پاریس آماده تجمع شهروندان ایرانی و فرانسوی در پشتیبانی از گروگان‌های محبوس در ایران؛ دولت فرانسه خواهان اقدام بین‌المللی شد

By | ۱۴۰۱-۱۱-۰۷

در آستانه برگزاری راهپیمایی روز شنبه در پاریس که توسط خانواده‌های اتباع غربی محبوس در ایران، ساماندهی شده‌است، وزارت امور خارجه فرانسه از آمادگی برای یک اقدام هماهنگ در اتحادیه اروپا به‌هدف «آزادی اروپایی‌های زندانی‌شده» خبر می‌دهد. یک ایرانی فعال در برگزاری تظاهرات از انجمن «اکسیون برای ایران» نیز از مشارکت ایرانیان در تجمع روز شنبه برای همبستگی با فرانسوی‌ها گفته‌است.

کمیته‌های پشتیبانی از «فریبا عادلخواه، بنژمن بریر و سیسیل کولر» که هر سه در ایران زندانی هستند، روز شنبه ششم بهمن‌ماه در پاریس یک راهپیمایی برگزار می‌کنند.

در این برنامه که برای پشتیبانی از اتباع غربی زندانی در ایران صورت می‌گیرد، بر درخواست «آزادی بی‌درنگ این شهروندان» تاکید می‌شود.

قرار است که برخی از خانواده‌های این زندانیان، از جمله خانواده لویی آرنو، گردش‌گر و مشاور امور بانکی ۳۵ ساله که روز پنج‌شنبه ششم بهمن از هویتش رونمایی شد نیز در این تجمع حضور یابند.

از سوی دیگر ایرانی‌ها هم برای همراهی در این راهپیمایی اعلام آمادگی کرده‌اند.

علیرضا طیب، یکی از ایرانیان ساکن پاریس که در ماه‌های اخیر در انجمن «اکسیون برای ایران» برای برگزاری راهپیمایی‌های اعتراضی فعالیت داشت، در گفت‌وگویی با بخش فارسی رادیو بین‌المللی فرانسه از همبستگی ایرانی‌ها و فرانسوی‌ها گفت.

علیرضا می‌گوید که کنش‌گران ایرانی ساکن فرانسه، در تظاهرات روز شنبه مشارکت می‌کنند تا همبستگی‌شان را با خانواده‌های اتباع غربی زندانی در ایران، اعلام و همچنین درخواست‌شان برای «قرارگرفتن سپاه پاسداران در سیاهه تروریستی کشورهای اروپایی» را تکرار کنند.

او در گفت‌وگوی برشمرده که می‌شود آن‌را از طریق پیوند صدا گوش داد، همه مردم ایران را «گروگان جمهوری اسلامی» عنوان کرد.

در این راستا وزارت امور خارجه فرانسه نیز روز پنج‌شنبه اعلام کرد که این کشور خواهان یک اقدام هماهنگ در اتحادیه اروپا برای آزادی اروپایی‌هایی است که در بند زندان‌های جمهوری اسلامی هستند. دستگاه دیپلماسی فرانسه یک‌بار دیگر این زندانیان را گروگان نامید.

آ‌ن‌کلر لژاندر، سخنگوی وزارت امور خارجه در یک کنفرانس خبری با اشاره به ده‌ها شهروند غربی، از جمله هفت فرانسوی که در ایران زندانی شده‌اند، گفت: متاسفانه فرانسه تنها کشوری نیست که دچار این وضعیت است.

به‌گفته خانم لژاندر، کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه پیش‌تر در دیدار با همتاهای اروپایی‌اش در بروکسل، در مورد «اقدام هماهنگ» برای یافتن راه‌های مناسب به‌هدف «آزادی بی‌درنگ» همه این زندانی‌ها گفت‌وگو کرده‌است.

علاوه بر فرانسه، اسپانیا نیز پیش‌تر از بازداشت دو شهروند این کشور در ایران خبر داده‌بود.

اولیویه واندکاستیل، امدادگر بلژیکی یکی دیگر از شهروندان اروپایی است که در پی یک سفر تفریحی به ایران در بهار پیشین بازداشت شد و بر پایه گزارش‌ها در «وضعیتی دشوار» در بند است.

دولت فرانسه روز پنج‌شنبه همچنین از وضعیت سلامتی برنارد فیلان، شهروند فرانسوی‌ایرلندی محبوس در زندان‌های رژیم حاکم بر ایران، ابراز نگرانی کرده‌است.

دولت امانوئل مکرون، باتوجه به وضعیت سلامتی ناپایدار این زندانی، گفت که ممانعت از دسترسی او به مراجع پزشکی که توسط مقامات اعمال شده، غیرقابل قبول است.

حامیان این افراد که برخی‌شان هنوز محاکمه نشده یا به وکیل دسترسی ندارند، باور دارند که آن‌ها بی‌گناه بوده و سپاه پاسداران از این گروگان‌ها برای فشار بر غرب استفاده می‌کند.

شهاب عموپور
رادیو بین المللی فرانسه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *