زمین‌لرزه ۵.۹ درجه‌ای شهر خوی دست‌کم سه کشته و ۸۱۶ مصدوم بر جا گذاشت

By | ۱۴۰۱-۱۱-۰۹

زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۹ درجه شامگاه شنبه ۸ بهمن شهر خوی در شمال آذربایجان‌ غربی و روستاهای اطراف آن را لرزاند؛ رخدادی که تا صبح روز یکشنبه دست‌کم ۸۱۶ مصدوم و سه قربانی بر جا گذاشته است.

بر اساس گزارش‌های رسمی، شدت تخریب در مناطق روستایی بالاست تا جایی که به‌گفته استاندار آذربایجان غربی، در ارزیابی‌های اولیه خانه‌ها در ۷۰ روستا بین ۲۰ تا ۵۰ درصد آسیب دیده‌اند.

از میان صدها مصدوم این زمین‌لرزه نیز تاکنون ۶۰ نفر در بیمارستان‌های شهرستان خوی بستری شده‌اند و ۶۴ نفر نیز به مراکز درمانی شهرستان سلماس اعزام شده‌اند.

زلزله خوی که در ساعت ۲۱ و ۴۴ دقیقه شب رخ داد، همچنین باعث شد مردم این شهرستان، به‌رغم سرمای زمستان، شب را در بیرون از خانه‌ها بگذارنند و بسیاری نیز برای فرار از پس‌زلزله و سرما به آشنایان و اقوام خویش در دیگر شهرها پناه ببرند.

قطع برق و همچنین خطوط ارتباطی در برخی مناطق نیز از پیامدهای زمین‌لرزه بود که مقامات محلی و استانی می‌گویند موفق شده‌اند جریان برق و خطوط ارتباطی را مجدداً برقرار کنند.

با این حال فرماندار خوی گفته است که بر اساس ارزیابی‌های اولیه میزان خسارت‌ها در قسمت‌هایی از شهر خوی و فیرورق و روستاها «زیاد است».

معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر نیز گفته است در مجموع حدود ۲۶۲ هزار نفر شامل نزدیک به ۷۸ هزار خانواده تحت‌تأثیر زلزله قرار گرفتند.

این مقام مسئول همچنین با بیان این‌که به‌طور کلی دو شهر و ۸۶ روستا متأثر از زلزله دیشب خوی هستند، اعلام کرد هم‌اکنون در استان آذربایجان غربی وضعیت قرمز اعلام برای امداد و نجات اعلام شده و علاوه بر اعزام ۲۳ تیم عملیاتی، تیم‌های واکنش سریع از استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، قزوین و زنجان نیز به مناطق متأثر از زلزله اعزام شده‌اند.

با این حال گزارش شده ارتش نیز دو بیمارستان‌ امام علی تبریز و بیمارستان ۵۲۳ منطقه ارومیه را به حالت آماده‌باش کامل درآورده و رئیس اداره بهداشت و امداد و درمان نیروی زمینی ارتش هم اعلام کرده است که اکیپ‌های امداد و درمان آماده اعزام به منطقه زلزله‌زده هستند، ضمن آن‌که «بیمارستان صحرایی ارتش هم در منطقه زلزله‌زده خوی برپا خواهد شد».

شدت زمین‌لرزه خوی به حدی بود که در مناطق مختلفی از استان‌های آذربایجان غربی و شرقی احساس شده است. همچنین به‌گفته مقامات اورژانس کشور، شدت بالای زلزله باعث ترک‌خوردگی بیمارستان خوی شده است.

در این حال سرپرست سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از ساکنان مناطق متأثر از زلزله خواسته است که از حضور در مناطق مسقف یا فضاهایی که احتمال ریزش آن وجود دارد، تا ساعات آتی پرهیز کنند.

با این حال مشکل اولیه پس از زلزله مسئله اسکان اضطراری شهروندان است که هرچند وزارت کشور از ایجاد کمپ و توزیع چادر برای استقرار فوری آنان خبر داده، سرمای چند درجه زیر صفر هوا در اوج زمستان بر دشواری وضعیت افزوده است.

بر اساس گزارش مرکز لرزه‌نگاری دانشگاه تهران، این زمین‌لرزه ساعت ۲۱ و ۴۴ دقیقه شنبه‌شب در عمق ۷ کیلومتری زمین اتفاق افتاد.

شهر خوی روز ۲۸ دی ماه نیز زلزله‌ای به بزرگی ۵.۴ درجه را از سر گذرانده بود که با خساراتی به منازل شهری و روستایی و مصدومیت همراه بود. این شهر از آغاز بهمن ماه تاکنون نیز شاهد چندین پس‌لرزه بوده که شدت آن‌ها همگی بین ۲ تا ۳ درجه برآورد شده است.

رادیوفردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *