جهش ۵۰۰ هزاری تا ۲۰ میلیون تومانی قیمت گوشی موبایل طی یک هفته

By | ۱۴۰۱-۱۲-۰۶

در پی اقدام دولت در ممنوعیت واردات گوشی آیفون ۱۴ و عبور نرخ دلار از ۵۴ هزار تومان، قیمت انواع گوشی موبایل در ایران طی یک هفته بین ۵۰۰ هزار تومان تا ۲۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

روزنامه اعتماد در شماره شنبه ششم اسفند در گزارشی از «جهش نجومی» قیمت گوشی‌های موبایل ظرف یک هفته، نوشت: در یک هفته اخیر در بازار موبایل، قیمت آیفون ۱۳ پرومکس یک ترابایت ۲۰ میلیون تومان گران شد و این موبایل که بیست و هفتم بهمن ماه بهمن ۱۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رسید طی یک هفته ۲۰ میلیون تومان گران شد و قیمت آن در روز پنجشنبه چهارم اسفند ماه به ۱۲۰ تومان رسید.

قیمت آیفون ۱۳ نیز در یک هفته از ۴۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به دست‌کم ۵۰ میلیون تومان افزایش یافت که نشان می‌دهد نسخه پایه آیفون ۱۳ ظرف هفت روز حدود ۷ میلیون تومان در ایران گران شده است و قیمت آیفون ۱۳ نسخه ۲۵۶ گیگ هم در این مدت با ۴ میلیون تومان افزایش قیمت از حدود ۴۹ میلیون تومان به ۵۳ میلیون تومان افزایش یافته است.

قیمت گوشی‌های پرفروش سامسونگ در بازار ایران هم بین ۵۰۰ هزار تومان تا ۶ میلیون تومان گران شده است. و برای نمونه گوشی گلکسی (S23 Ultra) جدیدترین مدل سامسونگ در یک هفته با ۶ میلیون تومان افزایش به حداقل ۶۸ میلیون تومان رسیده است.

در گزارش روزنامه اعتماد تاکید شده که «رشد قیمت موبایل با محدودیت واردات آیفون ۱۴ رقم خورد» و این ممنوعیت که شامل کالای تجاری و مسافری است سبب «انحصار جدید» شده است.

پس از ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون ۱۴ به بالا «ابتدا قیمت انواع آیفون رشد کرد و سپس نگرانی از تکرار این سیاست برای سایر مدل‌ها و به تعبیر بهتر انتظارات تورمی در بازار منجر به رشد قیمت انواع گوشی موبایل» در بازار شد.

این گزارش همچنین از رشد پرشتاب قیمت دلار را یکی دیگر از دلایل جهش قیمتی گوشی‌های موبایل در ایران عنوان کرد و افزود: «پیش‌بینی می‌شود در هفته‌های آتی رشد قیمت گوشی‌های موبایل هم‌راستا با نرخ دلار» ادامه داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *