با یک سری شخصیت‌های سیاسی دیدار کنم؛ اولین سوالشان این خواهد بود که شما به نمایندگی چی اینجا حضور پیدا کردید.»
پس از این سخنان، سعید حافظی، روزنامه‌نگار مقیم آلمان، کمپین «من وکالت می‌دهم» را به راه انداخت و شماری از شخصیت‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله داریوش اقبالی خواننده، حسن شماعی‌زاده آهنگساز، علی کریمی و ، سوشا مکانی، ستارگان فوتبال ایران، حمید فرخ‌نژاد، پرستو صالحی و روناک یونسی، بازیگر و نیز مهرداد زارعی از خانواده‌های قربانیان سرنگونی هواپیمای اوکراینی به آن پیوستند.

منوچهر بختیاری، پدر پویا بختیاری، از کشته‌شدگان آبان ۹۸ نیز در پیامی صوتی از زندان اوین، با این کارزار اعلام همبستگی کرد و گفت که برای تغییر جمهوری اسلامی به رضا پهلوی وکالت و نمایندگی می‌دهد.
مهدی مسکین‌نواز، عبدالرسوی مرتضوی و علی موسی‌نژاد فرکوش زندانیان سیاسی از زندان «رجایی‌شهر» نیز با این کارزار ابراز همبستگی کردند.

برخی از حامیان کارزار «من وکالت می‌دهم»، از جمله داریوش اقبالی و علی کریمی در اعلام حمایت خود تاکید کرده‌اند که به شاهزاده رضا پهلوی تنها در دوران گذار و تغییر جمهوری اسلامی وکالت می‌دهند و پس از آن، تکلیف حکومت را انتخابات آزاد تعیین می‌کند.
احسان کرمی، بازیگر، نیز روز ۲۷ دی، طومار آنلاینی با عنوان اعطای وکالت/نمایندگی به آقای پهلوی ایجاد کرد که تا لحظه تنظیم این خبر، موفق به جمع‌آوری بیش از ۲۲۰ هزار امضا برای اعطای وکالت نمادین به رضا پهلوی شد.

با این حال این کارزار با مخالفت‌هایی نیز روبه‌رو شده و شماری از کنشگران و فعالان فضای مجازی، موضوع وکالت را در تضاد با «همبستگی و ائتلاف» عنوان می‌کنند و آن را به «خلافت و جانشینی» نزدیک‌تر می‌دانند.

از جمله علی افشاری، فعال سیاسی در توییتی نوشت: «اگرچه استبداد دینی معضل اصلی است، اما مهمتر از رفتن مستبد، پایان خودکامگی و بازدارندگی در برابر همه اشکال استبداد است.»
وی به طور غیرمستقیم، موضوع اعطای «وکالت» به آقای پهلوی را «به ابتذال کشاندن امر سیاسی» نامیده و افزود: «محافلی در داخل و خارج آگاهانه در پی اعتبار‌زدایی از تشکل‌ها ‌و احزاب سیاسی برای حفظ پدرسالاری سیاسی هستند.»

شماری از مخالفان نیز می‌گویند ترجیح می‌دهند به فردی از داخل خود ایران، به‌ویژه فردی از زندانیان سیاسی از جمله زندانیان زن، رهبری اعتراضات و نمایندگی معترضان اعطا شود.

مخالفان این طرح معتقدند، با توجه به وضعیت اینترنت در ایران، همه مردم قادر به شرکت در «رای‌گیری» برای اعطا کردن یا نکردن وکالت به رضا پهلوی نیستند و به همین دلیل، این شیوه «غیردموکراتیک» است.
در حالی که مخالفان بر «مشخص نبودن برنامه» شاهزاده رضا پهلوی تاکید می‌کنند، موافقان می‌گویند وی در واقع از مردم ایران «اجازه» خواسته تا بتواند با رهبران سیاسی بین‌المللی ملاقات کند و او در اظهاراتش بارها بر حفظ تمامیت ارضی ایران، رعایت حقوق همه ایران و حقوق بشر، سکولاریسم و دموکراسی تاکید کرده و به همین دلیل برنامه «مشخصی» دارد.

موافقان معتقدند که «میهن‌پرستی»، «سکولاریسم» و «حقوق بشر» سه محور مورد توافق مخالفان است که رضا پهلوی نیز بر آنها تاکید کرده است.

رضا پهلوی، سه سال پیش نیز در یک گفت‌و‌گوی تلویزیونی به طور رسمی اعلام کرده بود که تمایل دارد وکالت مردم ایران را در مقابل جمهوری اسلامی بر عهده بگیرد.
در سال‌های اخیر و پس از طرح شعارهایی به نفع خانواده پهلوی و ابراز پشیمانی شماری از معترضان از انقلاب سال ۵۷، فعالیت خانواده پهلوی در فضای مجازی و حقیقی افزایش بیشتری یافته است.

شاهزاده رضا پهلوی و شهبانو فرح پهلوی در جریان اعتراضات «زن زندگی آزادی» بارها از معترضان حمایت کرده و خواستار همبستگی همه ایرانیان برای مقابله با جمهوری اسلامی شده‌اند.
رادیوفردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *