ذخایر آبی شماری از سدهای بزرگ ایران «بحرانی شده است»

By | ۱۴۰۲-۰۲-۰۵

مقام‌های استانی از «وضعیت بحرانی» و کاهش ذخایر آبی در تعدادی از سدهای بزرگ کشور خبر داده‌اند.

عزت‌الله آمره‌ای، مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای استان مرکزی، روز دوشنبه چهارم اردیبهشت اعلام کرد: «سد ساوه در وضعیت بحرانی قرار گرفته است.»

آقای آمره‌ای افزود: «ظرفیت این سد ۲۷۷ میلیون مترمکعب و ذخیره موجود آن ۵۲ میلیون مترمکعب، معادل ۱۹ درصد حجم سد است که از این ۵۲ میلیون مترمکعب آب، فقط ۳۵ میلیون مترمکعب قابل توزیع است و باقی آن آب مرده محسوب می‌شود.»

این وضعیت در حالی است که، به‌گفته این مقام مسئول، سال گذشته این سد دو برابر میزان فعلی آب داشت.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای استان مرکزی همچنین با بیان متوسط میزان بارندگی در استان مرکزی در سال جاری گفت که این رقم نسبت به آمار بلندمدت ۲۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.

او ذخایر آب کنونی سد کمال صالح شازند، یکی دیگر از سدهای استان مرکزی، را نیز ۵۲ میلیون مترمکعب (کمی بیش از نصف ظرفیت آن) اعلام کرد و گفت این در حالی است که این سد در سال گذشته ۶۰ میلیون مترمکعب آب داشت.

در استان همدان نیز محمد ضروری، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان، هشدار داد که تاکنون فقط ۲۴ درصد از حجم سد اکباتان پر شده که معادل ۹.۵ میلیون مترمکعب آب است.

او روز دوشنبه به خبرگزاری ایسنا گفت که با توجه به کاهش بارش‌ها «پیش‌بینی می‌شود امسال ۳۲ درصد حجم سد اکباتان پر شود.»

تابستان سال گذشته، با خشک‌شدن دریاچه سد اکباتان، شهر همدان با بحران کمبود آب مواجه شد و به‌رغم واردشدن ده‌ها چاه جدید به مدار آب‌رسانی، آب مناطق گسترده‌ای از این شهر گاهی تا ۲۰ ساعت در شبانه‌روز قطع می‌شد.

قطع آب در همدان در هفتهٔ نخست منجر به بروز اعتراضات مردمی هم شد و در تجمعی که شامگاه دوم شهریور برگزار و با برخورد نیروهای انتظامی و امنیتی مواجه شد، معترضان شعار دادند «تا آخوند کفن نشود، این وطن وطن نشود».

امسال بحران کمبود آب در سدها به دیگر استان‌ها هم سرایت کرده و حتی در استان باران‌خیز گیلان نیز مدیرعامل آب منطقه‌ای این استان، از کاهش ۲۰ درصدی حجم آب ذخیره شده در پشت سد سفیدرود خبر داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *