جلسه غیرعلنی مجلس درباره سپاه؛ محمدباقر قالیباف ارتش‌های کشورهای اروپایی را تهدید کرد

By | ۱۴۰۱-۱۱-۰۲

واکنش‌های اغلب تهدیدآمیز مقامات جمهوری اسلامی به قطعنامه غیرالزام‌آور پارلمان اروپا در معرفی سپاه به‌عنوان یک سازمان تروریستی ادامه دارد و مجلس شورای اسلامی نیز روز یکشنبه دوم بهمن جلسه‌ای غیرعلنی با حضور وزیر خارجه و فرمانده کل سپاه با همین موضوع برگزار کرد.

پس از این نشست غیرعلنی، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت «اقدامات لازم برای مقابله با ارتش‌های کشورهای اروپایی در منطقه را در دستور کار خواهیم گذاشت».

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین تهدید کرد که این مجلس آماده است تا «ارتش‌های کشورهای اروپایی در منطقه را سازمان‌های تروریستی شناسایی کند» و تأکید کرد در صورت معرفی سپاه به‌عنوان سازمان تروریستی «اروپا هزینه آن را تمام‌وکمال پرداخت خواهد کرد».

یک نماینده مجلس هم از طرح «محدودیت تردد کشتی‌های تجاری اروپایی در تنگه هرمز» گفت و روزنامه کیهان هم به‌رغم این‌که این بار از تنگه هرمز یاد نکرد، خواستار «تعلیق مراودات سیاسی، اقتصادی با این کشورها از همین امروز» شد.

هم‌زمان معاون سیاسی «دفتر عقیدتی سیاسی فرمانده کل قوا» نیز تهدید کرد که «اقدام اروپایی‌ها صادرات نفت و انرژی را دچار مشکل می‌کند».

رسول سنایی‌راد همچنین با تأکید بر «اقدام متقابل» جمهوری اسلامی افزود: «اگر نیرو‌های مسلح آن‌ها نیز به‌عنوان تروریسم شناخته شوند، حتماً تردد آن‌ها در منطقه دچار مشکل خواهد شد که این امر… می‌تواند امنیت منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را به خطر بیندازد».

این‌ها شماری از تازه‌ترین واکنش‌ها در ساختار حکومت جمهوری اسلامی به قطعنامه پارلمان اروپاست که ۲۹ دی‌ماه به قرارگرفتن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی رأی مثبت داد.

این قطعنامه‌ الزام‌آور نیست اما یک روز پس از آن به تصویب رسید که پارلمان اروپا با اکثریت قاطع به متمم طرحی رأی داد که در آن از اتحادیه اروپا خواسته شده نام سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد.

تصویب این قطعنامه موجی از واکنش‌های اغلب تهدیدآمیز مقامات جمهوری اسلامی علیه اتحادیه اروپا را در پی داشت تا جایی که وزیر خارجه جمهوری اسلامی آن را «شلیک اروپا به پای خود» توصیف کرد.

زهرا شیخی، یک نماینده دیگر مجلس هم با بیان این‌که «جواب سیلی، سیلی است»، ادعا کرد امنیت تنگه هرمز را سپاه تأمین می‌کند و «اروپا بابت امنیت کشتی‌هایش باید به سپاه خراج بدهد».

در این میان، روزنامه کیهان که زیر نظر نماینده رهبر جمهوری اسلامی اداره می‌شود، در سرمقاله‌اش خواستار تعلیق مراودات سیاسی، اقتصادی با کشورهای اروپایی و همچنین تعطیل‌شدن دفاتر نمایندگی طرفین در پایتخت‌ها «از همین امروز» شد.

با این حال، یک عضو عیئت رئیسه مجلس، پس از نشست غیرعلنی روز یکشنبه ادعا کرد که «اروپایی‌ها پیغام‌هایی داده‌اند که قصد چنین اقدامی را ندارند و از ایران درخواست داشتند که ایران نیز اقدام متقابل انجام ندهد».

علیرضا سلیمی، عضو هیئت رئیسه مجلس، نامی از این کشورهای اروپایی نبرد، اما در عین حال ادعا کرد که «آمریکایی‌ها نیز پیام‌هایی به ایران داده‌اند و درخواست مذاکرات داده‌اند».

آقای سلیمی همچنین با اشاره به سخنان حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه، و حسین سلامی، فرمانده کل سپاه، در جلسه غیرعلنی مجلس گفت اگر سپاه یک سازمان تروریستی اعلام شود، «هیچ یک از نهادهای نظامی اروپایی در منطقه در امان نخواهند بود و حتی مستشاران آن‌ها در سفارتخانه‌های آن‌ها احساس آرامش نخواهند کرد».

نماینده دامغان در مجلس جزئیات بیشتری از این جلسه غیرعلنی بیان کرد و گفت فرمانده سپاه در این نشست با تأکید بر این‌که «در زمان جنگ دست‌مان برای پاسخ به دشمن باز است» افزود اگر اتحادیه اروپا سپاه را تحریم کند، «پاسخ ما به آن‌ها پشیمان‌کننده خواهد بود».

با این اوصاف، ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، که روز یکشنبه برای دفاع از کلیات لایحه بودجه در مجلس سخنرانی کرد، علی‌رغم اشاره به این موضوع از تهدید علنی اروپا خودداری کرد.

آقای رئیسی همچون دیگر مقامات جمهوری اسلامی مدعی نقش سپاه در «مبارزه با تروریسم» شد و افزود اقدام پارلمان اروپا «تلاشی مذبوحانه و مانند محاسبات قبل محکوم به شکست است».

تصویب قطعنامه پارلمان اروپا در پی چهار ماه سرکوب خونین و خشونت‌بار اعتراضات «زن زندگی آزادی» صورت گرفت؛ قطعنامه‌ای که در آن آمده «بی‌اعتنایی آشکار» جمهوری اسلامی به «کرامت انسانی و آرمان‌های دموکراتیک شهروندان خود و همچنین حمایت از روسیه» ایجاب می‌کند اتحادیه اروپا روابط خود را با ایران بیشتر «تعدیل» کند.

نمایندگان پارلمان اروپا همچنین از اتحادیه اروپا خواسته‌اند فهرست تحریم‌های خود را به‌گونه‌ای گسترش دهد که شامل همه افراد و نهادهای مسئول نقض حقوق بشر و اعضای خانواده‌ آن‌ها از جمله علی خامنه‌ای، ابراهیم رئیسی، محمدجعفر منتظری، دادستان کل ایران و همه بنیادهای مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شود.

در جریان سرکوب اعتراضات «زن زندگی آزادی» که از ۲۶ شهریور آغاز شده و همچنان ادامه دارد، تا کنون حدود پانصد معترض ازجمله ده‌ها کودک به‌دست نیروهای حکومتی کشته و حدود ۲۰ هزار نفر نیز بازداشت شده‌اند.

بر اساس سندی که تصویر آن به رادیو فردا رسیده، اتحادیه اروپا قصد دارد روز دوشنبه بسته تحریمی جدیدی را علیه ۱۸ شخص حقیقی و ۱۹ نهاد وابسته به حکومت جمهوری اسلامی به دلیل مشارکت مستقیم در نقض حقوق بشر در ایران و سرکوب معترضان به تصویب برساند.
رادیوفردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *