حمله خشونت‌‌بار نیروهای انتظامی به تظاهرکنندگان در زاهدان

By | ۱۴۰۱-۱۱-۰۷

ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده نشان می‌دهد که نیروهای انتظامی به شکلی گسترده به تظاهرکنندگان در زاهدان حمله و گروهی را دستگیر کرده‌اند. معترضین با شعارهایی علیه جمهوری اسلامی و خامنه‌ای به خیابان ‌آمدند.

روز جمعه،هفتم بهمن، دوباره زاهدان صحنه تظاهرات ضد حکومتی پس از نماز جمعه در مسجد مکی بود. تصاویر و ویدیوهای زیادی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که فضای این شهر را نشان می‌دهد.

اکانت توئیتری حال وش که اخبار سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد نوشته است نیروهای سرکوب در زاهدان معترضان را در اطراف مسجد مکی محاصره کرده‌اند و انتظامات مسجد با تشکیل زنجیره انسانی در حال محافظت از معترضان هستند. ویدیوهایی نیز از حمله گسترده این نیروها به مردم منتشر شده است.

معترضین با شعارهای “این همه سال جنایت، مرگ بر این ولایت” و “سفره ما خالیه، خامنه‌ای جانیه” به خیابان‌ها آمدند. گفته شده که بسیاری از معترضین به شکلی خشونت‌بار و در گوشه و کنار شهر بازداشت شده‌اند. از اولین جمعه خونین زاهدان در شهریورماه امسال مردم در این شهر و برخی دیگر از شهرهای سیستان و بلوچستان هر جمعه دست به تظاهرات بر ضد حکومت اسلامی می‌زنند.

یکی دیگر از شعارهای مردم در زاهدان نیز در مخالفت با وکالت دادن به شاهزاده رضا پهلوی بود. آنها بر پلاکادی نوشتند: وکالت من مدرن است نه فرد محور”.

در دیگر مناطق ایران نیز دستگیری‌ و سرکوب معترضان ادامه دارد. شبکه حقوق بشر کردستان نوشته است که از سرنوشت چهار شهروند اهل روستای چور مریوان به نام‌های سرکوت عبدی، سعدی غفاری، رزگار مصنفی و لقمان مصنفی که در دو هفته گذشته توسط نیروهای سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شده‌اند، اطلاعی در دست نیست.

تشدید فشار بر زنان بی‌حجاب

با شروع اعتراضات در شهریور ماه امسال علیه حجاب اجباری و گسترش آن به سراسر ایران، به مدت کوتاهی بسیاری از زنان بدون پوشش مورد نظر جمهوری اسلامی در اماکن عمومی ظاهر شدند. اکنون با سرکوب اعتراضات، سختگیری بر زنان نیز افزایش یافته و قوه قضاییه دستورداده تا از دادن خدمات به زنان “بدحجاب” یا بی‌حجاب خودداری شود.

در راستای همین سرکوب روز گذشته لطف‌اله شیبانی  فرماندار شیراز از پلمب یک درمانگاه دندانپزشکی ” به دلیل کشف حجاب پرسنل و مراجعان آن” خبر داد.

او همچنین با اشاره به “کمپین بدحجابی” در مترو شیراز گفت: «شهرداری‌ها که نهاد عمومی و غیردولتی هستند نیز در زمینه قانون حجاب، وضعیتی مشابه ادارات دولتی دارند و باید قوانین مطرح شده را رعایت کنند.»
دویچه وله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *