خروج بیش از دو هزار میلیارد تومان از بازار بورس ساعاتی پس از انفجار در تأسیسات استراتژیک جمهوری اسلامی

By | ۱۴۰۱-۱۱-۱۰

-اگر در دوره‌ای نه چندان دور جمهوری اسلامی ایران با اقدامات ایذایی از جمله هدف قرار دادن تأسیسات نفتی منطقه قیمت نفت را تحت تأثیر قرار می‌داد اکنون خود در وضعیتی فلاکتبار گرفتار رویدادهای مشابه شده است.
-تحت تأثیر حمله پهپادی به تأسیسات نظامی و تشدید بحران‌ در ایران بورس تهران حدود ۶۰ هزار واحد سقوط کرد. آنهم در شرایطی که پس از رأی پارلمان اروپا به تروریستی بودن سپاه پاسداران و اعمال تحریم‌های جدید افزایش قیمت ارز ادامه یافت.
-علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ساعاتی پس از حمله پهپادی به تأسیسات نظامی و واحدهای صنعتی جمهوری اسلامی در نشست علنی مجلس گفت: دشمنان در ماه‌های گذشته در یک جنگ ترکیبی با «بازی‌های سیاسی» در عرصه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی را تحت فشار قرار داده‌اند.

بازار بورس و سرمایه در ایران که همچنان هفته‌های بحرانی را پشت سر می‌گذارد، با حملات ایذایی و چند رشته انفجار در تأسیسات استراتژیک در چند شهر با شوک بزرگ روبرو شده است. مقامات ارشد نظام بار دیگر تأکید کردند که یک «جنگ ترکیبی» علیه جمهوری اسلامی به راه افتاده است.

به دنبال رشته حملات به تأسیسات نظامی و واحدهای صنعتی در سحرگاه یکشنبه ۹ بهمن و در شرایطی که مقامات ارشد نیروهای مسلّح سکوت کرده‌اند گزارش شد که سه نماینده عضو کمیسیون امنیت ملّی مجلس شورای اسلامی برای بازدید از کارخانه‌ متعلق به وزارت دفاع که هدف ریزپرنده‌ها قرار گرفت به اصفهان سفر خواهند کرد.

دست‌کم در سه تا چهار نقطه از ایران شنبه شب هشتم بهمن صدای انفجار یا صدای ضدهوایی گزارش شد

محمد مرندی مشاور  تیم مذاکره کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی این حملات را از جانب اسرائیل دانسته و تهدید به اقدام تلافی‌جویانه کرده است.

روزنامه «نیویورک تایمز» در گزارشی نوشت حمله به تأسیسات نظامی اصفهان احتمالاً از داخل ایران سازماندهی شده است. اشاره این روزنامه به ریزپرنده‌هایی است که بُرد کوتاه دارند و هدایت آنها نمی‌تواند از مسافت خیلی دور انجام شود.

برخی از کانال‌های تلگرامی که گزارش‌ها و اخبار مربوط به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را پوشش می‌دهند نیز اشاره کردند که این حملات از سوی اسرائیل تدارک دیده شده است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ساعاتی پس از حمله پهپادی به تأسیسات نظامی و واحدهای صنعتی جمهوری اسلامی در نشست علنی مجلس گفت: دشمنان در ماه‌های گذشته در یک جنگ ترکیبی با «بازی‌های سیاسی» در عرصه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی را تحت فشار قرار داده‌اند.

علی نیکزاد تأکید کرد «قدرت اصلاح از درون، در کنار قدرت جهت‌دهی از ناحیه ولایت مطلقه فقیه، رمز بقای انقلاب در ۴۴ سال گذشته است.»

وی با این ادعا که «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، یک نیروی نظامی رسمی است» تهدید کرد تروریستی اعلام شدن این تشکیلات «بی‌پاسخ نمی‌ماند» و «قطعاً خود را دست و پا بسته نمی‌بینیم و به نحو مقتضی، پاسخِ این شرارت ها را تکان دهنده و بیدارکننده خواهیم داد.»

اگر در دوره‌ای نه چندان دور جمهوری اسلامی ایران با اقدامات ایذایی از جمله هدف قرار دادن تأسیسات نفتی منطقه قیمت نفت را تحت تأثیر قرار می‌داد اکنون خود در وضعیتی فلاکتبار گرفتار رویدادهای مشابه شده است.

در این میان، تحت تأثیر حمله پهپادی به تأسیسات نظامی و تشدید بحران‌ در ایران، بورس تهران حدود ۶۰ هزار واحد سقوط کرد. آنهم در شرایطی که پس از رأی پارلمان اروپا به تروریستی بودن سپاه پاسداران و اعمال تحریم‌های جدید افزایش قیمت ارز ادامه یافت.

بارها تحلیلگران اقتصادی در ایران به حکومت هشدار دادند التهاب و بحران از هر نوعی به فرار سرمایه از کشور منجر می‌شود. در همین ارتباط پایگاه خبری «تجارت نیوز» گزارش داد روز یکشنبه «بازار سرمایه شاهد خروج سنگین پول حقیقی‌ها و سقوط شاخص کل بورس بود» بطوری که حقیقی‌ها بیشتر از دو هزار میلیارد تومان پول خود را از بازار خارج کردند!
کیهان چاپ لندن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *