نوسان دلار در مرز ۴۵ هزار تومان؛ «اعتراضات اقتصادی در راه است»

By | ۱۴۰۱-۱۱-۰۳

بازار ارزهای خارجی در ایران باز هم ملتهب شده و برخی ناظران بین‌المللی گفته‌اند انتظار می‌رود دور دیگری از اعتراضات اقتصادی در ایران به وقوع بپیوندد.

بر اساس گزارش وبسایت بن‌بست که قیمت روز ارزهای خارجی و سکه در بازار ایران را منتشر می‌کند، هر دلار آمریکا در روز یکشنبه دوم بهمن برای مدتی از مرز ۴۵ هزار تومان عبور کرد و بار دیگر به کانال ۴۴ هزار تومانی بازگشت.

نوسانات در بازار ارز اکنون شدید و فوری است و تا لحظه نگارش این گزارش، این وبسایت قیمت دلار آمریکا را بیش از ۴۴ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرده است.

همچنین خبرگزاری رویترز، در گزارشی تاکید کرد که ارزش پول ملی ایران روز شنبه اول بهمن به پایین‌ترین میزان خود رسید.

این خبرگزاری دلیل این افت ارزش ریال ایران را تحریم‌ها و انزوای فزاینده بین‌المللی جمهوری اسلامی اعلام کرد.

قیمت دلار در ماه‌های اخیر به شدت افزایش یافته بود، اما در هفته‌های گذشته تاحدودی ثبات نسبی پیدا کرد.

با این حال، پس از قطعنامه پارلمان اروپا علیه سپاه و همچنین اعلام وضع تحریم‌های جدید از سوی اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی، بار دیگر بازار ارزهای خارجی در ایران ملتهب شد.

خبرگزاری فرانسه روز یکشنبه به نقل از علی فتح‌الله‌نژاد، پژوهشگر یک موسسه وابسته به دانشگاه آمریکایی بیروت نوشت به نظر می‌رسد که جمهوری اسلامی«گرفتار یک بن‌بست» شده است.

او گفت: «نه رژیم و نه معترضان قادر به تحمیل خود بر دیگری نیستند» اما «با کاهش قابل توجه ارزش پول ایران از ابتدای سال، می‌توان انتظار تظاهرات متمرکز بر اقتصاد را داشت.»

این تحلیلگر با اشاره به اعتراضات سال‌های گذشته در ایران، تاکید کرد: «همانطور که گذشته نشان داده، این اعتراضات می‌تواند فورا سیاسی شود.»

در آبان ۱۳۹۸، اعتراضاتی به افزایش شدید و ناگهانی قیمت بنزین در ایران صورت گرفت که فورا به اعتراضات ضدحکومتی در سراسر کشور تبدیل شد.

جمهوری اسلامی برای سرکوب اعتراضات آن سال، دست به کشتار گسترده معترضان زد و بر اساس آمارها، حدود هزار و پانصد نفر کشته شدند.

پیش‌بینی وقوع اعتراضات به دلیل نارضایتی‌های اقتصادی در ایران در حالی است که خود مقام‌های جمهوری اسلامی نیز پیش‌بینی از بهبود وضعیت اقتصادی در آینده نزدیک ندارند.

محسن پیرهادی، نایب رئیس «فراکسیون انقلاب» مجلس شورای اسلامی گفته است: «با تداوم وضع موجود، کاهش نرخ فقر دور از انتظار است.»

او همچنین نرخ تورم در ایران را در سال آینده خورشیدی «همچنان بالای ۴۰ درصد» ارزیابی کرده است.

این در حالی است که دولت جمهوری اسلامی همچنان وعده‌ گشایش‌های اقتصادی می‌دهد.

ابراهیم رئیسی که روز یکشنبه برای دفاع از لایحه بودجه سال آینده به مجلس شورای اسلامی رفت، در سخنرانی خود بار دیگر وعده داد و گفت که «انشاالله» و «با مدد الهی و با اتکا به شاخص‌های اقتصادی در حال رشد، بازار ارز و طلا نیز حتماً کاهشی خواهد شد.»

او گزارش‌ها از بحران اقتصادی ایران را «القائات دشمنان و تردیدآفرینی برخی جریانات» خواند و مدعی شد: «آینده بسیار روشن است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *